حوادث مهم جهان در ششم فروردین

کد خبر: 254047

25 سال پیش در چنین روزی عملیات بیت المقدس چهار توسط رزمندگان کشورمان در دوران دفاع مقدس آغاز گردید که طی آن شهرهایی در منطقه کردستان آزاد گردید.

باشگاه خبرنگاران: امروز 6 فروردین 1392 خورشیدی برابر با 14 جمادی الاول 1434 هجری و 26 مارس 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

درگذشت «اسماعیل ادیب خوانساری» خواننده و نوازنده معاصر (1361 ش)

اسماعیل ادیب خوانساری در سال 1280 ش در خوانسار به دنیا آمد. پس از فراگیری تحصیلات ابتدایی، از آنجا که صوت خوشی داشت به توصیه پدر، اکثراً مؤذنی مسجد شهر را به عهده می‌گرفت. از این سال‌ها به بعد به شعر و موسیقی علاقه‌مند گردید و به مطالعه آثار شعرای فارسی زبان پرداخت. سپس به اصفهان رفت و با مبانی موسیقی آشنا گردید. بعدها، نی، سه تار و پیانو را آموخت و با تأسیس رادیو، خواننده ثابت آن شد.

ادیب خوانساری از 1319 هرهفته در رادیو حاضر می‌شد و اجرای برنامه می‌کرد. او «جامعه باربُد» را نیز با هدف داشتن مکانی برای اجرای نمایشنامه و کنسرت بنیان گذاشت. اسماعیل ادیب خوانساری در 81 سالگی در تهران بدرود حیات گفت و در بهشت زهرا مدفون گردید.

رحلت «حاج ملااسماعیل سبزواری» محدث و واعظ شهیر در تهران (1312 ق)

حاج ملااسماعیل سبزواری، فراگیری حکمت و فلسفه را نزد حاج ملاهادی سبزواری، فیلسوف مشهور شرق آموخت. او برای تکمیل تحصیلاتِ علوم دینی به حوزهٔ علمیهٔ نجف رفت و پس از کسب درجهٔ اجتهاد به تهران بازگشت. ملااسماعیل مردی بسیار مُتَتِبِّع بود و حافظه‌ای نیرومند داشت. وی در رشتهٔ موعظه استادی مُسلَّم به شمار می‌رفت و دارای تألیفاتی می‌باشد. مجمعُ النّورَین و نوادِرُ الاثار از جمله تالیفات این محقق گرانقدر به شمار می‌روند.

وفات «میرزا عبدالغفّار تهرانی» ریاضی‌دان ایرانی (1326 ق)

میرزا عبدالغفار تهرانی ملقب به نجم الدوله، از همان ابتدای تحصیل، استعداد و علاقه‌ای عمیق به ریاضیات داشت. او این علم را در مدارس مشهور آن زمان همچون دارالفنون فرا گرفت و به تحقیق و مطالعه در زمینهٔ ریاضیات پرداخت. نَجمُ الدوله، سال‌ها معلم ریاضی در مدرسهٔ دارالفنونِ تهران بود. از این ریاضی‌دانِ ایرانی، تالیفاتی هم‌چون بدایةُ الحساب و اصول هندسه به یادگار مانده است.

درگذشت «احمد سُکوتُوره» رهبر کبیر کشور افریقایی گینه (1984 م)

احمد سِکوتوره رهبر پیشین کشور افریقایی گینه، در 9 ژانویه 1922 م در یکی از شهرهای مرکزی گینه به دنیا آمد. احمد از جوانی وارد فعالیت‌های سیاسی شد و خواهان استقلال کشورش از دست استعمارگران فرانسوی گردید. وی یکی از بنیان‌گذاران سازمان سیاسی موسوم به اجتماع دموکراتیک افریقا بود که تلاش فراوانی در راه رهایی منطقه افریقای غربی از استعمار فرانسه از خود نشان داد. سکوتوره در 1956 م معاون این جنبش و در سال 1958 م تنها رهبر افریقایی بود که به پیشنهاد ژنرال دوگل رئیس جمهور فرانسه، مبنی بر تشکیل یک جامعه فرانسوی افریقایی در مستعمرات فرانسه، رأی منفی داد.

بدین ترتیب بود که در تاریخ دوم اکتبر 1958 م، گینه استقلال خود را به دست آورد و سکوتوره به مقام ریاست جمهوری و نخست‌وزیری این کشور دست یافت. وی حدود 30 سال رهبری گینه را به عهده داشت و در چهار دوره متوالی به ریاست جمهوری آن برگزیده شد، ضمن این که 14 سال نیز هم‌زمان، نخست‌وزیر بود. پس از استقلال گینه، سکوتوره به کشورهای شرق خصوصاً اتحاد جماهیر شوروی سابق نزدیک شد و سپس به غرب متمایل گردید. احمد سکوتوره به عنوان یکی از مشاهیر سیاسی قاره افریقا، به هنگام مرگ در 26 مارس 1984 م در 62 سالگی، ریاست دوره‌ای سازمان وحدت افریقا را به عهده داشت.

آغاز قیام میهن پرستان «کنیا» بر ضد استعمار انگلستان (1952 م)

کنیا در سال‌های بین دو جنگ جهانی، با اغتشاشات و نابسامانی‌های بسیار مواجه بود؛ اما بعد از جنگ جهانی دوم، مردم این سرزمین درصدد رهایی از سلطه بیگانگان برآمدند و نهضت استقلال‌طلبی خود را آغاز کردند. محدودیت‌ها و قوانین وضع شده از سوی استعمارگران در نقاط مختلف کنیا موجب به وجود آمدن گروه مائو - مائو گردید که مبارزان مسلح بسیاری عضو آن بودند و توانست عده زیادی از انگلیسی‌ها را از بین ببرد. این مبارزات که از بیست و ششم مارس 1952 م آغاز شده بود، سرانجام با ادامه پیگیر آن، به استقلال کنیا منجر گردید.

درگذشت «لودویک بتهوون» موسیقی‌دان شهیر آلمانی (1827 م)

لودویک وان بتهوون آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان مشهور آلمانی در 16 دسامبر 1770 م در شهر بُن در آلمان متولد شد. دوران کودکی و نوجوانی او با مشکلات بسیاری سپری گردید. با این حال توانست از محضر موسیقی‌دانان بزرگ عصر خود، چون موزارت و هایدن بهره بَرَد. اگر فرانس هایدن، پدر سمفونی است، بتهوون در تاریخ موسیقی به نام پادشاه سمفونی معروف است. هم‌چنین در برابر 104 سمفونی هایدن و پنجاه سمفونی موزارت، بتهوون 9 سمفونی تصنیف کرد ولی همین 9 سمفونی او از تمام آثار سمفونیک هایدن و موزارت، ارزش بیشتری دارند. بتهوون از ضعف شنوایی رنج می‌برد و از 49 سالگی به کلی ناشنوا و از شنیدن آثار خود، محروم شد. او 9 سمفونی تصنیف کرد که همگی آن‌ها از معروف‌ترین سمفونی‌های کلاسیک جهان است اما سمفونی پنجم بتهوون به دلیل روح حماسی آن، جایگاه ویژه‌ای در میان آثارش دارد. لودویک بتهوون سرانجام در 26 مارس 1827 م در 57 سالگی درگذشت. بتهوون در ابتدا بیشتر به سنت‌های کلاسیک و قدیمی پای‌بند بود، بااین حال علی رغم کم شدن قوه شنوایی، به ساخت آثار خود ادامه داد. وی در زمانی که شنوایی‌اش رابه طور کامل از دست داد، توانست برجسته‌ترین آثار خود را تصنیف نماید.

درگذشت «پیرکوبِرتُن» مؤسس دوره جدید بازی‌های المپیک (1937 م)

پیردو فِرِدی بارون کوبرتُن بنیان‌گذار مرحله جدید بازی‌های المپیک، در اولین روز سال 1863 م متولد شد و در خانواده‌ای اشرافی رشد و نمو کرد. وی سپس در ارتش مشغول خدمت گردید و پس از آن به تعلیم و تربیت روی آورد. وی در همین راستا، بازی‌های المپیک را احیا نمود. این بازی‌ها که سابقه آن به 770 سال قبل از میلاد مسیح (ع) می‌رسید در سال 394 م به دستور امپراتور روم تعطیل گردید، با این حال، در همان زمان به عنوان معروف‌ترین و محبوب‌ترین مسابقات بین‌المللی در یونان و روم باستان جریان داشت. بارون کوبرتن در جریان یک سخنرانی در آمفی‌تئاتر دانشگاه سوربُن فرانسه به تاریخ 26 نوامبر 1892 م پیشنهاد نمود که ورزش را باید بین‌المللی کرد و بازی‌های ورزشی المپیک را از نو آغاز نمود. چهار سال بعد این مسابقات در موطن اصلی آن، یونان آغاز گردید. در اولین دوره این مسابقات 285 ورزشکار از 13 ملیت شرکت داشتند. این مسابقات در طول قرن بیستم به جز سال‌هایی که با جنگ‌های فراگیر اول و دوم جهانی، هم زمان بود برگزار شده است. پیرکوبرتن شخصیت برجسته ورزشی در جهان معاصر و احیاگر بازی‌های المپیک سرانجام پس از هفتاد و چهار سال زندگی به تاریخ 26 مارس 1937 درگذشت. وی در زمان حیات خود شاهد برگزاری 10 دوره از بازی‌های المپیک بود.

آغاز عملیات بیت المقدس چهار توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1367 ش)

عملیات بیت المقدس چهار در تاریخ ششم فروردین 1367 با رمز مبارک یا اباعبداللَّه الحسین (ع) به منظور پاسخگویی به تجاوز و شرارت‌های خصم جنایتکار در حمله به مناطق مسکونی و نیز به دادخواهی شهدای مظلوم شهرها و روستاهای کُردنشینِ عراق از جمله حلبچه و با هدف آزادسازی بخشی از ارتفاعات سلیمانیه عراق در منطقه عملیاتی دربندیخان انجام گرفت. در این عملیات، رزمندگان اسلام، متشکل از نیروهای زمینی و دریایی سپاه پاسداران، با بهره‌گیری از آتش پر حجم توپخانه و با حمایت نیروی هوایی و هوا نیروز ارتش جمهوری اسلامی، نیروهای مهندسی - رزمی جهاد و سپاه، حرکت خود را به سوی دشمن آغاز کردند و با یورش خود، شکست را به دشمن بعثی تحمیل نمودند.

نتایج عملیات بیت‌المقدس چهار: آزادی‌سازی ارتفاعات مهم شاخ شمیران، شاخ سورسر، پشت قلعه و نیز چندین روستا. تجهیزات: تانک و نفربر، 20 دستگاه انهدامی، 15 دستگاه اغتنامی؛ خودرو سبک و سنگین، 50 دستگاه انهدامی و تعداد زیادی اغتنامی؛ انهدام دو تیپ، دو گردان تانک و یک گردان توپخانه دشمن، 1500 نفر کشته و زخمی و 400 نفر اسیر.

برخی از رخدادهای امروز

1668: انگلیسی‌ها که در حال تصاحب و استثمار مشرق زمین بودند، منطقه بمبئی را در هند تصرف کردند.

1790: دستگاه قانونگذاری ایالات متحده آمریکا نخستین قانون تابعیت مهاجران (کسانی که در کشورهای دیگر متولد شده بودند) را تصویب کرد و طبق آن کسانی می‌توانستند از این قانون (نچرالیزیشن) استفاده کنند و تبعه آن کشور شوند که دو سال تمام در آمریکا زندگی کرده بودند. این قانون از آن چند بار تغییر یافته است.

1804: پس از خرید لوئیزیانا از فرانسه، کنگره آمریکا تصویب کرد که گروهی از سرخپوستان شرق می سی سی پی به لوئیزیانا منتقل شوند.

1818: یک زلزله شدید در این روز شهر کاراکاس در ونزوئلا را ویران ساخت و بیش از 20 هزارتن از ساکنان این شهر را کشت. در این حادثه طبیعی نه دهم ساختمان‌های شهر که اینک پایتخت ونزوئلاست ویران شدند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها