اقدام احمدی نژاد خلاف اصول شرعی بود/این رفتارها تصادفی نیست و برنامه ریزی شده است

کد خبر: 252336

اصلا تصادفی نیست این اقدامات و مواضع بحث برانگیز. یکی دو مورد نیست. اگر تصادفی باشد چرا در 30 سال گذشته اتفاق نیافتاده است. سفرهای خارجی در سالهای گذشته زیاد داشته ایم ولی این رفتارها را نداشته ایم. به نظر میرسد که سهوی نیست این رفتارها. اینها می خواهند یک خط یا فکر جدیدی را مطرح کنند. بخصوص که موسم انتخابات هم هست و می خواهند کارهایی بکنند که نمود بیرونی داشته باشد و محل بحث باشد.

اقدام احمدی نژاد خلاف اصول شرعی بود/این رفتارها تصادفی نیست و برنامه ریزی شده است
سرویس سیاسی«فردا»: 18 نفر از نمایندگان مجلس طی تذکری نسبت به رفتار رئیس جمهور در مراسم تشیع پیکر هوگو چاوز رئیس جمهور ونژوئلا انتقاد کردند. این تذکر در حالیاست که بسیاری از علما و بخصوص مراجع عظام تقلید نیز نسبت به حاشیه های سفر احمدی نژاد به کاراکاس هشدار داده و انتقادات تندی را به رئیس جمهور وارد کرده اند. گفتگویی انجام داده ایم با احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که خود از جمله تذکر دهندگان به رئیس جمهور است.

آقای شوهانی شما به همراه تنی چند از نمایندگان مجلس نسبت به حاشیه های سفر رئیس جمهور به ونزوئلا تذکر داده اید. توضیح می دهید به چه هدفی رئیس جمهور را مخاطب انتقاد خود کردید؟

ما به عنوام مجلس که بر قوه مجریه اعمال نظارت می کنیم این تذکر را دادیم. ضمن احترامی که برای رئیس جمهور قائل هستیم، اما به نظر ما اقدام ایشان خلاف موازین و اصول شرعی و دیپلماتیک بود. در گذشته چنین اتفاقی را نداشتیم. بی سابقه بود. باعث رنجش جامعه مذهبی شد. البته این تذکر فقط نظر ما چند نفر نبود بلکه نظر کلیت مجلس همین است. رئیس جمهور نباید بدعت بگذارد و دغدغه های جامعه مذهبی را که به آقای رئیس جمهور هم رای داده اند باید لحاظ کند. از این بابت ماهم در کنار علما وسایر شخصیت ها ومقامات که موضع گیری کردند موضع خودمان را بیان کردیم.

آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله صافی هم هشدار دادند. آیت الله صافی به موضوع مراسم استقبال از نوروز هم اشاره و با انتقاد از این مراسم از مجلس و قوه قضائیه خواسته اند که به وظیفه شرعی خود عمل کرده و جلوی این فسادها را بگیرند. به نظر شما مجلس چه کاری می تواند بکند؟

قوه قضائیه را که ما کار نداریم. اما مجلس وظایف خود را انجام میدهد. در مجلس سوال هست و استیضاح و تذکر. بحث سوال و اینها که منتفی است اما جمعی از نمایندگان تذکری دادند تا نشان دهند که ما هم به وظیفه خود عمل کردیم. غیر از این هم به نظر نمی رسد که ما مجلسیها بتوانیم کاری بکنیم. بلاخره قوه قضائیه اگر بخواهد ورود کند من اطلاع ندارم. البته تذکری که ما دادیم فقط مربوط به حاشیه های ونزوئلا بود. دغدغه ما ونزوئلا بود که رئیس جمهور یک مقدار افراط داشت در شرکت در آن مراسم.

آقای شوهانی گاها ممکن است اتفاقات و رفتاری از سوی مسئولان سر بزند که اتفاقی است و شاید خیلی هدف ونیت خاصی هم پشت آن نباشد. ولی تکرار برخی رفتارها و مواضع بحث برانگیز از سوی دولت که واکنش بخصوص علما را هم در بر داشته، نشان می دهد که ظاهرا این قبیل رفتارها اتفاقی نیست و با قصد جا انداختن یک خط و ربط خاص یا گفتمان خاصی دنبال می شود. شما اینطوری فکر نمی کنید؟

من کاملا با این تحلیل موافقم. در واقع اینها دنبال یک گفتمان جدید هستند. اصلا تصادفی نیست این اقدامات و مواضع بحث برانگیز. یکی دو مورد نیست. اگر تصادفی باشد چرا در 30 سال گذشته اتفاق نیافتاده است. سفرهای خارجی در سالهای گذشته زیاد داشته ایم ولی این رفتارها را نداشته ایم. به نظر میرسد که سهوی نیست این رفتارها. اینها می خواهند یک خط یا فکر جدیدی را مطرح کنند. بخصوص که موسم انتخابات هم هست و می خواهند کارهایی بکنند که نمود بیرونی داشته باشد و محل بحث باشد. نظر من بر این است که جمعی با برنامه ریزی خاص دارند این رفتارها را دنبال می کنند.

فکر می کنید این گروه به اهداف و برنامه های خود می رسد؟ یعنی علما و نهادهای نظام اجازه عرض اندام می دهد که برنامه های خود را پیش ببرند؟ بخصوص که مولفه مهم این گفتمان مد نظر اینها به نظر می رسد به نوعی حاشیه نشین کردن علما و تاکید بر وجوه ملی گرایی باشد.

من بعید می دانم. تندروی در هیچ جامعه ای جواب نداده است. افراط و تفریط ها جواب نمی دهند. به نظر می رسد باید به همان خط اعتدال وخط نظام برگردند. نباید اعتدال و نظم را از جامعه بگیریم. جامعه ایران یک جامعه دینی است و لوازم آن باید لحاظ شود. ملی گرایی در جای خودش باید باشد. ما هم مسلمانیم هم ایرانی. ما ملی گرایی را رد نمی کنیم ولی می گوییم نباید غلیظ باشد. خیلی از مشکلاتی که ما در تاریخ داشته ایم ناشی از همین افراط و تفریط ها بوده است. ما هم دین داریم و شیعه هستیم و در عین حال ایرانی هستیم. یکی را بر دیگری ترجیح نمی دهیم.

انتخابات را پیش رو داریم و به نظر می رسد این فضای افراط و تفریط بیشتر هم بشود. ولی شما پیش بینی می کنید که بعد از انتخابات شاهد آغاز یک دوران توام با آرامش و ثبات باشیم؟ چون این التهابات سیاسی اخیر تاثیرات منفی زیادی بر اقتصاد کشور داشته و البته روح و روان مردم را نیز آزار داده است.

ان شاء الله که این طوری بشود. به هر حال چند ماهه مانده به انتخابات فضا یک مقداری باز می شود و یک انبساط سیاسی بوجود می آید. این است که بیشتر شدن بحث های سیاسی و موضع گیری های انتخاباتی طبیعی است. اما این به معنای آن نیست که امنیت و نظم جامعه را زیر سوال ببریم. یقین دارم که انتخابات خوبی خواهیم داشت. با توجه به تجارب انتخابات گذشته و با درایت انتخاباتی برگزار می کنیم که هم شور و نشاط انتخاباتی در آن وجود داشته باشد هم حفظ نظم و امنیت کشور.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها