امریکا غنی سازی 5 درصدی ایران را می پذیرد

کد خبر: 240687

بر این مبنا، المانیتور می نویسد، وزارت خارجه و دستگاه های اطلاعاتی اسراییل به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور توصیه کرده اند که با مذاکرات آینده ایران و گروه 1+5 مخالفت نکند.مسولان امنيتي اسرائيل بعد از ماه ها بحت بر سر اين موضوعات، مواضعي مغاير با مواضع مقامات سلف خود در اين دستگاه اتخاذ كرده اند و كاملاماجراجويي نظامي عليه ايران را رد مي كنند.

امریکا غنی سازی 5 درصدی ایران را می پذیرد
سرویس بین الملل«فردا»: یک منبع نزدیک به وزارت خارجه امریکا بخش هایی از ارزیابی اطلاعاتی اسراییل درباره مذاکرات آینده ایران و گروه 1+5 و همچنین احتمال توافق میان ایران و این گروه را فاش کرده است.

بن كاسپيت، نویسنده پايگاه خبري المانيتور در گزارشی که روز 17 دی 1391 (6 ژانویه 2012) منتشر شده، می نویسد: «طبق ارزيابي هاي به عمل آمده در اسرائيل، در 4 ماهه نخست امسال، دولت باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا امتيازاتي واقع بينانه به ايراني ها پيشنهادخواهد داد و با اين كار، به ستيزه هسته اي ايران پايان خواهد داد. آمريكايي ها از مدت ها پيش اعلام كردند، به محض آنكه اوباما دوره دوم كاري اش را آغاز كند، مصمم هستند براي آخرين بار با دولت ايران تماس بگيرند».

به گزارش ایران هسته ای،کاسیپ سپس درباره ارزیابی اسراییل از میزان تاثیر تحریمن ها بر ایران می نویسد: «مقامات اطلاعاتي در اسرائيل هم معتقدند كه تحريم هاي تشديد شده عليه ايران، تاثيرات متناوبي بر روي اقتصاد و اوضاع داخلي ايران داشته وهمين تنگناها سبب شده است موضع ايران تا حدودي تعديل گردد. ايراني هابه اين راه حل ها نظر مساعد نشان خواهند داد و نسبت به قبل، اين بار تمايل شان براي ورود به مذاكراتي حقيقي خيلي بيشتر است».

تحلیلگر المانیتور به مبانی این ارزیابی اشاره ای نکرده است.

بر این مبنا، المانیتور می نویسد، وزارت خارجه و دستگاه های اطلاعاتی اسراییل به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور توصیه کرده اند که با مذاکرات آینده ایران و گروه 1+5 مخالفت نکند.

المانیتور می نویسد: «وزارت خارجه اسرائيل هم به بنيامين نتانياهو نخست وزير توصيه كرده است با برقراري تماس هاي مجدد آمريكا و غرب با ايران مخالفت نكند. اين توصيه بر مبناي سه اصل استوار است : اول آنكه، مخالفت اسرائيل بادور جديد گفت وگوهاي ديپلماتيك هيچ اثري بر انجام آن نخواهد داشت بلكه همه تلاش هاي اسرائيل براي جلب موافقت جهان براي حمله به ايران را بي اثر خواهد ساخت. دوم آنكه، اسرائیل بايد بپذيرد كه ايران از مدت پيش تصميم گرفته است راجع به پيشنهاد هاي غرب دوباره فكر كند . در صورتي كه دور بعدي گفت وگوهاي هسته اي ايران آغاز شود، نتانياهو هنوز تصميم نگرفته است چه برخوردي با آن داشته باشد و سياست اسرائيل در قبال آن چگونه باشد او اگر به توصيه هاي وزارت خارجه عمل كند،كه نظر دوائر اطلاعاتي و دفاعي دستگاه امنيتي اسرائيل هم هست، نبايد با آن مخالفت ورزد».

این گزارش سپس به محتوای پیشنهادی پرداخته که احتمالا از سوی 1+5 به ایران ارائه خواهد شد و نوشته است: «برمبناي ارزيابي دستگاه هاي متعدد اطلاعاتي اسرائيل و سراسر جهان، پيشنهاد آمريكايي ها اين خواهد بود كه در ازاي تعليق غني سازي باخلوص بالا، به ايران اجازه خواهند داد اورانيوم را با خلوص پايين 3درصد غني سازي كنند اين علامت حسن نيت غرب به ايران خواهد بود به موازات آن، يك مكانيزم نظارت بين المللي هم تشكيل خواهد شد تااطمينان حاصل شود ايران پشت پرده دست به كارهايي خلاف تعهداتش نخواهد زد».

کاسیپ ادامه می دهد: «مسولان امنيتي اسرائيل بعد از ماه ها بحت بر سر اين موضوعات، مواضعي مغاير با مواضع مقامات سلف خود در اين دستگاه اتخاذ كرده اند و كاملاماجراجويي نظامي عليه ايران را رد مي كنند».

در انتهای این تحلیل آمده است: «اگر مذاكرات موفق باشد، چه؟ مسلما به نفع همه است در صورت موفقيت مذاكرات، سوالي كه بايد پرسيده شود اين است كه دستاوردهاي آن چيست؟

در صورتي كه ايران هم با آن موافق باشد، ما مي توانيم منتظر مشاجره تند و تيز اسرائيل با غرب بر سر شرايط توافق و مطالبات جامعه بين الملل از ايران باشيم».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها