شخص محوري یعنی «د‌يكتاتوري» / افراد با برنامه‌هایشان رقابت کنند

کد خبر: 258272

شخصي نگاه كردن چه با مارك و نقاب شاهنشاهي و استبدادي و حتي ديني و چه با مارك دموكراسي مردود است.چون جامعه ما قطبي نيست‌، اگر حضور حداكثري را مي‌خواهيم بايد اجازه ورود كانديداهاي متكثر داده شود. ما صفر و يك سياسي و اقتصادي نيستيم. ما جامعه طيفي هستيم و در اين جامعه جريانات سياسي متنوعي وجود دارد .

شخص محوري یعنی «د‌يكتاتوري» / افراد با برنامه‌هایشان رقابت کنند

سرویس سیاسی«فردا»: برخی جریانات خاص سیاسی این روزها می گویند هاشمی و خاتمی سياسيوني هستند كه كانديداتوري شان مي‌تواند به تحقق حماسه سياسي منجر شود! در واکنش به این فضا سازی بی مبنا عماد افروغ از تئوریسین های سرشناس جریان اصولگرا ر گفتگو با «قانون» با انتقاد از اینگونه موضع گیری های بی مبنا تحقق حماسه سياسي و م شاركت حداكثري را وابسته به حضوراشخاص نمي‌داند و معتقد است كه انتخابات قائم به شخص نيست. او شخص محوري را ترجماني از ديكتاتوري خواند و گفت: " در دموكراسي شخص ملاك نيست‌، در اسلام هم شخص ملاك نبوده و تاريخ اسلام اين را نشان مي‌دهد. "

وي اضافه كرد : " انقلاب اسلامي‌آمد كه جاي شاهنشاهي را بگيرد. قبلا هويت با شاه تعريف مي‌شد اما با انقلاب اسلامي‌قرار شد هويت با اصول اسلامي‌تعريف شود." افروغ يكي از مشكلات اساسي را شخصي نگاه كردن به اين مقوله و ديد جرياني نداشتن دانست و افزود:" شخصي نگاه كردن چه با مارك و نقاب شاهنشاهي و استبدادي و حتي ديني و چه با مارك دموكراسي مردود است." افروغ در ادامه كانديدا شدن را حق هركسي كه ملتزم به گفتمان انقلاب و قانون اساسي است‌، دانست و اضافه كرد:"چون جامعه ما قطبي نيست‌، اگر حضور حداكثري را مي‌خواهيم بايد اجازه ورود كانديداهاي متكثر داده شود. ما صفر و يك سياسي و اقتصادي نيستيم. ما جامعه طيفي هستيم و در اين جامعه جريانات سياسي متنوعي وجود دارد . تمام اقشار بايد به‌راحتي بتوانند كانديداي خود را عرضه كنند و ناظران هم با سعه صدر هم با آنها برخورد شود تا شاهد حضور حداكثري مردم باشيم"

نماینده سابق مجلس شورای اسلامي‌با بیان اين‌كه جامعه مدنی غرب برخلاف اذهان عمومي‌یک جامعه قطبی است، تصریح کرد: عده‌ای متاسفانه در داخل متوجه این معنای ظریف نمی‌شوند و می‌خواهند یک قطب اقتصادی و یک قطب سیاسی درست کنند، در صورتی که جامعه ما طیفی است و از این وجه طیفی باید کمال استفاده را برد.او همچنين گفت؛حماسه نیازمند حضور سلایق مختلف در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامي‌و قانون اساسی در میدان است. اگر نسبتی بین خلق حماسه و مشارکت حداکثری وجود دارد، این مشارکت بدون تکثر و با توجه به واقعیت طیفی جامعه، محقق نخواهد شد.اين فعال سياسي اصولگرا گفت كه نبايد نگاه ابزاری و تکلیف‌گرا به مردم داشت و این نگاه را باید اصلاح كرد.

این استاد ‌دانشگاه با تاکید بر اين‌كه در انتخابات باید برنامه‌ها با یکدیگر رقابت کنند نه اشخاص، اظهار كرد: ما باید امروز نبرد برنامه‌ها را داشته باشیم یعنی افراد برنامه‌هایشان با یکدیگر رقابت کنند و وظیفه نخبگان است که حساسیت‌ها را در این خصوص تحریک کنند و افرادی را وارد عرصه انتخابات کنند که برنامه مورد قبولی داشته باشند.

افروغ در ادامه درخصوص نامگذاری امسال ار سوي مقام معظم رهبري با عنوان حماسه سياسي و اقتصادي گفت:" مقام معظم رهبری با شناختی که از لایه‌های زیرین ایرانیان به‌ویژه پس از انقلاب اسلامي‌دارند، توقع خلق یک حماسه دیگری علاوه بر گذشته را مطرح ساخته‌اند. اشاره شد که برای عملی شدن این امر، اهرم‌هایی مورد نیاز است. نمی‌توان از وجه عقلانی و اهرم‌های مورد نیاز خلق حماسه غافل شد و برخی تصور کنند با توجه به خواست ایشان، می‌توانند به سراغ فرآیندهای احساسی و هژمونیک بروند و صرفا با نگاه تکلیف‌گرایانه محض و بدون توجه به نیازهای واقعی به دنبال خلق مشارکت مردمي‌باشند. به طور طبیعی آنچه مدنظر رهبری بوده است، ایجاد بستر لازم برای مشارکت در همه حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. همه در سطوح تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت باید به این امر توجه لازم را مبذول دارند. حماسه نیازمند حضور سلایق مختلف در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامي‌و قانون اساسی در میدان است."

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها