قانون شکنجه تا سرحد مرگ در اسرائیل/ بر عرفات جرادات چه گذشت؟

کد خبر: 253215

روندی که منجر شد عرفات رنج فراوان بکشد و آخر سر در زندان شین بِت اسرائیلی‌ها کشته شود، برای بسیاری از فلسطینی‌ها موضوعی آشنا است و آن‌ها خود یا اعضای خانواده‌شان را در شرایطی مشابه در زندان‌های اسرائیل به چشم دیده‌اند. به گفته‌ی یک سازمان مدافع حقوق زندان‌ها از سال 1967 تاکنون 72 فلسطینی در نتیجه‌ی شکنجه در زندان‌های اسرائیل کشته شده‌اند

قانون شکنجه تا سرحد مرگ در اسرائیل/  بر عرفات جرادات چه گذشت؟
سرویس بین الملل«فردا»: چندی پیش بود که یک فلسطینی دیگر زیر شکنجه‌ی مامورهای امنیتی اسرائیل به شهادت رسید. جرادات چندین ضربه‌ی سنگین به سینه‌اش را تحمل کرده بود اما درنهایت با شش شکستگی استخوان در ستون فقرات خود، دست‌ها و پاهایش، مُرده از اتاق بازجویی بیرون آمد. او مثالی است از آنچه در فلسطین رخ داده و رخ خواهد داد.وب سایت صلح انگلستان در مطلبی تحلیلی به ریشه های این امر پرداخته است.
*************************************************

تنها شش روز بعد از آنکه عرفات جرادات توسط ارتش اسرائیل بازداشت شد و به شین بِت منتقل شد، مُرده بود. بین تاریخ بازداشت او - 18 فوریه - و روز مرگ او - 23 فوریه - وکیل او کامیل صباغ تنها یک مرتبه توانست با عرفات دیداری داشته باشد: روبه‌روی چشمان قاضی ارتش در مرکز بازجویی شین بِت کیشون.

صباغ می‌گوید در آن جلسه، عرفات وحشت‌زده بود. او به وکیل‌اش گفته بود که از ضربه‌هایی که خورده واقعاً درد می‌کشد و گفته بود او را مجبور کرده بودند با دستانی از پشت بسته، در موقعیت‌هایی استرس‌زا قرار بگیرد.

وقتی مرگ او اعلام شد، خدمات زندان اسرائیل ادعا کرد عرفات - که یک زن حامله و دو کودک دارد - از ایست قلبی درگذشته است. با این حال، تشریح جنازه‌ی او هیچ نشانه‌ای از لخته‌ی خون داخل قلب او نیافت، بعد از تشریح جنازه، پزشکی قانونی نتیجه گرفت که عرفات، که تازه 30 ساله شده بود، در وضعیت سلامتی جسمانی مناسبی قرار داشته است.

درنهایت آخرین جلسه‌ی تشریح جنازه علت مرگ را ضربات ممتد به سینه و بدن عرفات اعلام کرد و گفت شش نقطه از بدن او دچار شکستگی شده بود: در ستون فقرات، پاها و دست‌ها؛ لب‌اش نیز ترک خورده بود؛ صورت‌اش از کبودی‌های گسترده‌ و نافرمی رنج می‌برد.

روندی که منجر شد عرفات رنج فراوان بکشد و آخر سر در زندان شین بِت اسرائیلی‌ها کشته شود، برای بسیاری از فلسطینی‌ها موضوعی آشنا است و آن‌ها خود یا اعضای خانواده‌شان را در شرایطی مشابه در زندان‌های اسرائیل به چشم دیده‌اند. به گفته‌ی یک سازمان مدافع حقوق زندان‌ها از سال 1967 تاکنون 72 فلسطینی در نتیجه‌ی شکنجه در زندان‌های اسرائیل کشته شده‌اند و 32 نفر نیز به‌خاطر نرسیدن به موقع خدمات پزشکی جان خود را داخل زندان‌ها از دست داده‌اند. تنها یک ماه پیش از مرگ عرفات، اشرف ابو دهرا در زندان اسرائیل مرد و علت مرگ او نرسیدگی به موقع خدمات پزشکی اعلام شد.

تکنیک‌های شکنجه در زندان‌های اسرائیل با دقت فراوان آماده شده و اجرا می‌شوند. بین سال‌های 2001 و 2011، بیش از 700 زندانی فلسطینی از وضعیت زندان خود شکایت کرده‌اند اما تاکنون حتی به یک مورد از این شکایت‌ها رسیدگی قانونی نشده است.

بنا شقوری بدرین، وکیل و یک مدیر حقوقی در کمیته‌ی عمومی علیه شکنجه در اسرائیل در یک فایل پی‌دی‌اف منتشر شده در سال 2012 می‌گوید: «فرار از قانون در زندان‌های اسرائیل امری عادی شده است».دادگاه عالی اسرائیل مدافع وضعیت زندان‌ها است و مانع از اجرای قوانین بین‌المللی در زندان‌هایی مانند شین بِت می‌شود، درنتیجه می‌گذارد مامورهای زندان به شکلی گسترده و کشنده، زندانی‌ها را شکنجه کنند.

در آگوست 2012، دادگاه عالی اسرائیل، پتیشنی را قبول نکرد که توسط سازمان‌های حقوق بشر اسرائیلی عادلا؛ سازمان دفاع از حقوق شهروندی در اسرائیل و PCAT1 آماده شده بود، این پتیشن از دادستان عمومی اسرائیل، یهودا واین‌اشتاین می‌خواست تا تحقیقات قانونی در مورد شکنجه در شین بِت انجام بدهد.

و در اولین هفته‌ی ماه فوریه، دو هفته قبل از آنکه عرفات کشته شود، دادگاه عالی عدالت پتشین عادلا را رد کرد که خواستار این شده بود تا در زندان شین بِت بازجویی‌ها فیلم‌برداری شده یا صدای بازجویی‌ها ضبط بشود تا قوانین بین‌المللی که اسرائیل جزوی از آن است، در کشور اجرا شود.

در ماه می 2009، درخواست مشابه‌ای از طرف UNCAT مطرح شده بود و گفته شد فیلم‌برداری یا ضبط صدا مانع از شکنجه در این زندان خواهد شد. با این وجود کِنست اسرائیل در سال 2012 برای مدت سه سال دیگر این زندان را از قوانین معمول زندان‌ها معاف کرد.دولت می‌گوید ضبط صدا یا تصویر به «امنیت کشور» ضربه می‌زند و تکنیک‌های بازجویی نباید در معرض دید عموم جامعه قرار بگیرد.

عرفات زیر شکنجه کشته شده است. شکنجه یک امر معمول در زندان‌های اسرائیل است. اما یک اتفاق جدید افتاده است: علت مرگ او اعلام شده است. همچنین هزاران زندانی در زندان‌ها دوباره به اعتصاب غذا دست زده‌اند. هم‌اکنون 3 هزار زندانی فلسطینی غذا نمی‌خورند؛ هزاران نفر در غزه به خیابان‌ها آمده‌اند و تظاهرات در کرانه‌ی باختری گسترش یافته است. در همین حال دولت اسرائیل با هر سلاح ممکن فلسطینی‌ها را سرکوب می‌کند، جنبه‌ی اهریمنی خود را به رخ این مردم می‌کشد ولی مردم فلسطین همچنان با اراده‌ای ثابت، با اسرائیل مبارزه می‌کنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها