پشت پرده مخالفت با اصلاح قانون انتخابات/ جنجال حامیان دولت در راه است؟

کد خبر: 213273

بسیاری از قوانین کشور بدون هیچ جار و جنجالی مراحل اصلاح آن به پایان رسیده است. اصلاح قانون انتخابات هم مانند آنها امری عادی است، اصلاح هیچ زمانی به معنای ایجاد مشکل و سلامت حواشی آن نیست. عده ای اصل انتخابات را به سبب اصلاح قوانین آن زیر سئوال می برند. آنها چطور گمان می کنند که شورای نگهبان دین خود را به دنیای برخی خواهد فروخت؟ این یک بی سلیقگی سیاسی است چراکه زیر سئوال بردن انتخابات در وهله نخست مشروعیت خود آنها را زیر سئوال می برد.

پشت پرده مخالفت با اصلاح قانون انتخابات/ جنجال حامیان دولت در راه است؟
سرویس سیاسی «فردا»؛ شاید بتوان اصلاح قانون انتخابات را موضوعی فصلی دانست که در آستانه هر انتخاباتی حرف و حدیث های فراوانی درباره آن مطرح و در آخر اصلاحاتی جزئی روی قوانین آن صورت می گیرد که البته این اصلاحات تا کنون نتوانسته رضایتی برای سیاسیون کشور در پی داشته باشد. این روزها بحث اصلاح قانون انتخابات به محلی برای مناقشه محافل سیاسی تبدیل شده است. کدخدایی به عنوان نماینده شورای نگهبان قانون مزبور را تدوین شده اوایل انقلاب می داند که با توجه به تغییر فضای سیاسی کشور از دهه 60 تا امروز، در آن باید اصلاحاتی حاصل شود. بررسی صلاحیت‌ها، تبلیغات، تعریف رجل سیاسی، بحث نظارت و اجرای انتخابات و... از جمله مواردی است که مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخصیص بر اصلاح آن در قانون انتخابات تاکید دارند اما دولت و حامیان آن این تغییر را تعبیر به تشکیک در سلامت آن می داند. موافقان اصلاح قانون انتخابات بستن روزنه های ایجاد شبهه در سلامت انتخابات را که می تواند دستاویز تبلیغات دشمنان نظام شود را هدف اصلی این اصلاح می دانند اما در عین حال حامیان دولت و در راس آن گروه پایداری این اقدام را در راستای کاهش سلب اختیارات دولت و ایجاد تشکیک در سلامت آن تلقی می کنند، امری که پیش از این به کلی از سوی کدخدایی مردود اعلام شده بود. بی شک یادآوری برگزاری همه ساله انتخابات سالم در کشور با همین قانون انتخابات تنها پاسخ به افرادی است که زمزمه های برپایی جنجال در پی اصلاح قانون انتخابات را دارند. در عین حال این مهم نیز نباید فراموش شود که به دلیل گرایشات سیاسی دولت ها، برخی معاندان آزادانه خواهد توانست اینگونه القا کنند که دولت قانون را به نحو احسن اجرا نکرده و به گونه ای خواهان روی کار ماندن خود است؛ پس چه بهتر که با اصلاح این قانون سی ساله باب هرگونه نقد تخریب و ایجاد بستر فتنه ای همانند 88 بر روی این عده بسته شود. با آنکه قدرت نظارت نظام مقدس جمهوری اسلامی و در راس آن مقام معظم رهبری به گونه ای است که تا کنون هیچ دولتی به خود اجازه تاثیری جدی در انتخابات را نداده است، اما ایجاد یک نهاد مستقل از دولت -که نظارت شورای نگهبان را هم حفظ کند- چندان دور از ذهن نیست. امری که حامیان دولت به هیچ وجه آن را نپسندیده و بر یکه تازی دولت در اجرای انتخابات تاکید دارند، تاکیدی که زدن برچسب فتنه گر به موافقان این اصلاح در پس آن نهفته است. در همین رابطه به سراغ چند تن از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس رفته و نظر آنها را در خصوص چرایی مخالفت تیم دولت از اصلاح قانون انتخابات و ایجاد تشکیک در سلامت آن جویا شده ایم. احمد کریمی اصفهانی عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با تاکید بر اینکه تغییر و اصلاح در قانون سی و چند ساله انتخابات هیچ شبه ای در سلامت انتخابات ایجاد نمی کند، گفت: با توجه به آمار ثبت شده، سالم ترین انتخابات که آراء مردم در کاملا در آن محفوظ بوده است، در دموکراتیک ترین کشور یعنی ایران بوده است. حال چگونه است که برخی اصلاح قانون انتخابات را به معنای ناسالم جلوه دادن آن تلقی می کنند؟ وی گفت: عده ای که ترس از باخت در انتخابات ریاست جمهوری دوره آتی را دارند، اصل انتخابات را به سبب اصلاح قوانین آن زیر سئوال می برند. آنها چطور گمان می کنند که شورای نگهبان دین خود را به دنیای برخی خواهد فروخت؟ این یک بی سلیقگی سیاسی است چراکه زیر سئوال بردن انتخابات در وهله نخست مشروعیت خود آنها را زیر سئوال می برد.
این فعال سیاسی به اصلاح بسیاری از قوانینی در کشور اشاره کرد که بدون هیچ جار و جنجالی مراحل اصلاح آن به پایان رسیده است. اصلاح قانون انتخابات هم مانند آنها امری عادی است، اصلاح هیچ زمانی به معنای ایجاد مشکل و سلامت حواشی آن نیست. غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مردم تهران تاکید می کند که این قانون باید هرچه سریعتر اصلاح شود تا به انتخابات آینده ریاست جمهوری برسد، بازنگری در قانون بهترین راه برای کاهش مشکلات در انتخابات است. وی با بیان اینکه با اشاره به اینکه رهبری تدوین سیاست های مربوط به انتخابات را به مجمع تشخیص ارجاع کرده اند و همگی باید در چارچوب های مشخص شده بازنگری اساسی را در این قانون انجام دهیم، یادآور شد که زمان پیش رو برای اصلاح دیر نیست و به انتخابات پیش روی می رسد. ما متوجه سنگ اندازی عده ای در این رابطه هستیم اما مطمئن باشید که انتخابات آتی با قانون اصلاح شده برگزار خواهد شد. سید ابوالقاسم رئوفیان عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری اصلاح قانون انتخابات را یک امر ضروری دانست که در صورت تحقق آن، انتخابات به دور از هر شائبه ای به عنوان یکی از نقاط قوت نظام برگزار خواهد شد. وی با ابراز تاسف از اینکه برخی از ارگان های دولتی موافقان اصلاح این قانون را از فتنه گران می دانند، گفت: آنها با این حربه می خواهند خود را از جریان انحرافی مبرا کنند. معلوم نیست که این جریان انحرافی به چه قصدی می خواهد تنها مجری انتخابات پیش رو دولت باشد و بس. رئوفیان با تاکید بر اینکه نمی گذاریم منحرفان با شلوغ کاری روند اصلاح قانون انتخابات را مختل کنند، گفت: این سخنان ناثواب دیگر از سوی هیچ کسی خریدار ندارد چرا که تایید آن هم از سوی شورای نگهبان و هم از سوی نمایندگان ملت انجام شده است. حمیررضا فولادگر عضو جامعه اسلامی مهندسین با انتقاد از کندی روند ارائه لایحه جامع انتخابات به مجلس و خواست عده ای برای آماده نشدن این اصلاحیه تا انتخابات ریاست جمهوری دوره بعد، گفت: به زودی یک فوریت طرح اصلاح قانون را به تصویب می رسانیم تا نهم حداقل این قانون در انتخابات ریاست جمهوری دوره بعدی اجرا شود. وی با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات دست برای نظارت بر فعالیت های دولت در انتخابات را باز می گذارد، گفت: حضور سار قوا در هر انتخاباتی، ضمن رد هرگونه شائبه تقلب، انتخابی بی طرفانه را هم رقم خواهد زد. این نماینده مجلس به مخالفان اصلاح این طرح گفت: اگر شما نگران تشکیک در سلامت انتخابات هستید، پس به خوبی می دانید که بهترین راه جلوگیری از این امور همان اصلاحاتی است که شورای نگهبان هم بر آن تاکید دارد، پس برای رفع هر شائبه ای از رویارویی با نهادهای موافق و زدن برچسب های ناروا به آنها همچون فتنه گر خودداری کرده و بگذارید انتخاباتی پویاتر از پیش در کشور داشته باشیم.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها