پاسخ «ایران» به ردصلاحیت‌ منتقدان دولت

کد خبر: 182430

مرتضوی گفت: اشتباه و خطای محض است که برخی می­‌گویند دولت کمر به قلع و قمع مخالفان خود بسته است. به کسانی که چنین ادعایی دارند، پیشنهاد می‌کنم قانون را مجدداً مطالعه کنند، چرا که دولت اصلاً دخالتی در این امر نداشته است.

روزنامه دولتی ایران نوشت:

کار بررسی صلاحیت نامزدها از سوی هیأت‌های اجرایی روز 20 دی ماه به پایان رسید و نتایج آن به هیأت نظارت استان و خود افراد به صورت محرمانه اعلام شد.

وزیر کشور با اشاره به آمار ثبت‌نام‌کنندگان در این دوره با تأکید بر این‌که بررسی صلاحیت داوطلبان به دور از هرگونه شائبه سیاسی انجام شده است، می‌گوید: میزان رد صلاحیت داوطلبان در این دوره 17 درصد است و با توجه به اینکه دوره قبلی 40 درصد رد‌صلاحیت داشتیم، این مقدار از کاهش 23 درصدی حکایت دارد.

مصطفی محمدنجار در گفت‌و‌گوی خود با بیان این‌که وزارت کشور در بررسی صلاحیت‌ها نقش اجرایی ندارد و فقط پشتیبانی‌کننده هیأت‌های اجرایی است، می‌افزاید: وزارت کشور، اطلاعات افراد داوطلب را پس از دریافت از مراجع چهارگانه (1- وزارت اطلاعات، 2- قوه قضائیه، 3- نیروی انتظامی و 4- سازمان ثبت احوال) در‌اختیار هیأت‌های اجرایی قرار داد و هیأت‌های اجرایی به عنوان منتخبان مردم کار بررسی صلاحیت را با دقت به پایان رساندند.

وزیر کشور در ادامه تصریح می‌کند که رد‌صلاحیت‌شدگان تا چهار روز فرصت دارند شکایت خود را برای بررسی دوباره صلاحیت‌ها به هیأت‌های نظارت اعلام کنند. محمدنجار همچنین خاطرنشان می‌کند که این وزارتخانه بر‌اساس منویات مقام معظم رهبری به دنبال برگزاری انتخابات پرشور، قانونمند، سالم و رقابتی بر‌اساس اصل امانتداری است و از هیچ تلاشی در این مسیر فروگذار نخواهد کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور نیز با اشاره به تمام شدن کار هیأت‌های اجرایی می‌گوید: خوشبختانه درصد رد‌صلاحیت‌شدگان بشدت کاهش یافته است.

سید‌صولت مرتضوی در گفت‌و‌گو با ایران در‌خصوص اعتراضاتی که به رد‌صلاحیت‌ها وجود دارد، تصریح می‌کند: هیأت‌های اجرایی به استناد قانون، از معتمدین مردم هستند و ما به عنوان وزارت کشور حق دخالت نداریم.

وی با بیان این‌که امکان خطا در هیأت‌های اجرایی وجود دارد، خاطرنشان می­‌کند: به همین منظور، ساز‌و‌کار اعتراض و تجدید‌نظر، چهار روز به معترضان فرصت داده است تا با ارائه ادله و مدرک، شکایتشان را ارائه و احقاق حق کنند.

مرتضوی در پاسخ به کسانی که معتقدند دولت منتقدان خود را رد‌صلاحیت کرده، نیز می‌گوید: اصلاً چنین چیزی نیست. اشتباه و خطای محض است که برخی می­‌گویند دولت کمر به قلع و قمع مخالفان خود بسته است. به کسانی که چنین ادعایی دارند، پیشنهاد می‌کنم قانون را مجدداً مطالعه کنند، چرا که دولت اصلاً دخالتی در این امر نداشته است.

وی با بیان این‌که در ترکیب 11 نفره هیأت‌های اجرایی، تنها فرماندار و نماینده ثبت‌احوال از جانب دولت حضور دارند، خاطرنشان می‌کند: طبق قانون، وقتی وضعیت فردی در این هیأت‌ها مطرح می‌شود، باید بین اعضا رأی‌گیری شود و طبق آرای 11 نفر، نتیجه اعلام می‌شود.مرتضوی همچنین معتقد است که در این دوره رد‌صلاحیت‌ها با آمار 17 درصدی بشدت کاهش یافته است و تأیید صلاحیت بالای 80 درصد داوطلبین خود گواهی است بر این مدعا.

سخت‌ترین منتقدان دولت تأیید صلاحیت شده‌اند

استاندار تهران نیز با تأکید بر اینکه ارتباط دادن بحث صلاحیت‌ها به دولت یک شوخی افراطی است، گفت: سخت‌ترین منتقدان دولت تأیید صلاحیت شده‌اند.مرتضی تمدن در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها معتقدند تنها منتقدین دولت رد صلاحیت شده‌اند، افزود: در بین کسانی که تا این لحظه صلاحیت‌شان تأیید شده، سخت‌ترین منتقدان دولت حضور دارند؛ از این رو این موضوع یک شوخی افراطی است.

تمدن با تأکید بر اینکه ربط دادن بحث رد صلاحیت‌ها به دولت بسیار مسخره است، گفت: در رد صلاحیت‌ها بیشترین کاهش را در این دوره داشته‌ایم؛ به گونه‌ای که نسبت به مجلس هشتم 23 درصد تعداد رد صلاحیت‌ها کاهش یافته است.

استاندار تهران با بیان اینکه انتخابات ربطی به دولت ندارد، خاطرنشان کرد: هیأت اجرایی، هیأت نظارت و بازرسی از خود مردم هستند و مراجع چهارگانه نیز در اختیار دولت قرار ندارند؛ از این رو دولت جایی در این پازل ندارد که بخواهد مخالف و منتقد خود را تأیید یا رد کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها