صلح نوبل به سازمان منع تسلیحات شیمیایی

کد خبر: 293519

رادیو نروژ اعلام کرد جایزه صلح نوبل امسال احتمالا به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تعلق می‌گیرد.

فارس: رادیو نروژ روز جمعه اعلام کرد جایزه صلح نوبل امسال به احتمال فراوان به سازمان منع تسلیحات شیمیایی تعلق می‌گیرد.

این سازمان در سال 1997 با هدف جلوگیری از اشاعه تسلیحات شیمیایی و تلاش برای از بین بردن ذخایر این تسلیحات بر اساس معاهده‌های بین‌المللی تاسیس شد. این سازمان بعد از موافقتنامه‌ای که ماه گذشته بین مسکو و واشنگتن به امضا رسید، مسئولیت نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی سوریه را عهده‌دار شده است. کارشناسان این سازمان در حال حاضر در سوریه حضور دارند و از روز یکشنبه مراحل مقدماتی نابودی تسلیحات شیمیایی این کشور را آغاز کرده‌اند.

بنیاد نوبل سال گذشته در اقدامی که جنجال زیادی به راه انداخت، جایزه صلح نوبل را به اتحادیه اروپا داد. پیش از این گمانه‌زنی‌هایی مطرح بود مبنی بر اینکه احتمالا «ملاله یوسف‌زی» فعال حقوق بشری نوجوان پاکستانی که اوایل امسال هدف حمله طالبان قرار گرفت، جایزه صلح نوبل امسال را دریافت می‌کند.

روزنامه گاردین هم دو روز قبل نظرسنجی‌ای را در این مورد برگزار کرد. در این نظرسنجی در میان گزینه‌های پیشنهادی، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران با کسب بیش از 70درصد آرا در جایگاه نخست قرار گرفت. «ملاله یوسف‌زی» و «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی از جمله دیگر نفراتی بودند که آرای بالایی را به خود اختصاص دادند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها