طوطیان سخنگوی فاکس نیوز چه می گویند؟+تصاویر

کد خبر: 242710

فاکس نیوز با توجه به گرایشی که به جمهوریخواهان دارد، هماره مواضع خصمانه و یکجانبه ای علیه ایران داشته است. اغلب اخبار ایران در این شبکه تحریف می شود. بعنوان مثال چند ماه قبل لیسا دفتری، خبرنگار ایرانی تبار این شبکه مدعی شد پايه های پرچم در ایران آنتن‌هاي پارازیت امواج شبکه های ماهواره ای هستند! خبری که هر فردی را به خنده می اندازد.

طوطیان سخنگوی  فاکس نیوز چه می گویند؟+تصاویر
سرویس بین الملل«فردا»، حسین کرمانی: در ایالات متحده آمریکا رسانه ها قدرت زیادی دارند. مثال تاریخی ای که برای اثبات قدرت این رسانه ها زده می شود مربوط به ماجرای واتر گیت است. اما روی دیگر قدرت رسانه ها در آمریکا، ایجاد موجی است که به آن رسانه های جریان اصلی( Main Stream ) می گویند . نخبگان رسانه ای آمریکا معتقدند رسانه های جریان اصلی افکار عمومی آمریکا را کنترل می کنند و به صداهای اقلیت اجازه شنیده شدن نمی دهند. در ادامه سلسله مطالب بررسی های رسانه های بزرگ جهان در این مطلب به بررسی شبکه تلویزیونی Fox News آمریکا می پردازیم. شبکه ای که از ابتدا با ادعای مقابله با رسانه های جریان اصلی و در هم شکستن انحصار آنها بوجود آمد. فاکس نیوز شبکه ای است که از ابتدا ادعاهای بسیاری در مورد بی طرفی کرد و اعلام کرد که دیگر شبکه ها و رسانه ها در امریکا اخبار تحریف شده در اختیار مخاطبان قرار می دهند و آنها می خواهند که این انحصار را از بین برده و. واقعیت ها را بگویند. ما در این مطلب این ادعا را مورد واکاوی قرار داده و مشخص خواهیم ساخت ادعای گردانندگان فاکس نیوز تا چه اندازه حقیقت دارد. شبکه ای که مایکل مور کارشناسان و مجریان آن را طوطیان سخنگو نامیده بود.

آغاز: غول بزرگ وارد می شود

شبکه فاکس نیوز در سال 1996 توسط غول رسانه ای جهان، رابرت مرداک تاسیس شد. این شبکه جزیی از گروه سرگرمیهای فاکس است که خود این گروه، یک گروه کمکی شرکت عظیم نیوز کورپوریشن است. مرداک صاحب شرکت نیوز کورپوریشن است که در عرصه های مختلف رسانه ای، انواع رسانه ها را در اختیار دارد. نام رسانه های و ارزش آنها را در عکس زیر می توانید ببینید.

پیش از پرداختن به فاکس نیوز بهتر است نگاهی به وضعیت مالک مشهور آن داشته باشیم که یکی از قدرتمندترین افراد حاضر در عرصه رسانه های جهان است. مرداک در سال 1931 میلادی در ملبورن استرالیا متولد شد. بیوگرافی مرداک سندی بر این نکته است که پسر هم نشان از پدر دارد. «سر کیث مرداک »پدر روپرت، در نشریه های «هرالد ملبورن » و «ویکلی تایمز » فعالیت میکرد و روپرت از همان آغاز در معرض فضای مطبوعاتی قرار داشته است. خود او میگوید: «زندگی یک ناشر، بهترین نوع زندگی در سراسر جهان است. وقتی بچه ها در معرض آن قرار بگیرند، بدون شک قادر نخواهند بود در مقابل جذابیتهای آن مقاومت کنند. » او برای تحصیلات در رشته های اقتصاد، فلسفه و سیاست به آکسفورد رفت و در این دوران با روزنامه «دیلی اکسپرس » همکاری داشت. پس از مرگ پدر در 1952 به استرالیا بازگشت و با ثروت اندکی که از روزنامه «آدلاید نیوز » داشت، پایه های امپراطوری خود را بنا کرد. با شروع فعالیت های مصرانه خود، در سال 1954آدلاید نیوز را خریداری کرده، همچنین آغاز به خرید سهام شبکه های تلویزیونی استرالیا نمود و «دیلی میرور » و Truth سیدنی را هم به داراییهای خود افزود.

از جانبي مرداك ديگر از تحولات آمريكا چشم برنميداشت. سرانجام در سالهاي دهه 70 فعاليت هاي رسانه اي خود را به اين گوشه جهان كشاند، اما نكته مهم در باب شيوه مرداك، همگام كردن بعد سياست با قدرت فرهنگي مطبوعات جهت نفوذ در افكار عمومي است و تجربه هم نشان داده كه همواره از هر كدام جهت تقويت ديگري سود جسته است . در استراليا اوابتدا به عضويت حزب » كانتري» درآمد كه اين حزب به تدريج تبديل به حزب ملي استراليا شد . در 1964 او توانست با انتشار ، The Australian اولي روزنامه ملي استراليا نام خود را در تاريخ مطبوعات اين كشور به ثبت رساند و هم اكنون نيزيكي از سه صاحب امتياز اول مطبوعات استراليا است،اما قوانين مالكيت مطبوعاتي آمريكا، مرداك را در 1985 تبديل به شهروندي آمريكايي كرد تا او بتواند حضور خود را در اين كشور به اثبات برساند، چرا كه معتقد است: اگر ميخواهيد دستي در دنياي نشر و ارتباطات داشته باشيد، بايد فقط آدم خودتان باشيد . شركت نيوزكورپريشن هم كه مرداك صاحب عمده سهام آن است با افق هايي كه مرداك برابر آن گشود به سمت رسانه هاي صوتي و تصويري گراييد. اما مرداك در اين سا لها از گوشه ديگر جهان، بريتانيا هم غافل نمانده بود. Sun را در 1969 از گروه ميرور انگلستان خريداري كرد و با تغييراتي در آن، خوانندگان بسياري را متوجه نشريه كرد و در 1981 تايمز و ساندي تايمز هم به دارایيهاي بريتانيايي اش افزوده شدند . در انگلستان هم به تبع استراليا و آمريكا به مطبوعات قناعت نكرد و در مجاورت سياستمداران ارشد بريتانيا اهدافش را پيش برد . همگام با مارگارت تاچر،تاچريسم را ستود و اندكي بعد با، بلر، همگام با حزب كارگر شد . او همچنين قدم در راه مالكيت رسانه هاي صوتي و تصويري بريتانيا گذاشت و اسكاي نيوز را خريد، كه نزديكي با بلر آن را تبديل به BskyB كرد،اما ايده هاي نوگرايانه مرداك واستقبالش از ورود و عجين شدن تكنولوژي در عرصه رسانه اي، در ميانه هاي دهه 80 نام او را به عنوان اولين طراح انتشار روزنامه به صورت تمام رايانه اي در شرق لندن به ثبت رسانيد .

هم اكنون نيز استقبال و توجه او به تكنولوژي آيپد و گوشيهاي اپل براي ترويج و به كارگيري آن در عرصه مطبوعات، بيانگر اين نكته است كه بايد در انتظار تحولات جديدي بود .

به دهه 90 ميلادي در كارنامه مرداك كه ميرسيم، برابر شده است با ترويج رسانه ها در آسيا و مرداك اين بار ايده هاي تجاريش را از نيمه انگيسي زبان دنيا متوجه اين سمت ميكند . در 1990 به ايران می آيد و قصد دارد در اينجا هم سهمي داشته باشد كه مذاكرات به جايي نمي رسد، هر چند او از ايران هم غافل نمی ماند و در سال 2009 با فارسی 1 به خانه هاي ايراني هم وارد مي شود

مرداک در سال 1985 اعلام کرد که قصد دارد به همراه تاجر آمریکایی، ماروین دیویس شبکه‌ای با ایستگاه‌های مستقل بسازد تا با شبکه‌های CBS ، NBC و ABC رقابت کند. این ایده در فوریه 1996 جامه عمل می پوشاند و مرداک با به کار گیری راجر آیلز که یکی از استراتژیست های حزب جمهوری خواه به حساب می آمد در هفتم آن ماه اولین برنامه فاکس را روی آنتن برد. برنامه ای که در آغاز 17 میلیون مشترک و بیننده داشت. فاکس نیوز در این سالها روند موفقیت امیزی داشته است. این شبکه در سالهای آخر دهه 90 میلادی و در سالهای دهه 2000 به پربیننده ترین شبکه خبری کابلی در آمریکا تبدیل شد.

فاکس نیوز از آغاز بکار خود توجه و تاکید ویژه ای بر جنبه های گرافیکی در برنامه هایش داشته است. گرافیک این شبکه با رنگ های زیاد و بگونه ای طراحی می شود که توجه زیادی را جلب کند.بیل اُریلی یکی از مهمترین مجریان این شبکه به شمار می رود. کسی که برنامه ای با عنوان O'Reilly Factor دارد.

راست راست راست: کو جوانمردی؟ کو عدالت؟

با توجه به مطالبی که در آغاز گفتیم، شبکه فاکس نیوز با ادعای درانداختن طرحی نو در رسانه های آمریکایی پا به عرصه وجود گذاشت. گردانندگان این شبکه ادعاهای خود را همواره تکرار می کنند و تاکید دارند که شبکه آنها بی طرف است. اما ایا اینگونه است؟ بررسی ها نشان می دهد که به رغم همه این ادعاها فاکس نیوز شبکه ای است که بطور عمیقی از حزب جمهوریخواه در آمریکا حمایت می کند.

گردانندگان فاکس نیوز برای اینکه اعلام کنند بی طرف اند عبارت « جوانمردی و تعادل» را به عنوان شعار شبکه خود برگزیده اند اما در عملکرد آنها نشانی از جوانمردی و عدالت به چشم نمی خورد.

علاوه بر این رابرت مرداک در سال 2001 گفته بود: من ادعا می کنم هیچکس نمی تواند به من نشانه ای از جهتگیری فاکس نیوز(به نفع جمهوریخواهان) نشان بدهد. ادعایی که توسط بسیاری از روزنامه نگاران رد شد. آنها برای رد ادعاهای مرداک دلایل زیادی در چنته دارند. اولین دلیل آنها نقشی است که راجر آیلز در حزب جمهوریخواه ایفا می کرده است. آیلز برای سالیان متمادی یکی از ستیزه گر ترین مدافعان حزب جمهوریخواه بوده و در کمپین های تبلیغاتی ریگان و نیکسون نیز نقش مهمی داشته است. وی همچنین در سال 1988 در مبارزات انتخاباتی بوش پدر استراتژیست رسانه ای او بوده است.

علاوه بر آیلز، کارکنان زیادی در فاکس نیوز هستند که به حزب جمهوریخواه وابسته اند. مدیر برنامه های روزانه فاکس، دیوید اسمان نیز قبل از کار در فاکس عضو شورای سردبیری و در طیف راستگراهای روزنامه وال استریت جورنال و همچنین عضو موسسه محافظه کاران منهتن بوده است. مجری برنامه های یکشنبه های فاکس، تونی اسنو نیز یک ستون نویس محافظه کار و رییس نویسندگان سخنرانی های بوش پدر بوده. همچنین اریک بلند که قبلا ویراستار صفحه سردبیری جناح راست روزنامه نیویورک پست بوده تا قبل از اینکه در سال 1998 فوت کند، معاون ارشد شرکت نیوز کورپوریشن بوده است. همچنین مدیر اجرایی فاکس، برت هیوم یکی از روزنامه نگاران محافظه کار شناخته شده است. کارشناسان اکریکایی معتقدند که این تعداد بی شمار از محافظه کاران و متمایلان به حزب جمهوریخواه در فاکس نیوز نمی تواند اتفاقی باشد. البته این اسامی مربوط به سال 2001 است و برخی از آنها ممکن است عوض شده باشند. اما مورادی ازین دست انقدر زیاد است که نمی توان انها را نادیده گرفت.

در سال 1996 یک روزنامه نگار مورد احترام آمریکایی به نام اندرو کرتزمن برای استخدام در فاکس نیوز مصاحبه داد. او بعدا گفت که مدیریت فاکس نیوز می خواسته در مورد وابستگی سیاسی او بداند. کرتزمن گفته وقتی آنها متوجه شده اند که که او یک دموکرات است بسیار متاسف شدند و همه مباحثات مربوط به استخدام وی ملغی شد.

از این دست مثال ها بسیار زیاد است اما همین مشت از خروار کفایت می کند تا ببینیم تا چه اندازه جمهوریخواهان در فاکس نیوز نفوذ دارند. مرداک یکبار دیگر هم در این مورد گفته که فاکس نیوز برای هر یک از دو حزب بزرگ آمریکا در نظر گرفته است، با این تفاوت که یکی از آنها این اتاق را از قبل در اختیار داشته است!

در سال 2004 نیز یک کارگردان آمریکایی به نام رابرت گرین والد مستندی با نام Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism ساخت که در ان با نشان دادن صحنه هایی از درون اتاق های خبر فاکس نیوز نشان می داد این شبکه تا چه حد به جمهوریخواهان نزدیک است. همچنین مرکز تحقیقات Pew در سال 2009 با انجام تحقیقی اعلام کرد که از نظر مخاطبان آمریکایی، فاکس نیوز ایدئولوژیک ترین شبکه خبری است. در این تحقیق 47 درصد پاسخگویان گفتند که فاکس نیوز بشدت محافظه کار است و تنها 14 درصد این شبکه را شدیدا لیبرال دانستند. همچنین این مرکز در تحقیق که در سال 2004 انجام داده بود به این نتیجه رسید که 69 درصد از روزنامه نگاران حرفه ای آمریکا فاکس نیوز را شبکه ای محافظه کار می دانند.

این وابستگی شدید به جمهوریخواهان در موراد متعددی موجب نادیده گرفتن برخی واقعیت ها از سوی گردانندگان فاکس نیوز شده است که باز هم شعارهای آنها را به چالش می کشد. نهاد نگهبان مطبوعات در آمریکا به نام امور رسانه ای برای آمریکا ده اشتباه فاحش فاکس نیوز در نادیده گرفتن حقایق را مستند کرده است. این موارد شامل جرح و تعدیل برخی از نقل قول های سران دموکرات مانند اوباما، جو بایدن و گور می شود. این شبکه همچنین با ویرایش گرافیکی تصاویر این افراد سعی می کند که معنای مورد مورد نظر خود را به مخاطب القا کند.

در سال 2009 این شبکه گزارشی از یکی از میتینگ های سارا پالین پخش کرد و در آن ادعا کرد که جمعیت عظیمی برای شرکت در این میتینگ گرد آمده اند. اما بعدا مشخص شد تصاویر نشان داده شده مربوط به میتینگ انتخاباتی مک کین- پالین در سال 2008 است.

اما مورد بعدی درگیری بین فاکس نیوز و دموکرات ها در سال 2009 اتفاق افتاد. در سپتامبر 2009 اوباما در برنامه های اکثر شبکه های خبری بزرگ آمریکا، بجز فاکس نیوز شرکت کرد. کاخ سفید اعلام کرد که این اقدام پاسخی به جهت گیری ها و گزارش های یکجانبه فاکس نیوز بوده است.

در اواخر همان ماه مشاور ارشد اوباما، دیوید اکسلرود و راجر آیلز بصورت محرمانه با هم دیدار کردند تا به تفاهم و اتش بسی دست پیدا کنند، اما از شواهد مشخص شد که این دیدار بی نتیجه بوده است، چرا که دو هفته بعد کاخ سفید اعلام کرد فاکس نیوز شبکه ای خبری نیست، آنیتا دان گفت که فاکس نیوز اغلب بعنوان بازوی تحقیقی یا رسانه ای حزب جمهوریخواه عمل می کند.

حملات بین دو طرف برای مدتی ادامه داشت. در این بحبوحه گفته شد که از مصاحبه یکی از مقامات کاخ سفید یعنی کن فینبرگ با فاکس نیوز ممانعت شده است.

فاکس نیوز و ایران: گزارشگری با چشمان کاملا بسته

فاکس نیوز با توجه به گرایشی که به جمهوریخواهان دارد، هماره مواضع خصمانه و یکجانبه ای علیه ایران داشته است. اغلب اخبار ایران در این شبکه تحریف می شود. بعنوان مثال چند ماه قبل لیسا دفتری، خبرنگار ایرانی تبار این شبکه مدعی شد پايه های پرچم در ایران آنتن‌هاي پارازیت امواج شبکه های ماهواره ای هستند! خبری که هر فردی را به خنده می اندازد.

از طرف دیگر در سال 2011 فاکس نیوز در خبرسازی ای مضحک اعلام کرد ماليات‌دهندگان آمریکایی مجبورند ماليات بيشتري را برای ماموران امنیتی و پليس نيويورك كه بايد از احمدي نژاد در هتل وارويك محافظت كنند، بپردازند .

همچنین اُریلی در برنامه مشهورش همواره مواضعی ایران ستیز اتخاذ می کند. ستیز فاکس نیوز تنها با ایرانیان نیست بلکه آنها در مهرماه امسال خواستار سوزاندن هر روزه قرآن شدند. گردانندگان فاکس نیوز اعلام کردند که این کار باعث خواهد شد حساسیت ایرانیان در این مورد از بین برود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها