رهبر معنوی حزب افراطی اسرائیل مُرد/عکس

کد خبر: 292572

رهبر معنوی حزب دست راستی شاس اسرائیل که با اظهارات جنجالی و نژادپرستانه خود توجهات رسانه‌ای بسیاری را معطوف به خود کرده بود، در سن 93 سالگی و در پی از کار افتادن عمومی دستگاه های حیاتی بدنش جان داد.

رهبر معنوی حزب افراطی اسرائیل مُرد/عکس
تسنیم: رهبر معنوی یکی از احزاب افراطی اسرائیل در ۹۳ سالگی جان داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ اوادیا یوسف، رهبر معنوی حزب دست راستی شاس اسرائیل که با اظهارات جنجالی و نژادپرستانه خود توجهات رسانه‌ای بسیاری را معطوف به خود کرده بود، در سن 93 سالگی و در پی از کار افتادن عمومی دستگاه های حیاتی بدنش جان داد.
اوادایا که در بغداد در کشور عراق و یک روز بعد از یوم کیپور زاده شد، در سال 1924 و وقتی که 4 سال داشت به همراه خانواده خود به بیت‌المقدس مهاجرت کرد. وی بعدها در سال 1973 به عنوان خاخام‌ ارشد سفاردی اسرائیل انتخاب شد. سخنان بسیار جنجال‌برانگیز وی در باره غیریهودیان و اعراب حتی گاها اعتراض اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها را نیز برمی‌انگیخت. اوادایا در اکتبر سال 2010 در سخنانی گفت که "تنها وظیفه غیریهودیان خدمت کردن به یهودیان است". او ادامه داد که غیریهودیاندارای ماموریت الهی هستند:"چرا به غیریهودیان احتیاج داریم؟ زیرا آنها کار می‌کنند، شخم می‌زنند و درو می‌کنند. ما مانند یک ارباب می‌نشینیم و میل می‌کنیم. این دلیل خلقت غیریهودیان است". در همین مقاله که در روزنامه جروزالم‌پست منتشر شد وی غیریهودیان را با الاغی که تنها وظیفه آن خدمت به اربابش است مقایسه کرده است:"در اسرائیل مرگ قدرتی بر آنها ندارد... غیریهودیان مانند هرکسی دیگر باید بمیرند ولیکن (خدا) زندگی آنها را ادامه می‌دهد. چرا؟ زیرا فرض کنید که الاغ یک نفر بمیرد، او پول خود را از دست می‌دهد. از این رو نوکر او ... دارای عمر زیادی می‌شود، تا خوب برای این یهودی کار کند." وی می‌افزاید: "جنتیلها فقط برای خدمت به ما ساخته شدند. بدون این، آنها هیچ حقی از این دنیا ندارند، تنها برای خدمت به مردم اسرائیل." در سال 2001 یوسف در سخنانی خواستار از بین بردن عرب‌ها شد و گفت: "محبت کردن به آنها حرام است. شما باید بر سر آنها موشک بفرستید و آنها را نابود کنید. آنها شیطانی و لعنت شده هستند." یوسف بعدا گفت که سخنان او درست گزارش نشده است و منظور او نابودی تروریسم اسلامی و نه همه عرب‌ها بوده است. او گفت که او مشکلی با وجود اعراب به عنوان شهروند اسرائیل ندارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها