بازجویی از مشایی در دفتر کارش؟/ آخرین نرخ سکه و دلار در بازار/ ماجرای عصبانیت جلیلی در مذاکره با 1+5/ ورود هاشمی‌ و احمدی‌نژاد به‌ مجلس

کد خبر: 203326
بازجویی از مشایی در دفتر کارش؟/ آخرین نرخ سکه و دلار در بازار/ ماجرای عصبانیت جلیلی در مذاکره با 1+5/ ورود هاشمی‌ و احمدی‌نژاد به‌ مجلس
برخی از مهمترین اخبار امروز تاکنون به این شرح است: هفته نامه پنجره در گزارشی از حضور مسئولان متهم و نام ‎‎ های سنگین در پرونده تخلف بزرگ بانکی گفته است و خبر داده است که مشایی در دفتر کارش در رابطه با پرونده فساد 3000 میلیاردی مورد بازجویی قرار گرفته است. متن کامل این گزارش به این شرح است.

100 روز از آغاز دادگاه رسیدگی به فساد بزرگ بانکی می ‎ گذرد؛ اما این دادگاه هنوز خبرساز است و گویا با برگزاری 11 جلسه دادگاه، هنوز معما ‎ های حل ‎ نشده بسیاری وجود دارد که دادستان کل کشور در نشست اخیر خود به آن اشاره کرد و بازگو نکردن برخی حقایق توسط متهمان را علت طولانی شدن جلسات دادگاه دانست. در آستانه دهمین ماه کشف این فساد بزرگ بانکی برخی نام ‎ ها در جلسات دادگاه مطرح شده است، نام ‎ هايي که گفته می ‎ شود احتمال حضور آن ‎ ها در دادگاه وجود دارد و در صورت دعوت رییس دادگاه مجبور به حضور هستند حال به عنوان مطلع باشد و يا متهم والله اعلم.

حمید پور محمدی

حمید پورمحمدی گل ‎ سفیدی، اهل چهارمحال و بختیاری، از جمله مدیرانی بود که با روی کار آمدن دولت نهم بركنار نشد و از سال 1383 یعنی دولت اصلاحات تا سال 1388 یعنی پایان دولت نهم، معاون امور بانکی و بیمه وزیر اقتصاد بود. در مدت حضور وی در این سمت سه وزیر اقتصاد و دارایی (سید صفدر حسینی، داوود دانش ‎ جعفری و سید شمس ‎ الدین حسینی) و یک سرپرست وزارت اقتصاد (حسین صمصامی مزرعه آخوند) بركنار شدند؛ اما سمت وی تغییر نکرد! وی در سال 1387 با حفظ سمت، به ‎ عنوان مشاور عالی طهماسب مظاهری، رییس وقت بانک مرکزی معرفی می ‎ شود و با روی کار آمدن محمد بهمنی به ‎ عنوان رییس جدید بانک مرکزی و اتمام مأموریتش در وزارت اقتصاد، به ‎ عنوان قائم ‎ مقام بانک مرکزی معرفی می ‎ شود. در جریان تخلف 3 هزار میلیاردی، با توجه به این ‎ که وظیفه نظارت و صدور مجوز بانک ‎‎ ها بر عهده قائم مقام بانک مرکزی بود، همه نگاه ‎‎ ها به حمید پورمحمدی معطوف شد. با وجود اين، دولت کم ‎ ترین توجهی به این موضوع نکرد و پورمحمدی به ‎ کار خود ادامه داد. پورمحمدی با وجود این ‎ که دو سال قائم ‎ مقام بود؛ هیچ ‎ گاه کنفرانس خبری برگزار نکرده بود اما پس از رسوایی تخلف بانکی، اولین و آخرین نشست خبری خود را برگزار و اعلام کرد که نظارت ‎ بر بانک ‎‎ ها بیشتر خواهد شد. وی همچنین در آخرین اظهارات خود قبل از دستگیری، اعلام کرد که برای من مهم نیست که الان چه بگویند و کار خود را انجام می ‎ دهم.

سرانجام، وی در اواخر مهرماه بازداشت شد. دستگیری پورمحمدی شایعات بسیاری را ایجاد کرد و اتهاماتی چون کمک به گروه آریا برای دریافت تسهیلات کلان و رایزنی برای صدور مجوز بانک آریا را به وی نسبت دادند. در زمان بازداشت پورمحمدی، احمدی ‎ نژاد به دفاع تمام ‎ قد از وی پرداخت تا تعجب خیلی ‎‎ ها برانگیخته شود؛ چراکه رییس ‎ جمهوری در حال حمایت از کسی بود که حداقل، عدم دخالت وی در فساد بانکی ثابت نشده بود. احمدی ‎ نژاد در 12 آبان گفت: «در شعبه دزدی شده اما قائم مقام بانک مرکزی را زندانی می ‎ کنند. این فرد چه گناهی کرده است؟ مدیر که در جزئیات دخالت نيست و از آن خبری ندارد. به قائم مقام بانک مرکزی پس از دستگیری، می ‎ گویند اگر بگویی که کار مشایی بوده تو را آزاد می ‎ کنیم؛ اما وی در پاسخ می ‎ گوید آن فرد بی ‎ گناه است.» پورمحمدی سرانجام در 29 آذر با قرار وثیقه آزاد و اولین ‎ بار در حرم امام رضا (عليه ‎ السلام) در مشهد در انظار عمومی ظاهر شد. هفته گذشته عکس حضور پورمحمدی در کارگروه صنعت پتروشیمی منتشر شد تا بار دیگر خبرساز شود و این سؤال پیش آید که بالاخره وی متهم هست یا خیر؟ محسنی ‎ اژه ‎ ای، دادستان کل کشور اول خرداد سال جاری این ‎ گونه به این سؤال پاسخ داد: برای وی کیفرخواست صادر نشده است. هرچند مدتی بازداشت بودند؛ اما این ‎ که چرا در جلسه هیأت دولت حاضر می ‎ شوند را باید از مسئولش سؤال کرد. این در حالی است که رییس بازرسی کل کشور 16 روز قبل از آن در جمع اساتید دانشگاه استان هرمزگان گفته ‎ بود که پورمحمدی متهم است. محمود بهمنی هم در اظهارنظر اخیر خود تأکید کرد که در بانک مرکزی کسی به ‎ عنوان قائم مقام فعالیت نمی ‎ کند و پورمحمدی هیچ سمتی در این ‎ جا ندارد. البته اگر همین الان به سایت بانک مرکزی مراجعه کنید، قطعا نام پورمحمدی را به ‎ عنوان قائم مقام بانک مرکزی به شما معرفی خواهد کرد!

محمد جهرمی

محمد جهرمی، زمانی که در دولت نهم وزیر کار و امور اجتماعی بود و از طرح بنگاه ‎‎ های زودبازده بی ‎ چون و چرا حمايت می ‎ کرد، هیچ ‎ گاه ‎ فکرش را هم نمی ‎ کرد که افرادی مثل امیرخسروی ‎‎ ها با استفاده از این طرح، ره صدساله را یک ‎ ساله بروند و از یک بنگاه زودبازده گاوداری به یک هلدینگ بزرگ سرمایه ‎ گذاری تبدیل شوند و بزرگ ‎ ترین تخلف بانکی را رقم بزنند، تاجایی ‎ که خود جهرمی هم در این فساد متهم شود. جهرمی برخلاف خاوری که فرار را بر قرار ترجیح داده بود، قرار را بر فرار ترجیح داد و قبل از آغاز جلسات رسیدگی دادگاه به دفاع تمام عیار از بانک صادرات و خود پرداخت. وي توانست با استفاده از موضوع فرار خاوری، نهایت استفاده را بکند و تا جایی که توانست چهره خود را تطهیر کرد. جهرمی با اظهارات خود مدیران دولتی را بسیار آزرده و حتی از زد و بند ‎ های پشت پرده دولت با بانک صادرات، برای به گردن گرفتن این تخلف خبر داده است. گفته می ‎ شود نام جهرمی در کیفرخواست اولیه بوده است و باید وی برای دفاع از خود به دادگاه می ‎ رفته است. البته احمدی ‎ نژاد هنوز جهرمی را متهم اصلی می ‎ داند و از اظهارات وی انتقاد می ‎ کند و جهرمی در پاسخ گفته که رییس ‎ جمهوری از رو شدن دست دوستانش می ‎ ترسد که مرا متهم می ‎ کند. با وجود اين، شنیده شده جهرمی به دادگاه فراخوانده خواهد شد؛ چراکه اهمال ‎ کاری مدیریت وی ثابت شده و حتی او با تصمیم کمیته اعتباری مبنی بر افزایش سقف صدور ال سی در شعبه اختلاس ‎ کننده بانک صادرات، موافق بوده و پای این دستور را امضا کرده است. این در حالی است که خبر شکایت بانک صادرات از بانک ملی منتشر شده و گویا بانک صادرات با پیشنهاد دولت مبنی بر پذیرفتن تمام تقصیر ‎ ها موافقت نکرده و به همین علت از بانک ملی شکایت کرده است تا خسارات ناشی از تنزیل ‎‎ ها را دریافت کند. طبق شنیده ‎‎ ها دولت به مسئولان بانک صادرات قول داده است در صورت پذیرفتن این ادعا بدهی ‎‎ هاي این بانک را قسط ‎ بندی کرده و اوراق مشارکت را با قیمت پایین در اختیار این بانک قرار دهد.

دادستان کل کشور، در اواسط اسفند سال گذشته، گفته بود که جهرمی حتما در دادگاه حاضر و محاکمه خواهد شد؛ اما به علت تکمیل برخی اطلاعات نام وی و چندین نفر دیگر از کیفرخواست حذف شده است. اگر بپذیریم که محسنی اژه ‎ ای همه قول ‎ هايش را عملي مي ‎ كند به ‎ زودی شاهد حضور جهرمی در دادگاه خواهیم بود. شاید حضور وی در دادگاه باعث شود دیگر جملاتی مثل «خیلی چیز ‎ ها را بعدا می ‎ گویم» را از زبان وی نشنویم.

قدرت الله شریفی

هنگامی که قدرت ‎ الله شریفی، مدیرعامل بانک مسکن را دستگیر كردند، بسیاری تصور کردند وی را برای پرونده ارائه تسهیلاتي خارج از قاعده بازداشت كرده ‎ اند كه به یکی از سرمایه ‎ گذاران بزرگ برای پروژه عظیم ساختمانی داده شده بود؛ اما بعد ‎ ها مشخص شد وی به علت عملکردش در سمت ‎‎ های قبلی خود در بانک صادرات به زندان موقت رفته است. شریفی از مدیران قدیمی بانک صادرات بود و قبل از کوچ به بانک مسکن، نایب ‎ رییس هیأت ‎ مدیره بانک صادرات بود. وی قبل از آن هم مدیريت شعب استان گیلان را برعهده داشته و گفته می ‎ شود در تمام مدت زمان وقوع تخلف ‎‎ هایی که در بانک صادرات منسوب به امیر منصور آریا صورت پذیرفته، عضو کمیته عالی اعتبارت بوده است. شریفی که در 30 فروردین 1389 به ‎ عنوان مدیرعامل و رییس ‎ هیأت ‎ مدیره بانک مسکن انتخاب شد، در آبان 1390 بازداشت شد. جالب این ‎ که او در دوم آذر ماه 1389 به ‎ عنوان قهرمان صنعت، از سوی وزارت صنایع انتخاب می ‎ شود و از دست محرابیان، وزیر وقت صنایع، هدیه دریافت می ‎ کند. جالب ‎ تر این ‎ که بعضي از منابع خبری یک ماه قبل از دستگیری شریفی، اعلام کرده بودند که وی جانشین خاوری در بانک ملی خواهد بود، اما این اتفاق به هیچ وجه رخ نداد.

خدامراد احمدی

اعضای کمیسیون اصل 44 مجلس هیچ ‎ گاه فکرش را هم نمی ‎ کردند که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که قرار بود 19 دی 1390 به این کمیسیون برود، چند ساعت قبل دستگیر شده باشد.

خدامراد احمدی، رییس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که دستگیر شد. وی پنج ماه قبل از دستگیری با حاشیه فراوان به ریاست ایمیدرو منصوب شده بود و همان زمان اخبار رسانه ‎ ها حاکی از آن بود که غضنفري با کشمکش ‎‎ های فراوان راضی به انتصاب وی شده است. در همان زمان او در سازمان بازرسی کل کشور پرونده ‎ اي داشت که هم ‎ چنان در حال رسیدگی بود. احمدی از حلقه دانش آموختگان دانشگاه علم و صنعت است و در اوایل دولت نهم هم از سوی احمدی ‎ نژاد به ‎ عنوان معاون وزیر رفاه معرفی شده بود. وی در جلسه یازدهم دادگاه تخلف بزرگ بانکی، افشاگری فراوانی کرد و ادعا کرد که به دستور وزیر وقت زمین ‎‎ های فراوانی به گروه آریا داده است. نماینده دادستان در این جلسه اتهام احمدی را ارتشا (دریافت رشوه) به مبلغ 900 میلیون تومان و مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور دانست و خواستار اشد مجازات وی شد. البته وی در دادگاه با بیان این ‎ که اتهامات را قبول ندارد، گفت: سال تولید ملی را به تمام تولید ‎ کنندگان تبریک می ‎ گویم و این اطمینان را می ‎ دهم که عامدا خیانتی به نظام نکرده ‎ ام و لحظه ‎ ای در خدمت ‎ رسانی تعلل نداشته ‎ ام. وی با بیان این ‎ که تاکنون کوچک ‎ ترین خیانتی به نظام و بیت ‎ المال نکرده ‎ ام، گفت: تکذیب می ‎ کنم که صراحتا دریافت مبلغ 900 میلیون تومان را به گردن گرفته ‎ ام.

علی اکبر محرابیان

زمانی که حکم علی ‎ اکبر محرابیان به ‎ عنوان مشاور ویژه اقتصادی رییس ‎ جمهوری منتشر شد، کسی تعجب نکرد؛ چراکه وی وزیر صنایع سابق بود و می ‎ توانست مشاور مناسب رییس ‎ جمهوری باشد؛ اما هنگامی که نام وی را در دادگاه فساد بانکی آوردند، بسیاری به این حکم نگاهی ویژه کردند. خدامراد احمدی که در زمان وزارت محرابیان رییس صنایع کوچک وزارتخانه بوده است، در یازدهمین جلسه دادگاه گفت: آقای وزیر به من دستور داد ظرف 10 روز مجوز ارائه زمین به گروه آریا صادر شود اما نکته مثبت کار من این بود که آن را قبول نکردم. نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی نامه ‎ ای به وزیر نوشت و درخواست صدور مجوز شهرک صنعتی برای گروه آریا کرد؛ اما همکاران من گفتند برای اخذ مجوز باید از استان استعلام شود و همه ادارات ذی ‎ ربط در این زمینه باید نظرات خود را اعلام کنند که من هم فرم را به استان فرستادم. برای انجام این کار فشار زیادی روی من بود؛ اما زیر بار نرفتم. پیش ‎ بینی می ‎ شود محرابیان به علت این ‎ که مورد اتهام قرار گرفته لااقل به ‌ عنوان مطلع در دادگاه حاضر شود؛ اما مشخص نیست آیا قوه قضاییه می ‎ تواند به خط قرمزی که احمدی ‎ نژاد درباره دولتی ‎‎ ها و اطرافیانش گفته نفوذ کند و مشاور ویژه را به دادگاه بکشاند يا خير.

اسفندیار رحیم ‎ مشایی

جهرمی که خود یکی از متهمان تخلف بزرگ بانکی به ‎ شمار می ‎ رود، خواهرزاده مشایی را یکی از متهمان این پرونده می ‎ داند و اعتقاد دارد وی رشوه گرفته و دادگاه علیه وی کیفرخواست تنظیم کرده است. البته این اولین ‎ بار نبود که نام رحیم ‎ مشایی در این پرونده باز می ‎ شود؛ چراکه در شهریور 1390 تصویر توصیه ‎ نامه رحیم ‎ مشایی برای گروه آریا منتشر شد که به تاریخ 7 مهر 1389 تنظیم شده بود. در این نامه خطاب به بهبهانی، وزیر وقت راه، آمده بود که به پیوست تصویر نامه شماره ۱۰۲۰۵/ص۲۰ مورخ 2/7/1389 شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه ‎ آهن در خصوص آمادگی خرید 5/50درصد از سهام شرکت فولاد خوزستان ارسال می ‎ شود. حسب موافقت ریاست محترم جمهوری، خواهشمند است دستور فرمائید ضمن تسریع، اقدام مساعد را به عمل آورند. براساس این نامه، سهام شرکت فولاد خوزستان بدون برگزاری تشریفات قانونی مزایده، به گروه امیر منصور آریا در قالب شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه راه ‎ آهن(تراورس) واگذار می ‎ شود. وی در جریان واگذاری ‎ های سازمان خصوصی ‎ سازی و در حرکتی کاملا مشکوک، توانست شرکت تراورس را که از مهم ‎ ترین شرکت ‎ های پیمانکار در عرصه راه آهن کشور است خریداری کند. البته مدیرعامل این شرکت در جلسات قبلی دادگاه، به ‎ طور مفصل در این ‎ باره افشاگری کرد. مدیرعامل سابق شرکت تراورس در این ‎ باره گفت: درطبقه هفتم هتل لاله با رحیم ‎ مشایی و مه آفرید جلسه داشتیم. قرار بود پروژه دو طبقه شدن اتوبان رامسر به نور را به ما واگذار کنند. 20 روز بعد نیز جلسه ‎ ای با آن ‎ ها در نهاد ریاست ‎ جمهوری داشتیم که ادامه جلسه اول بود. در مورد این پروژه قرار شد 5/50 درصد سهام فولاد را به مه ‎ آفرید خسروی واگذار کنند.

این اظهارات در دادگاه رسیدگی به تخلف بانکی، موجب شد که شایعات بسیاری درباره دخالت بیشتر دولتی ‎ ها در این فساد مالی عظیم شکل بگیرد. یکی از آن ‎ ها تمایل دادگاه به حضور افرادی نظیر رحیم ‎ مشایی حداقل به ‎ عنوان مطلع و نه متهم است. چنین شایعاتی هیچ ‎ گاه تأیید نشد و در اظهارات مسئولان قضایی نیز به ‎ این مسایل حتی اشاره نکرده ‎ اند. البته محسنی اژه ‎ ای به رسانه ‎ ها اعلام کرده که ضعیف ‎ کشی نخواهیم کرد. طبق شنیده ‎‎ های موثق، رحیم ‎ مشایی در دفتر کار خود مورد بازجویی قرار گرفته است و طبیعی است که این موضوع هم تأیید نخواهد شد. با وجود اين، باید ديد در آینده آیا بمب خبری حضور افرادی مثل رحیم ‎ مشایی که نام آن ‎ ها را در دادگاه آورده ‎ اند، خواهیم بود یا مثل حذف رحیمی معاون اول رییس ‎ جمهوری از کیفرخواست پرونده بیمه ایران، چنین اتفاقی رخ نخواهد داد آخرین نرخ سکه و دلار در بازار مهر: قیمت سکه طرح قدیم امروز یکشنبه در بازار 663 هزار تومان و طرح جدید 658 هزار تومان است، فعالان بازار ارز نرخ دلار آزاد را 1736 تومان اعلام کردند. قیمت هر قطعه سکه تمام طرح قدیم امروز یکشنبه در بازار 663 هزار تومان، طرح جدید 658 هزار تومان، نیم سکه 330 هزار تومان و ربع سکه 183 هزار تومان است. این نرخها روز گذشته به ترتیب 690 هزار تومان، 675 هزار تومان، 340 هزار تومان و 186 تومان بودند. امروز هر قطعه سکه گرمی 103 هزار تومان، هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار 67 هزار و 178 تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1574 دلار نرخ گذاری شد. سکه گرمی دیروز 106 هزار تومان، طلای 18 عیار 69500 تومان و اونس طلا هم به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی نسبت به روز گذشته تغییر نکرد. فعالان بازار ارز قیمت فروش هر دلار آزاد را امروز 1736 تومان، هر یورو را 2215 تومان و هر پوند را 2790 تومان اعلام کردند. این نرخها دیروز به ترتیب 1790 تومان، 2242 تومان و 2780 تومان بودند. عکس/ ورود هاشمی‌و احمدی‌نژادبه‌مجلس
ماجرای عصبانیت جلیلی در مذاکره با 1+5 ایسنا: روزنامه‌ آمریکایی كريستين ساينس مانيتور در گزارشي درباره‌ مذاكرات بغداد نوشت: هر دو طرف از برخي «فصول مشتركي» صحبت مي‌كنند كه دور بعدي مذاكرات را در نيمه‌ ژوئن به مسكو كشاند. جليلي پس از مذاكرات به كريستين ساينس مانيتور گفت كه ايران در برابر فشار تحريم يا فشار مذاكره‌كنندگان تسليم نخواهد شد. وي گفت كه حسن نيت ايجاد شده از زمان دور اول مذاكرات در آوريل با «رويكردهايي كه واقعا مخرب بود» به مخاطره افتاد. جليلي به روزنامه آمریکایی گفت كه «براي شكل دادن اين مسير همكاري، آنها بايد از رويكردهاي غلط و استراتژي مخربتحريم‌هاي بيشتر پرهيز كنند.» با اين حال يك مقام عالي‌رتبه آمريكايي گفت كه تحريم‌ها مهم هستند؛ زيرا اهرم فشار را افزايش مي‌دهند و «ايران هنوز حداكثر فشار را احساس نكرده است». وي گفت: من انتظار چيزي جز اين را نداشتم كه ايراني‌ها بگويند بسته 1+5 نامتوازن بود. اين گزارش به نقل از يك ديپلمات ايراني در اين مذاكرات نوشت: آنها يك پيش‌نويس را ارائه كردند كه مي‌خواستند غني‌سازي 20 درصد را شامل شود. جليلي با عصبانيت پاسخ داد كه اگر آنها اين بيانيه را به صورت علني بخواهند، ما مي‌رويم و اعلام مي‌كنيم كه كل ماجرا شكست خورده است. او كاملا عصباني بود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها