لزوم پایان مداخله غربیها در لیبی

کد خبر: 166678

یک پایگاه اینترنتی-تحلیلی در گزارشی با اشاره به مرگ دیکتاتور لیبی و لزوم پایان عملیات ناتو در این کشور نوشت که مرگ قذافی هم به مداخله آمریکا در لیبی مشروعیت نمی بخشد.

مهر: آنتی وار در گزارشی با اشاره به تحولات اخیر در لیبی نوشت: کشته شدن "معمر قذافی" دیکتاتور لیبی خبر خوبی برای آمریکا نبود زیرا این کشور مجبور است که به عملیات خود در لیبی پایان دهد و مسئولیت برقراری امنیت را به رهبران دولت جدید واگذار کند.

این پایگاه اینترنتی-تحلیلی در ادامه نوشت: مرگ قذافی به تصمیم ناتو برای آغاز عملیات نظامی در لیبی مشروعیت نمی بخشد. عملیات غرب در لیبی به نفع مردم این کشور نبود و حتی "رابرت گیتس" وزیر دفاع سابق ایالات متحده نیز اخیرا به این موضوع اعتراف کرد.

بر اساس این گزارش مردم لیبی می توانستند قذافی را وادار به کناره گیری از قدرت کنند اما تصمیم دولت "باراک اوباما" برای سرنگونی وی اوضاع را پیچیده تر کرد، زیرا ایالات متحده هم اکنون در داخل کشور خود با اعتراضات معترضین به نظام سرمایه داری مواجه است و از طرفی توجه جهانیان معطوف نقش آمریکا در دوران پس از قذافی است اما این موضوع برای مردم لیبی که سزاوار تشکیل دولتی دموکراتیک در کشورشان هستند، عادلانه نیست زیرا می توانند بدون دخالت آمریکا سرنوشت آینده کشورشان را خود تعیین کنند.

آنتی وار در ادامه با اشاره به درسهای جنگ عراق می نویسد: سقوط حکومت دیکتاتوری "صدام حسین" در آوریل 2003 به معنای پایان جنگ عراق نبود، چنانچه کنترل طرابلس به دست مخالفین قذافی در آگوست 2011 به معنای پایان جنگ در لیبی نبود.

یادآور می شود معمر قذافی پنجشنبه گذشته در حالی که در لوله فاضلاب در شهر ساحلی سرت پنهان شده بود به دست انقلابیون به هلاکت رسید. انقلابیون وی را در حالی که سلاح به دست داشت بازداشت کردند و سپس با 2 گلوله از ناحیه شکم و سر قذافی وی را از پای درآوردند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها