«حقوق بشر»؛ کالای نایاب در عربستان!/ صدای رفقای غربی هم بلند شده است

کد خبر: 296512

با وجود ثروت‌ها و منابع این کشور تعداد زیادی از ساکنان آن یعنی حدود پنجاه درصد- بنا بر آمار و ارقام اقتصادی - زیر خط فقر زندگی می کنند .تا حدی که اعتراض تنها از جانب شهروندان سعودی شکل نمی گیرد بلکه از جانب امیران خاندان حاکم همچون خالد فیصل نیز صورت پذیرفته؛وی چندی پیش اعلام کرده بود که هرگز نباید به این سخن اعتماد کنند که عربستان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است!

«حقوق بشر»؛ کالای نایاب در عربستان!/ صدای رفقای غربی هم بلند شده است

سروییس بین الملل «فردا»: روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مقاله ای تحت عنوان " نفوذ عربستان سعودی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر " نوشت:

سازمان عفو بین الملل (امنستی اینترنشنال) در بیانیه جدیدی که به تازگی صادر کرده از اوضاع نامناسب و بسیار بد حقوق بشر در کشور عربستان سعودی پرده برداشته است. این سازمان کشور عربستان را به بدقولی به تعهداتی متهم کرده که چهار سال پیش وعده رفع آنها را داده بود.

چندی پیش دیپلماتهای سعودی در اثناء دیدار با اعضای کمیته حقوق بشر در ژنو در سال 2009 قول داده بودند که جهت بهبود و ارتقاء حقوق بشر عمل کنند؛ این در حالی است که اکنون علاوه بر اینکه این سازمان ریاض را به عمل نکردن به تمامی آن تعهدات متهم کرده، بیان داشته نظام سعودی بر سرکوب و خشونت خود در طی این مدت افزوده است. در این میان اتهامات بسیاری متوجه مقامات سعودی است که در ضمن نادیده گرفتن اقدامات حقوق بشری جای می گیرد که از زمره آنها می توان به شکنجه، رفتار بد و نامناسب با زندانیان،‌ بازداشت و خشونت و نادیده گرفتن مطالبات کسانی که خواستار اصلاح در نظام این کشور هستند اشاره کرد.

علاوه بر این اشخاص، دو تن از موسسان و بنیان گذاران و نیز فعالان حقوق بشر اتحادیه حقوق مدنی و سیاسی عربستان که در سال 2009 تاسیس شد، بازداشت شدند. این دو شخص به نامهای عبدالله حامد و محمد قحطانی به علت فعالیتهای مسالمت آمیز و مطالبتاتی همچون آزادی بیان دستگیر شدند و به مجازات سنگین حبس محکوم شدند؛ به گونه ای که عبدالله حامد به ده سال و قحطان به یازده سال حبس محکوم و پس از آزاد شدن از سفر نیز منع شدند.

در حقیقت لیست اتهامات و نادیده گرفتن حقوق اشخاص در عربستان سعودی دیر زمانی است که همچنان ادامه دارد که از زمره آنها می توان به اقدامات زودهنگام جهت محاکمه های سریع اشخاص و گرفتن اعترافات از آنان تحت شکنجه های شدید اشاره کرد. در این میان تبعیض علیه حقوق زنان و نیز اقلیتها و همچنین بدرفتاری با مهاجران نیز در قانون و عمل به وضوح به چشم می خورد؛ و اغلب چنین اقدامات نادرستی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روی می دهد؛ در این میان همواره عربستان سعودی تلاش می کند که بر نفوذ اقتصادی،‌سیاسی و رسانه ای خود بیفزاید تا بدین وسیله از اقدامات جامعه بین الملل علیه خود در راستای زیر پا گذاشتن حقوق بشر ممانعت به عمل آورد. در این راستا مقامات سعودی چندی پیش در نشست ژنو گزارشی را جهت ارائه به کمیته حقوق بشر شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده اند و خود را در ذیل بیست کشور مدافع حقوق بشر و نیز حامی و مساعد کشورهای توسعه یافته بر شمردند؛ در این گزارش آمده که کشور عربستان سعودی بیش از شش ملیارد دلار خود را از کشورهای توسعه یافته طلب داشته نادیده گرفته و همچنین مبلغ نیم میلیارد دولار به سازمان خوارو بار جهانی کمک مالی کرده است؛ بر اساس همین گزارش مساعدات و قرضهایی که عربستان سعودی خلال سه دهه اخیر داشته بیش از صد میلیارد دلار بوده که 95 کشور پیشرفته و توسعه یافته از آنها سود جسته و استفاده کرده اند؛ به روشنی آشکار است که حتی طبق این گزارش موضوع اصلی یعنی نادیده گرفتن حقوق شهروندان و نیز عدم عدالت اجتماعی به چشم می خورد. .

با وجود ثروت‌ها و منابع این کشور تعداد زیادی از ساکنان آن یعنی حدود پنجاه درصد- بنا بر آمار و ارقام اقتصادی - زیر خط فقر زندگی می کنند که این امر خود جای نگرانی بسیاری دارد؛ تا حدی که اعتراض تنها از جانب شهروندان سعودی شکل نمی گیرد بلکه از جانب امیران خاندان حاکم همچون خالد فیصل نیز صورت پذیرفته؛ به گونه ای که وی چندی پیش اعلام کرده بود که هرگز نباید به این سخن اعتماد کنند که عربستان سعودی یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است .

اگر بر مورد فوق جمعیت جوانان را که چیزی حدود 60 درصد جمیعت را تشکیل می دهند بیفزاییم در می یابیم که با نوعی معضل و مشکل داخلی و به هم خوردن توازن در اوضاع این کشور روبرو هستیم که این امر در نتیجه اقدامات و دخالتهای این کشور بر معادله اقتصادی یا سیاسی در منطقه حاصل شده است؛ دخالتهایی همچون نفوذ نظامی و سیاسی بزرگ در منطقه کشورهای حوزه خلیج فارس یا هبوط و نزول قیمت نفط به شکلی بی سابقه که این عوامل ضررهای بسیاری را به این کشور وارد ساخته و چالشهایی فراروی این کشور ایجاد ساخته که نمی توان به سادگی آنها را از بین برد.

در این میان هرگز کشور عربستان تلاش و یا اقدامی جهت حل مشکلات و چالشهای عدالت اجتماعی موجود ننموده است تا حدی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اقدامات اقتصادی این کشور در سال 2012 تنها موجب تسکین آلام آن بوده است و اقدامات دیگر همواره به ضرر و زیان مردم مقیم آن صورت گرفته به گونه ای که تفکر جایگزینی دیگر اعراب و بیگانگان در این کشور تنها در حد شعار بوده است.

مقامات سعودی همواره در اجرای برخی از قوانین موجود همچون اعدام با شمشیر در میان ساحت عمومی و زدن گردن و قطع دستها، به شریعت اسلامی تمسک می جویند،‌حال اینکه این اقدامات از چهارده قرن پیش تا کنون همچنان موجود است و با وجود آنکه این کشور شاهد پیشرفت هایی در زمینه اقتصادی و صنعتی در خلال این مدت بوده اما در عین حال با هر گونه اقدامی در راستای تغییر قانون مجازات ها مخالف است. در گزارش سازمان عفو بین الملل به منع زنان از رانندگی نیز اشاره شده و این اقدام را بسیار نامناسب و غیر انسانی قلمداد کرده است.

گزارش سازمان عفو بین الملل با موضوع تصمیم عربستان سعودی مبنی بر عدم پذیرش کرسی شورای امنیت سازمان ملل همزمان شده به طوری که تمامی توجهات را معطوف به آشفتگی در اتخاذ تصمیم مقامات این کشور و همچنین نامزد شدن جهت تصدی کرسی و سپس ممانعت از آن معطوف داشته و تمامی این عوامل به این نکته اشاره می کند که از قدرت و نقش این کشور تا حد چشمگیری کاسته شده است و این امر سبب شده که عربستان از رابطه ایران با غرب دچار هراس دارد؛ چرا که این رابطه را بر علیه منافع خود و اعراب می داند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها