رویکرد همه اعضای شورای چهارم تعاملی است/ جنس مشکلات تهران سیاسی نیست

کد خبر: 281013

باید یادمان باشد که تعامل بین مدیریت شهری و دولت یک ضلع دیگری دارد که قوه مقننه است. همین امروز هم اگر بخواهد دولت بخشی از اختیارات خود را واگذار کند باید ببیند خلا قانونی کجا وجود دارد. اینها زمان می برد ولی من امیدوارم که ما در شورای چهارم آغازگر این موضوع باشیم. برای همین است که اعتقاد دارم شورای چهارم نباید به روزمره گی بیافتد و خودش را خیلی با کارهای جاری شهرداری درگیر کند.

رویکرد همه اعضای شورای چهارم تعاملی است/ جنس مشکلات تهران سیاسی نیست
سرویس سیاسی «فردا»: احمد دنیا مالی از مدیران با تجربه در حوزه های اقتصادی و مدیریت شهری است که در انتخابات اخیر شوراهای اسلامی شهر و روستا نامش در بین لیست های اصلاح طلبان و اصول گرایان مشترک بود. او معتقد است که شورای شهر نباید سیاسی شود چرا که مشکلات مردم در شهر تهران از جنس سیاسی نیستند. گفتگوی وی با «فردا» را ادامه می خوانید.
آقای دنیا مالی یکی از اتفاقات جدید در انتخابات شوراها افزایش تعداد اعضا از 15 نفر به 31 نفر است. ارزیابی شما از این اتفاق چیست. فکر می کنید اگر تاثیرات مثبتی دارد این تاثیرات در کجاها خودش را نشان خواهد داد؟
به نظر من بحث افزایش تعداد اعضا در نهایت به نفع مدیریت شهر خواهد بود. حتما می دانید که قبل از انقلاب علی رغم اینکه یک تهران سه میلیون نفری داشتیم تعداد اعضای شورای شهر 41 نفر بود و الان که با یک شهر بزرگ با یک جمعیت شناور مواجه هستیم این افزایش می تواند یک همگرایی را بوجود بیاورد در این جهت که افراد شورای شهر از تخصص های مختلف و با تحربه های متفاوت می توانند در کنار دستگاههای دیگر کار را بهتر به سامان ببرند. ارزیابی من از این افزایش تعداد مثبت است.
بحث های مختلفی در خصوص اینکه شوراها سیاسی باید باشند یا نباشند در رسانه ها مطرح می شود. نظر شما در این باره چیست؟
به نظر من شوراها به عنوان یک نهاد اجتماعی و مدنی نباید وارد حوزه سیاست شوندو این البته به معنی این نیست که علایق سیاسی در شورا وجود ندارد و اعضا نباید سلیقه سیاسی داشته باشند بلکه به این معناست سیاست نباید اولویت شوراها باشد . ورود سیاست و غالب شدن آن بر وجوه دیگر زندگی شهری بدون شک تبعات منفی دارد که باعث می شود اولویت های اصلی را به حاشیه ببرد. مشکلات و خواسته های مردم از مدیریت شهری چیزهای مشخص و محسوسی مثل حل معظل ترافیک و آلودگی هوا است. این بحث ها هم بحث های سیاسی نیست. جنس مشکلات تهران سیاسی نیست که شورا بخواهد سیاسی کاری کند.
آقای دنیا مالی مدیریت یکپارچه یکی از موضعات مهمی است که پیش از این درباره ضرورت آن سخن بسیار گفته شده ولی هنوز محقق نشده است. به نظر شما الان وقت آن نرسیده که فکر جدی و اساسی برای محقق شدن آن شود و گام های عملی برداشته شود؟
به نظر می رسد این زمان فرا رسیده است ولی اینکه همه این کارها در شورای چهارم باید اتفاق بیافتد بعید می دانم. به هر حال یکسری الزاماتی دارد و مکانیسم هایی دارد. باید یادمان باشد که تعامل بین مدیریت شهری و دولت یک ضلع دیگری دارد که قوه مقننه است. همین امروز هم اگر بخواهد دولت بخشی از اختیارات خود را واگذار کند باید ببیند خلا قانونی کجا وجود دارد. اینها زمان می برد ولی من امیدوارم که ما در شورای چهارم آغازگر این موضوع باشیم. برای همین است که اعتقاد دارم شورای چهارم نباید به روزمره گی بیافتد و خودش را خیلی با کارهای جاری شهرداری درگیر کند. بلکه باید با یک استراتژی بالایی با موضوعات برخورد کند. با این حال مدیریت یکپارچه یک ضرورت اساسی است که باید برای تحقق آن تلاش کرد.
به نظر می رسد نقطه قوت شما در شورای چهارم برای حرکت در راستای تحقق مدیریت یکپارچه، همزمانی با دولت فعلی است که گفته است به کوچک سازی دولت و واگذاری برخی تصدی ها به انجمن های تخصصی اعتقاد دارد.
قطعا؛ این یک فرصت است که به نظر من شورای چهارم باید از این فرصت استفاده کند. نکته دیگری که مهم است این است که شورای شهر تهران تقریبا در این موضوع تعیین کننده است و بایستی سطح انتظارتمان را از شورای عالی استانها بالاتر ببریم تا شورای عالی استانها در این دوره عملکرد قوی تری داشته باشد.
آقای دنیا مالی و آقای مهدی حجت دو چهره ای هستند که نامشان در لیست اصلاح‌طلبان و اصول گرایان مشترک بود. با توجه به ترکیب شورای چهارم این دو می توانند به مثابه لولایی باشند بین دو جناح و کمک کنند به اینکه طیف های موجود در شورای شهر به سمت تعامل بیشتر حرکت کنند.
در جلساتی که در این روزها با سایر دوستان عضو شورای شهر داشتیم، رویکرد همه دوستان همین است. اگر این تالیف قلوب و نزدیکی قلبها انجام بشود خیلی از مشکلات درونی حل خواهد شد. من مطمنم که دوستی و رفاقت و مودت بر مبنای آن چارچوب های اعتقادی، می تواند منشا خیر و برکتی برای خود اعضا باشد. بنده از دوستی ها می توانم دنبال باقیات صالحات باشم. از دشمنی ها و کینه ورزی ها هیچ کس سود نمی برد. لذا سن و سال مجموعه شورای چهارم سن و سال خوبیست، ترکیب ما ترکیب افراد باتجربه و ریش سفید و میان سال و تعدادی از دوستان جوان است که وجود آنها هم برکت است. همه صنوف و تخصص ها هم در این مجموعه هستند.
آنچه که اصل است این است که مراقبت کنیم این 31 عزیز همیشه همدل باشند و رفاقت و صمیمت را به خاطر منافع مردم محفوظ دارند. من مطمنم که همه اعضای شورا بدنبال فرمایش شما هستند. آغاز همه خیرات و برکات دوستی و سلام است که نهایتا منتج به اختلاف نشود. دوستانی که همدیگر را نمی شناختند مطمئن هستم که خیلی زود تبدیل به همکاران و دوستان صمیمی می شوند. امیدوارم عمملکرد ما به گونه ای باشد که قضاوت مردم از کارکرد شورای چهارم در ابتدای سال 96 یک قضاوت مثبت و مبتنی بر امانتداری از آرایشان باشد نه سلایق سیاسی و اعمال تفکرات سیاسی و سلایق فردی. ما باید یاد بگیریم که غالب رفتارمان به صورت کار جمعی باشد و خرد جمعی را حاکم کنیم. بر همین اساس سه کارگروه در شورای چهارم تشکیل شده که یکی روی تعداد کمیسیونها، یکی روی شاخص های شهرداری و شهردار منتخب و یکی هم در خصوص بررسی آئین نامه داخلی دارند کار می کنند. من روزهای خوبی را برای شورای چهارم و شهر تهران پیش بینی می کنم .
آقای دنیا مالی همه اعضای شورای شهر جدید نسبت به همکاری و تعامل بین اعضا و پیشبرد کارهای شهر در شورای چهارم خوشبین هستند. به نظر شما رسانه های در این مسیر چه کمکی می توانند به شورای چهارم داشته باشند؟
حوزه رسانه خیلی می تواند تاثیر داشته باشد در جهت وحدت رویه شورای چهارم. رسانه به صورت شفاف بایستی به عنوان چشم و گوش مردم عمل کند. رسالت رسانه همین است و من امیدوارم ما به عنوان اعضای شورای چهارم قدر رسانه را بدانیم. رسانه می تواند خیلی از جاها زبان گویای مردم باشد و می تواند آن جاهایی را غفلت داریم را یادآوری کند. امیدوارم ترکیب هیات مدیره چهارم به گونه ای باشد که بتوانند تعامل بیشتر و بهتری با رسانه ها داشته باشند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها