حال و هوای اسرائیل پس از توافق ژنو

کد خبر: 304334

توافق ایران با گروه 1+5 در خصوص پرونده هسته‌ای ایران، درحالی امروز حاصل شد که رژیم صهیونیستی از هیچ اقدامی برای ایجاد مانع برسر عدم دستیابی به این توافق فروگذاری نکرده بود و با اعلام خبر این توافق سراسر اسرائیل را یاس فرا گرفت.

فارس :پس از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به توافق با گروه 1+5 امروز در ژنو حاصل شد، سراسر رژیم صهیونیستی را احساس یاس و ناامیدی فراگرفته است، به ویژه آنکه این رژیم از هیچ تلاشی برای مانع‌تراشی برسر دستیابی به این تواقق فرو گذاری نکرد.

در واکنش به امضای این توافق «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی این توافق را «خطای تاریخی» توصیف کرد و در آغاز نشست هفتگی کابینه این رژیم امروز یک‌شنبه گفت: این توافقنامه بر تشدید اوضاع بسیار می‌افزاید، چون توافق با نظامی صورت گرفته که در جهان خطرناک‌ترین به شمار می‌آید . این توافق موجب می‌شود تا راه برای دستیابی ایران به سلاح خطرناک‌تر هموار شود.

نتانیاهو در ادامه تصریحاتش گفت: کشورهای بزرگ درحالی با غنی سازی اورانیوم در ایران موافقت کردند که مجازات‌های در نظر گرفته شده علیه ایران در این‌باره را نادیده گرفتند و درحالی این امتیاز را به ایران دادند که تهران امتیاز چندانی، چون امتیازهای صوری به غرب نداد که می‌تواند، ظرف یک هفته از آنها را نادیده بگیرد.

وی افزود: اسرائیل به این توافقنامه ملزم و پایبند نیست و به ایران اجازه توسعه و گسترش توانمندی‌های هسته‌ایش را نخواهد داد.

ا ز سوی دیگر «یوفال اشتاینس»، وزیر امور استراتژیک اسرائیل نیز با توصیف کردن توافق ایران و گروه 1+5 به «توافق بد»، گفت: به نظر من ایران در این توافقنامه موفق شد، جهانیان را فریب دهد.

اشتاینس با بیان اینکه اسرائیل نمی‌تواند، بخشی از توافقنامه باشد، تاکید کرد: آنها همچنان بر موضع خود پافشاری خواهند کرد و با دوستان خود در آمریکا و سراسر جهان برای دستیابی به راه حل بهتر تماس گرفته و دست به اقدام مشترک خواهند زد.

این درحالی است که اشتاینس شب گذشته ضمن تماس با تعدادی از روسای هیئت‌های مذاکره کننده در ژنو با آنها گفت‌وگو کرده و خواستار بهبود شرایط توافقنامه با ایران بر اساس خواسته‌های این رژیم شده بود.

اما پس از اعلام این توافق این وزیر اسرائیلی گفت که این توافقنامه توافقنامه بدی است و تعدیلات و اصلاحاتی که در آن در آخرین لحظات وارد شده به نظر نمی‌رسد، بتواند آسودگی خیال ما را فراهم کند.

از سوی دیگر «یائیر لبید»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «یش عتید» نیز درباره این توافق گفت: این گزینه از میان بدترین گزینه‌های موجود و مطرح انتخاب شد و اسرائیل باید به شکلی محرمانه و سری در این خصوص با آمریکا وارد عمل شود.

لبید در ادامه افزود: ما هرآنچه در توان داشتیم برای ممانعت از دستیابی به این توافق انجام دادیم، اما هم اکنون مجبور هستیم، به مخالفت با شروط و بندهای توافقنامه مذکور برای بهبود آن، پیش از آنکه این توافقنامه دائمی شود، بپردازیم.

در همین راستا پایگاه خبری «والا» به نقل از «نفتالی بینت»، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی و رئیس حزب «خانه یهودی» نوشت: این توافقنامه به ایران اجازه می‌دهد، هرآنچه می‌خواهد انجام دهد.

وی افزوده بود: اگر 5 سال بعد یک بمب هسته‌ای در نیویورک یا مادرید منفجر شود، این از جمله نتایج این توافقنامه خواهد بود.

از سوی دیگر «اوزی لانداو»، وزیر گردشگری اسرائیل نیز این توافقنامه را توافقنامه‌ای سخت توصیف کرد که ناشی از عجله و شتاب غرب برای امضای آن بود.

لانداو تاکید کرد که این توافقنامه حفظ قدرت ایران را تضمین می‌کند و اجازه غنی سازی اورانیوم تا 5 درصد را برای خود حفظ کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها