از خط تلفن سرخ تا مذاکره مستقیم

کد خبر: 183808

"لئون پانه تا" وزیر دفاع امریکا با تاکید بر مذاکره اعلام کرد که یک راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران امکان پذیر است و ما همیشه اصرار و آمادگی داشته ایم که در این مسیر تلاش کنیم.برای جلوگیری ازسوتفاهمات دوطرف یک کانال مکاتباتی مستقیم با ایران ایجاد گردد تا ازبروز محاسبات نادرست جلوگیری بعمل آید...

از خط تلفن سرخ تا مذاکره مستقیم
بولتن: سیگنال ها برای ارتباط با ایران ادامه دارد و این بار آمریکا مدعی شده است که برای حل مساله هسته ای کشورمان، باید باب مذاکره باز شود.

26 شهریور اولین پالس آمریکا برای ارتباط با ایران با "طرح خط تلفن سرخ" توسط مایکل مولن رییس ستاد مشترك ارتش آمریكا، به تهران ارسال شد. وی که در دانشگاه میامی سخن می گفت، از نبود هر گونه رابطه یا مناسباتی بین دولت‌های ایران و آمریكا، ابراز نگرانی كرد.

این درخواست آمریکا بلافاصله با واکنش ایران مواجه شد. نمونه این واکنش ها اظهارات امیر دریادار فدوی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که اعلام کرد: ما هر موقع به خلیج مکزیک برویم با آمریکا ارتباط مستقیم برقرار می‌کنیم و از نظر جمهوری‌اسلامی ایران حضور آمریکا در خلیج‌فارس، نامشروع است و معنا و مفهومی ندارد .

اما این پاسخ سرد ایران، نقطه شروع سناریو بر علیه جمهوری اسلامی ایران بود تا از طریق فشار های فزاینده، تهران را به پای میز مذاکره بکشانند. نمونه این سناریوها را می توان ادعای تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن و یا حمایت تهران از تروریستها دانست. البته این سناریو تهاجمی تر شد و مقامات آمریکایی از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس برای مرعوب کردن جمهوری اسلامی ایران سخن گفتند.

این تلاشها برای ارتباط برقرار کردن با جمهوری اسلامی ایران، پس از شکار پهپاد جاسوسی آمریکا کمرنگ تر شد تا اینکه روز گذشته " لئون پانه تا" وزیر دفاع امریکا با تاکید بر مذاکره اعلام کرد که یک راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران امکان پذیر است و ما همیشه اصرار و آمادگی داشته ایم که در این مسیر تلاش کنیم . برراساس این گزارش پانه تا که سخنان خود را در یک مصاحبه مطبوعاتی در پنتاگون بیان می کرد در ارتباط با سئوال خبرنگاری درباره نامه ارسالی اوباما به ایران، از آشکار نمودن محتویات دیگر نامه ارسالی آقای اوباما به یران خودداری کرد و اعلام نمود که دیپلماسی انتخاب امریکا برای همیشه است و این مسیر را پیگیری خوهند کرد . وی افزود: برای جلوگیری ازسوتفاهمات دوطرف یک کانال مکاتباتی مستقیم با ایران ایجاد گردد تا ازبروز محاسبات نادرست جلوگیری بعمل آید . در همین حال خانم ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت خارجه امروز اعلام کرد که اکنون انتخاب مسیر مذاکره مستقیم به عهده ایران است چرا که امریکا این پیشنهاد را ارائه داده است . خانم نولند همچنین می گوید که اگر ایران بصورت جدی و مشخص در مورد برنامه هسته ای خود صحبت نماید و نشان دهد که قصد ساختن بمب اتکی را ندارد دولت امریکا قصد مذاکره مستقیم با ایران را دارد .

این درحالیست که سید حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان 6 ماه قبل اعلام کرد بود که مشکل اصلی امریکا با ایران اینست که ایران به درخواستهای امریکا در مورد مذاکرات مستقیم جواب رد می دهد و حاضر به مذاکره با امریکا نمی باشد و خشم و عصبانیت امریکا ازایران برای این موضوع است که اکنون صحت ادعای آقای حسن نصرالله به اثبات می رسد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها