تشکیل هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه

کد خبر: 155987

در حکم رهبر معظم انقلاب آمده است: لازم است مسئولان عالی نظام خود در تعامل با یکدیگر، روابط قوا را به نحو مطلوب تنظیم و اختلافات احتمالی را رفع کنند و کمال همکاری را با هیئت مذکور به عمل آورند.

تشکیل هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی را به ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه منصوب کردند. " هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه" در اجرای بند 7 اصل 110 قانون اساسی تشکیل شده است. به گزارش «فردا» و به نقل از خبرگزاری ها، متن حکم به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم آیت الله جناب آقای سید محمود هاشمی شاهرودی دامت برکاته در اجرای بند 7 اصل 110 قانون اساسی، هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه به منظور بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه تشکیل می گردد و جنابعالی و آقایان: حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی، سید مرتضی نبوی، عباسعلی کد خدائی و سید صمد موسوی خوشدل به عنوان اعضای آن هیئت عالی برای یک دوره ی پنج ساله انتخاب می شوید. ریاست هیئت مذکور برعهده ی جنابعالی خواهد بود. لازم است مسئولان عالی نظام خود در تعامل با یکدیگر، روابط قوا را به نحو مطلوب تنظیم و اختلافات احتمالی را رفع کنند و کمال همکاری را با هیئت مذکور به عمل آورند. از خداوند متعال توفیق همگان را خواستارم. سید علی خامنه ای

سابقه رئیس این هیئت عالی

حضرت آيت الله العظمى سيد محمود هاشمى شاهرودى «دام ظله»

معظم له در دوم ذى القعده سال 1367 هجرى مصادف با مرداد سال 1327 هـ ش . در شهر مقدس نجف متولد گرديد و در بيت علم و دانش ديده به جهان گشود .

وی از سادات حسينى در شاهرود مى باشد كه در بيت علم، تقوى و تدين، پرورش يافتند و جدّ اعلاى معظم له از شاهرود به كربلاى معلى هجرت و در جوار بارگاه ملكوتى سيد الشهداء(عليه السلام) سكونت نمودند.

جدّ ايشان مرحوم حاج سيد على اكبر هاشمى شاهرودى از مردان نيك و متدين و با تقوا مى باشد كه منزل ايشان محل رفت و آمد علماء و مؤمنين و اهالى منطقه بوده و با اخلاق حسنه و فاضله، ملجا و پناهگاهى براى مؤمنين به شمار مى رفتند.

پدر معظم له مرحوم آية الله العظمى سيد على حسينى شاهرودى از وارستگان حوزه علميه نجف و اولين كسى است كه تقريرات بحث هاى فقهى ـ اصولى آية الله العظمى خوئى(قدس سره) را به عنوان دراسات فى علم الاصول و محاضرات فى الفقه الجعفرى به رشته تحرير در آورد .

از مهمترين ويژگيها و مزاياى برجسته ايشان بهره گيرى و الهام از انديشه هاى مبتكرانه اساتيد خود مانند امام خمينى و شهيد صدر است كه با اسلوبى جديد، و با نگاهى نوگرا به مباحث پرداخته و با توجه به نيازهاى روز حكومت اسلامى، مبانى فقهى اهل بيت (عليهم السلام) را عرضه مى دارد . از آنجا كه ايشان از جمله شاگردان برجسته و از نخبگان درس خارج حضرت امام (رحمه الله)و شهيد صدر (رحمه الله)بودند همواره مورد توجه ويژه اساتيد خود قرار داشتند .

قبل از پيروزى انقلاب اسلامى و در اوج مبارزات مردم ايران به رهبرى امام خمينى (ره) بر عليه رژيم ستم شاهى، رژيم بعث عراق در اقدامى ظالمانه در سال 1974 م به حوزه علميه نجف يورش برده جمعى از علما بويژه علماى ايرانى و شاگردان شهيد صدر را دستگير و به زندان انداخت .

آية الله هاشمى شاهرودى از جمله كسانى بود كه در پى اين يورش دستگير و روانه زندان شد . پس از مدتى در حالى كه مورد انواع شكنجه هاى بدنى و روحى قرار داشت با وساطت مراجع و علماى وقت آزاد گرديد .

آية الله هاشمى شاهرودى از آغاز بازگشت به وطن اسلامى ايران به تدريس خارج فقه و اصول مشغول و بيش از بيست سال است كه افتخار تدريس خارج فقه و اصول در حوزه علميه قم را دارند . ايشان همواره در كنار تدريس عهده دار مسؤوليت هاى مهم و متعددى بوده كه به خوبى از عهده انجام آنان بر آمده و اكنون نيز علاوه بر تدريس در مسؤليت هاى :

1 ـ عضو مجلس خبرگان رهبرى ; 2 ـ عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ; 3 ـ عضو شوراى عالى مديريت حوزه علميه قم ; 4 ـ نائب رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم; 5 - عضو فقهاى شوراى نگهبان ; 6 - رياست سابق قوه قضائيه ; انجام وظيفه مى نمايد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها