تحلیل آماری نتایج انتخابات تهران و شهرستان ها +جدول و نمودار

کد خبر: 200459

با پایان ماراتن انتخاباتی و اعلام اسامی راه یافتگان به مجلس نهم شورای اسلامی، اکنون می توان شمایی کلی از آرایش سیاسی مجلس را ترسیم کرد. در دور نخست انتخابات تعداد بسیاری از کاندیداهای سر‌شناس و نمایندگان فعلی مجلس از رقابت‌های انتخاباتی جاماندند که همین امر بی شک در آرایش سیاسی مجلس بعدی موثر خواهد بود.

تحلیل آماری نتایج انتخابات تهران و شهرستان ها +جدول و نمودار
سرویس سیاسی «فردا»؛ با پایان ماراتن انتخاباتی و اعلام اسامی راه یافتگان به مجلس نهم شورای اسلامی، اکنون می توان شمایی کلی از آرایش سیاسی مجلس را ترسیم کرد. در دور نخست انتخابات تعداد بسیاری از کاندیداهای سر‌شناس و نمایندگان فعلی مجلس از رقابت‌های انتخاباتی جاماندند که همین امر بی شک در آرایش سیاسی مجلس بعدی موثر خواهد بود. احمد ناطق نوری برادر حجت الاسلام ناطق، مصطفی کواکبیان، پروین احمدی‌نژاد خواهر محمود احمدی‌نژاد، کاظم دلخوش، قدرت الله علیخانی، حجت الاسلام ذوالنور، محمدرضا خباز و حشمت الله فلاحت پیشه، از جمله افرادی بودند که نتوانستند آرای مردم را به سمت خودشان جذب کنند و در انتخابات شکست خوردند. رقابت اصلی اما میان «جبهه متحد» و «جبهه پایداری» بود . در دور اول با پایان شمارش آراء در سراسر کشور مشخص شد که فقط در ۶ مورد نامزد اختصاصی پایداری در استانهایی که آنان نامزدی معرفی کرده‌اند، پیروز شده‌اند و در ۹۰ مورد نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان یا چهره‌هایی که پایداری هم درباره آن‌ها نظر موافق داشته است.
نتایج دور اول انتخابات در کل کشور
در دور نخست در تهران آقایان حداد عادل، ابوترابی فرد، مرندی، میرکاظمی و آقا تهرانی به مجلس شورای اسلامی راه یافتند و مابقی کاندیدا‌ها خود را برای حضور در رقابت‌های دور آماده کردند.
نمودارنتایج انتخابات دور اول تهران
این دوره از انتخابات نیز همانند دور پیش، بسیاری از نمایندگان فعلی را از حضوری دوباره در مجلس شورای اسلامی ناکام گذاشت. داریوش قنبری، جواد آرین منش، طیبه صفایی، علی عباسپور، حمید رضا کاتوزیان، حسین فدایی، زهره الهیان، اسدالله بادامچیان، پرویز سروری و حسن غفوری فرد از جمله چهره‌های شاخص مجلس هشتم بودند که اینبار نتوانستند نظرمردم را به خود جلب کنند. اعلام نتایج آراء بار دیگر نشان از پیروزی قاطع جبهه متحد اصولگرایان بود و طبق پیش بینی‌های جبهه متحد اصولگرایان در اغلب حوزه‌های انتخابیه به موفقیت رسید.
نتایج دور دوم انتخابات بدون محاسبه تهران
نتایج دور دوم انتخابات تهران
اقبال مردم به فراکسیون انقلاب چگونه بود؟ نکته قابل توجه در انتخابات دور اول و دوم مجلس نهم شورای اسلامی، رویکرد انتخاباتی مردم به اعضای فراکسیون انقلاب مجلس در قالب حمایت گروه پایداری است. این فراکسیون که بخش اعظمی از جبهه پایداری را تشکیل داده‌اند، معتقدند که نمایندگی تعداد زیادی از قاطبه مردم را بر عهده دارند. این در حالی است که حتی فهرست مشخصی از تعداد اعضای خود ارائه نداده‌اند. در این بین تنها جواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مقطعی به عنوان یکی از اعضای اصلی این فراکسیون با وجود اینکه می‌گوید این فراکسیون ۹۰ عضو دارد، اسامی حدود ۵۰ نفر را به عنوان اعضا نام برده است. این فراکسیون که موازی با فراکسیون اصولگران تشکیل و اکثر اعضایش نیز عضو فراکسیون اصولگرایان هستند، در انتخابات داخلی مجلس نامزدهای خود را معرفی می‌کردند. اما به توفیقی دست نیافتند. بررسی لیست راهیافتگان به مجلس اما نشان می دهد از 50 نفری که آقای ابطحی از آنها نام برده است، به جز ۲۰ نفر بقیه وارد مجلس نشده اند از رای مردم بی بهره بوده اند.

*نمایندگان راه یافته از فراکسیون انقلاب که به مجلس

راه یافته اند با رنگ زرد مشخص شده‌اند

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها