رعایت تقوا و اخلاق خط قرمز تصدی مناصب حکومتی است/مردم از مسئولان انتظار رعایت اخلاق را دارند

کد خبر: 245897

من بویژه به اصول گرایان توصیه می کنم نسبت به انتخابات آینده مرزهای اخلاق انتخاباتی را در چارچوب تقوا و احکام شرع رعایت کنند و از تخریب همدیگر اجتناب کنند. در واقع تخریب در سطح فعالیت انتخاباتی آنهم به نام اصول گرایی به سطح جامعه منعکس می شود و اذهان عمومی را مکدر می کند و چه بسا آن افراد تابع و زیر مجموعه اصول گرایی هم غفلت کنند و دست به تخریب بزنند.

رعایت تقوا و اخلاق خط قرمز تصدی مناصب حکومتی است/مردم از مسئولان  انتظار رعایت اخلاق را دارند

سرویس سیاسی«فردا»: اتفاق یکشنبه 15 بهمن در صحن علنی مجلس باعث شده تا تذکرات و هشدارها نسبت به رعایت اخلاق در حوزه های مختلف جامعه و بخصوص از سوی مسئولان بیش از پیش شود. در پس و پیش هر تحلیل سیاسی درباره یکشنبه سیاه مجلس یک نکته مشترک است و آن ضرورت مراعات اخلاق و پذیرش و عمل به توصیه های رهبر معظم انقلاب. در همین خصوص گفتگوی کوتاهی انجام داده ایم با آیت الله کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدرس حوزه.

بعد از بازتاب اتفاقات جلسه علنی مجلس و واکنش هایی که بدنبال آورد. خیلی ها بر ضرورت توجه بیشتر به مقوله اخلاق اسلامی تاکید کردند. به نظر شما اخلاق تضمین کننده چه چیزی است که این همه واجد اهمیت است؟

رعایت تقوا و داشتن عدالت خط قرمز فعالیت های سیاسی و تصدی مناصب ارشد حکومتی است. شاخص اخلاق و تقوا هم رعایت احکام شرع است. یکی از احکام شرع حرمت تخریب و توهین و افترا و تشویش اذهان عمومی علیه گروه یا شخص دیگر است. سرزدن این قبیل رفتارها از سوی هر کس بخصوص که مسئولیتی هم داشته باشد زیبنده نظام اسلامی نیست. من بویژه به اصول گرایان توصیه می کنم نسبت به انتخابات آینده مرزهای اخلاق انتخاباتی را در چارچوب تقوا و احکام شرع رعایت کنند و از تخریب همدیگر اجتناب کنند. در واقع تخریب در سطح فعالیت انتخاباتی آنهم به نام اصول گرایی به سطح جامعه منعکس می شود و اذهان عمومی را مکدر می کند و چه بسا آن افراد تابع و زیر مجموعه اصول گرایی هم غفلت کنند و دست به تخریب بزنند.

لذا توصیه اکیدمان این است که فعالیت های سیاسی آغشته به توهین و تخریب و تشویش اذهان عمومی نباشد و هر جریان و گروهی ارزش های مثبت خود را بیان بکند. البته مرز دقیقی است بین نقد اثر گذار بر اساس امر به معروف و نهی از منکر با تخریب. نقد اثر گذار با احتمال تاثیر، وظیفه است اما نباید نقد به مرز تخریب نزدیک شود و افکار عمومی تحریک شود به مسایل و مواردی که در هیچ جایی به اثبات نرسیده است.

شاید یکی از آسیب های اصول گرایی این باشد که مجموعه ها یا افرادی وارد این مجموعه بزرگ شوند که چندان پایبندی به اصول و شاخصه های آن ندارند و تنها حفظ ظاهر می کنند و در مقاطع مهم اما ضربه می زنند. از ولایت پذیری و ارزش مداری سخن می گویند اما در عمل رفتاری متفاوت انجام می دهند.

تبیین، روشن گری و بصیرت افزایی درباره فتنه و جریان انحرافی یک وظیفه است اما می شود در تبیین و بصیرت افزایی آن گفتمان را نقد کرد و وارد حریم شخصیت حقیقی نشد. با تبیین و روشن گری بیشتر درباره شاخصه های اصول گرایی باید مانع از چنین آسیب هایی شد. عمل به شاخصه های اصول گرایی و ولایت مداری چه در بینش و چه در رفتار می تواند مایه افزایش بصیرت باشد.

به نظر شما این بی اخلاقی ها ریشه در ضعف ایمان دارد یا ناشی از برخی جاه طلبی ها و سیاست بازی هاست؟

برای پی بردن به بی اخلاقی ها باید جهان بینی، نحوه نگرش، دستگاه تولید کننده ارزش و رفتارهای میدانی و روش ها به علاوه افراد و اشخاص پیرامون مورد تجزیه و تحلیل واقع شوند. اما آنچه مهم است اینکه رعایت نکردن اخلاق آسیب جدی است برای جامعه اسلامی. مردم از مسئولان بخصوص انتظار بیشتری برای رعایت اخلاق دارند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها