شاهزاده هری و کشته‌های «بازیِ جنگ» در افغانستان+عکس

کد خبر: 246395

در افغانستان، ارباب جنگ، گلبدین حکمتیار او را اخیراً «شغالی مست و بی‌شرم و حیا» خوانده بود...درست است که سربازها کفش رقص خود را به افغانستان می‌برند ولی شاهزاده هری برابر گفته‌ی حکمتیار در برهوت دست به قتل افغان‌ها نمی‌زند – بلکه او در جدیت و خونسردی یک سنگ این کار را می‌کند. هلیکوپترها آپاچیز که او سوار می‌شود بسیار گران‌قیمت هستند و یک مست را نمی‌گذارند سوار آن‌ها بشود...

شاهزاده هری و کشته‌های «بازیِ جنگ» در افغانستان+عکس

سرویس بین الملل«فردا»: شاهزاده هری، پسر ولیعهد انگلستان و برادر ولیعهد آینده‌ی انگلستان خواهد شد. فاصله‌ی او با تخت پادشاهی بریتانیا فقط پدر و برادرش هستند و شاید یک روز او پادشاه این سرزمین بشود. ژانویه‌ی 2013 دوباره خبر حضور او به عنوان سرباز در خاک افغانستان در رسانه‌های انگلستان برجسته شد. مخصوصاً به‌خاطر تصویری که از او درست شده بود: شاهزاده سوار بر هلیکوپتر به شکار انسان‌ها می‌رود و این کار را «بازیِ جنگ» می‌خواند. او پیش از این به‌خاطر رفتارهای هرزه، پوشیدن لباس نازی‌ها در سالروز جنگ جهانی دوم و رسوایی‌های اخلاقی، شهرت فراوانی در مجلات زرد جهان یافته بود. نویسنده این مطلب،جوئی گلِنتون در لحظه‌ای دومین اعزام خود به افغانستان با دلایل قانونی و اخلاقی، حاضر نشد به این اعزام برود. او را در دادگاه نظامی به پنج ماه زندان محکوم کردند. کتاب او، «جعبه‌ی سرباز» در ماه می گذشته توسط انتشارات وِرسو منتشر شده است.

******************************
زمستان سر رسیده است و در چند روز گذشته بر زندگی چهره‌های رهبر «جنگ علیه ترور» سایه افکنده است. چهره‌هایی که آماده‌ی تماشای سریال مشهور «بازی تخت‌های سلطنت» می‌شوند که فصل جدید آن به زودی پخش خواهد شد و در این فاصله دارند به طعنه قسمت‌های پیشین را مرور می‌کنند.

شاهزاده هری هلیکوپتر 46 میلیون پوندی خود را آماده‌ی شکار انسان می‌کند

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا تضمین می‌دهد که جنگ علیه اهریمن‌خواهان «دهه‌ها» طول خواهد شد و همان‌ زمان وزیر امور دفاع فرانسه لو دریاند فرانک خواستار حمله‌ای گسترده‌تر به مالیِ «سرتاپا تازه مسلمان گشته» شده است و تنها یک سوال باقی می‌ماند: چقدر طول می‌کشد تا حمله‌ی هواپیماهای بدون سرنشین ما را به جنگی با نیزه‌ها برساند؟

جدیدترین خبرها از چهره‌های جوان شاهزاده‌ی ویلز، شاهزاده هری می‌آید: جنگجو، عاشق‌پیشه، با رفتاری اغلب خودشیفته و شاهزاده‌ی حاضر در جنگ خانواده‌ای قدیمی ساکسو-گوتا-گوبِرگ.

اولین حضور او در افغانستان کوتاه مدت بود اما در جدیدترین حضور خود او به حمله دست می‌زند - بر فراز هوا از طریق هلیکوپتر: یعنی موتورهای نابودی چندین میلیون پوندی ارتش بریتانیا را سوار می‌شود.

پسر بیچاره همیشه سختی می‌کشد، حتی در افغانستان، ارباب جنگ، گلبدین حکمتیار او را اخیراً «شغالی مست و بی‌شرم و حیا» خوانده بود. ( توضیح مترجم: رسانه‌های بریتانیا همیشه به شاهزاده هری به‌خاطر رفتارهای جنجال‌برانگیزش حمله می‌برند، نویسنده می‌خواهد بگوید در افغانستان هم کسی او را جدی نمی‌گیرد. ) با تمام صداقت می‌گویم، و نسخه‌ی جوان‌تر خودم را نیز داخل این تصویر می‌کنم، کاملاً تصویری درست است برای یک سرباز جوان دور از شهر خودش: اگر بتواند شنبه شب حتماً سری به اولین بار می‌زند و تا خرخره می‌نوشد.

درست است که سربازها کفش رقص خود را به افغانستان می‌برند ولی شاهزاده هری برابر گفته‌ی حکمتیار در برهوت دست به قتل افغان‌ها نمی‌زند - بلکه او در جدیت و خونسردی یک سنگ این کار را می‌کند. هلیکوپترها آپاچیز که او سوار می‌شود بسیار گران‌قیمت هستند و یک مست را نمی‌گذارند سوار آن‌ها بشود، اصلاً هم مهم نیست چه مرتبه‌ای داشته باشد. در حقیقت، با توجه به عملکرد بسیار ضعیف ارتش بریتانیا در افغانستان، این هلیکوپترهای گران‌قیمت باری بر دوش مالیات‌دهندگان بریتانیایی هستند تا باعث هیجان لحظه‌ای شاهزاده بشوند.

شاهزاده در اولین حضور خود در افغانستان در مرکز کنترل تکنیکی هوایی شاهد حملات هوایی بود. شاهزاده‌ی ویلز و همراهان او بمب‌ها را تماشا می‌کردند که بر زمین می‌ریزند و این را در مونیتوری که به طعنه «تلویزیون بکش» خوانده می‌شود، می‌دیدند. اینکه قتل را به دستگاه نصبت بدهند نه به انسانی که پشت آن نشسته است، اصطلاحی است که ارتش امریکا نیز برای قتل هر افغان یا پاکستانی یا هر انسان دیگری استفاده می‌کند که توسط هواپیماهای بدون سرنشین کشته می‌شوند. این قتل‌ها را به طعنه ارتشی‌ها مرگ مانند مرگ در بازی‌های رایانه‌ای می‌خوانند.

درست است که جنگ نابودگر است اما برای بعضی از حاضرین در جنگ، مخصوصاً شاهزاده‌ای جوان و ممتاز و تحت حمایت ارتش امریکا، جنگ می‌تواند آرزوهای پسربچه‌ای برای ماجراجویی بشود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها