تعلیق تحریم ها از20 ژانویه از زبان عراقچی

کد خبر: 315989

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ای هسته ای با بیان اینکه توافق کردیم 20 ژانویه(30 دی) گام اول از توافق ژنو اجرایی شود گفت: شش کشور این راه حل ها را پذیرفته اند و در داخل جمهوری اسلامی ایران نیز همه نهادهای ذیربط راه حل ها را ارزیابی و موافقت خود را اعلام کردند.

مهر: نشست خبری سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان آغاز شد.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته ای گفت: تا همین الان تماس ها با خانم اشمید برای انجام آخرین هماهنگی ها ادامه داد.

وی ادامه داد: امروز نهایتا توافق بین ما و1+5 در خصوص نحوه اجرای گام اول از برنامه اقدام مشترک نهایی شد و دو طرف به برداشت واحد از نحوه اجرای توافق در تاریخ 20 ژانویه رسیدند.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته ای با بیان اینکه گام اول از توافق ژنو اجرایی خواهد شد گفت: مواردی که درباره اجرای توافق باید صورت می گرفت در مذاکرات کارشناسی فشرده بین طرفین که از طرف ما آقای بعیدی نژاد رئیس تیم مذاکره کننده بودند نهایی شد.

وی گفت: غیر از چند مورد خاص که در جلسه بین بنده و خانم اشمید مورد بررسی قرار گرفت باقی موارد حل شده بود. من و خانم اشمید در موارد اختلافی به راه حل رسیدیم که راه حل به پایتخت ها منتقل شد.

عراقچی تاکید کرد: امروز مطلع شدیم شش کشور این راه حل ها را پذیرفته اند. در داخل جمهوری اسلامی ایران نیز همه نهادهای ذیربط راه حل ها را ارزیابی و موافقت خود را اعلام کردند.

وی تاکید کرد: موافقت در تماس بین من و خانم اشمید اعلام شد و توافق کردیم 20 ژانویه گام اول از توافق اجرایی شود امیدواریم شروع خوبی باشد و در فاصله کوتاهی تماس های بعدی را آغاز کنیم.

سید عباس عراقچی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سئوالی در این باره که قبلا اعلام شده بود توافق در یک روز مشخص اجرا خواهد شد و آیا در این روز مشخص علاوه بر اینکه ایران تعلیق غنی سازی خواهد داشت می تواند پول های خود را از بانکهایی که پول ایران را نگه داشته اند برداشت کنند یا خیر بیان کرد: از روز 20 ژانویه گام اول شروع به اجرا خواهد شد و بر اساس گام اول تعهداتی است که جمهوری اسلامی ایران آنها را قبول کرده و تعهداتی نیز وجود دارد که کشورهای 1+5 آنها را پذیرفته اند.

همه تحریم های مقرر از 20 ژانویه تعلیق خواهد شد

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته ای کشورمان گفت: همه این تعهدات در یک روز اجرایی خواهد شد یعنی همه تحریم هایی که قرار است آنها تعلیق کنند و در متن توافق ذکر شده و قبلا نیز در مورد آن صحبت کردند در 20 ژانویه تعلیق خواهد شد. همه آن اقداماتی که ما نیز قرار است انجام بدهیم و قسمت هایی که تعهد کرده ایم که کاری انجام نشود و جلو نرود نیز از همان روز 20 ژانویه اجرایی خواهد شد به غیر از یک مورد از هر دو طرف که آن یک مورد مربوط می شود به پرداخت 4.2 میلیارد دلار دارایی های ایران در خارج از کشور و آزاد شدن آنها و از طرف ایران نیز تبدیل مواد غنی شده به اکسید و رقیق سازی آن.

وی گفت: این اقدام از سوی ایران و اقدام مقابل از طرف 1+5 در یک دوره زمانی شش ماهه صورت خواهد گرفت و به اصطلاح در شش نوبت صورت خواهد گرفت که این نوبت ها ممکن است کم یا زیاد بشود.

جزئیات آزاد سازی 4.2 میلیارد دلار ایران در بانکهای خارجی و رقیق سازی

عراقچی تاکید کرد: این نوبت ها ممکن است به صورت ماهانه یا کمتر از آن تعریف شود آن مبلغ 4.2 میلیارد دلار قرار است به طور دقیق در 8 نوبت پرداخت شود که تاریخ های مختلفی دارند و دقیقا یک ماهه نیستند و فاصله زمانی 8 پرداخت کمتر از یک ماه است. از طرف ما نیز کار اکسید کردن نیمی از غنی سازی 20 درصد در شش ماه و در شش نوبت انجام خواهد شد و کار رقیق کردن مواد 20 درصد مقداری که موجود است که 196 کیلو مواد است و قرار است نصف آن تبدیل به اکسید و مابقی رقیق شود در کمتر از شش ماه صورت خواهد گرفت که البته دلیل اینکه رقیق کردن کمتر از شش ماه صورت می گیرد فنی است چرا که این مواد در سیلندرهایی نگهداری می شود که نمی توان آنها را تقسیم کرد وقتی که یک سیلندر را رقیق سازی می کنند باید تا انتها صورت گیرد و قرار است هر سه هفته یک سیلندر رقیق شود و در مقابل نیز پرداخت ها به شکلی صورت خواهد گرفت که تعادل و بالانس بین طرفین برقرار شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته ای کشورمان گفت: تمام حرکت و تلاش ما بر این بوده که هر کاری که طرفین انجام می دهند به صورت متقابل و متناسب باشد و هیچ کس کاری را زودتر یا دیرتر از دیگری انجام ندهد و تمام اقدامات دو طرف در یک روز انجام شود بجز دو اقدام مذکور که برای آنها نیز ترتیباتی در نظر گرفته شده که از تعادل و تناسب خارج نشوند.

وی در پاسخ به این سئوال که گفتگوها برای اجرای گام نهایی در چه زمانی آغاز خواهد شد بیان کرد: هنوز صحبتی در این خصوص نداشتیم صحبت های کلی مطرح شده و می دانیم که بعد از شروع شدن گام اول در یک فاصله کوتاهی که ممکن است 2 یا 3 هفته بیشتر نباشد مذاکرات گام پایانی را شروع خواهیم کرد ولی هنوز مذاکرات دقیق و جزئی برای اینکه زمان و مکان چطور خواهد بود انجام نشده ولی به زودی در رایزنی های بین دو طرف این موضوع نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

عراقچی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد راه حل هایی که در مورد اختلافات مطرح و پذیرفته شده است گفت: همه راه حل ها تکنیکی و فنی است.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته ای کشورمان افزود: موارد مورد اختلاف مربوط به نحوه برداشت و تفسیر هر طرف از توافق ژنو بود اینکه ما از یک سند برداشت های متفاوتی را شاهد باشیم چیز عجیبی نیست و هر متنی ممکن است مورد تفسیرهای مختلف واقع شود حتی زمانی که قانون اساسی کشور نوشته می شود علیرغم همه اقداماتی که برای صریح و شفاف بودن صورت می گیرد باز هم یک مرجع تفسیر قانون اساسی مشخص می شود.

وی ادامه داد: بنابراین اینکه یک متنی مورد تفسیرهای مختلف قرار گیرد هم معمولی است و هم اینکه مهم این است که چگونه این تفسیرها به یک تفسیر مشترک برسند. وقتی دو طرف بر روی متن واحدی کار می کنند رسیدن به یک درک مشترک کار مهمی است ممکن است در برخی از قسمت ها به آسانی و در بعضی دیگر به سختی صورت گیرد. طبیعی است که هر طرف سعی کند یک سند را در جهت خواسته های خود تفسیر کند و این امر معمول است.

عراقچی گفت: آنچه در مذاکرات کارشناسی به صورت خیلی ریز به آنها اشاره داشتیم نزدیک کردن همین تفاسیر و برداشت ها به یکدیگر است. در دو، سه مورد این کار به طور کامل انجام نشد یکی از این موارد مربوط به بحث تحقیق و توسعه می شد که جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در توافق ژنو نسبت به امر تحقیق و توسعه ندارد. طرف مقابل تفسیر مضیقی نسبت به این موضوع داشت و بر نکاتی اصرار داشت که در مذاکراتی که انجام دادیم به یک توافق کلی در این زمینه نزدیک شدیم که این توافق و برداشت در پایتخت ها بررسی شد و توانستیم در این زمینه به برداشت نزدیک تری برسیم و انشاالله مذاکرات بیشتر و اصلی تر در دوران مربوط به گام پایانی صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از موارد اختلافی مربوط به بحث پرداخت ها و زمان بندی و دوره بندی عمل اکسید کردن و رقیق سازی مربوط می شد که مذاکراتی در این خصوص صورت گرفت و فرمول هایی پیدا شد که در چه تاریخ و به چه میزانی پرداخت ها صورت بگیرد و از سوی مقابل در چه زمان هایی رقیق سازی صورت بگیرد از سوی مقابل در چه تاریخ ها و اندازه ای رقیق سازی و اکسید سازی صورت گیرد که در این مورد نیز راه حل هایی پیدا شد و در نهایت مورد پذیرش پایتخت ها واقع شد.

عراقچی با اشاره به اینکه در یکی ، دو مورد دیگر نیز در مورد نحوه تفسیر و معنا کردن توافق ژنو اختلافاتی داشتیم بیان کرد: در این موارد نیز به یکدیگر نزدیک شدیم و اکنون توافقی را به عنوان برنامه اقدام مشترک داریم که از سوی ایران و 1+5 در خصوص نحوه اجرای آن نیز یک تفاهم و درک مشترکی به وجود آمده و اقدامات لازم از سوی هر دو طرف برای آماده سازی اجرا صورت گرفته است.

وی گفت: از طرف مقابل تماس های لازم با بانک های بین المللی و بانکهایی که طرف حساب ایران هستند صورت گرفته و طرفهای غربی و آمریکایی و اروپایی تماس هایی را با بانکها و شرکت های بیمه داشته اند و همه مواردی که مربوط به لغو تحریم ها و تعلیق تحریم ها می شود به عمل آورده اند و آمادگی های لازم را ایجاد کرده اند.

معاون وزیرامورخارجه خاطرنشان کرد: ما نیز از این طرف با آژانس مذاکراتی را در خصوص نحوه راستی آزمایی برای اقدامات مربوط به ایران داشته ایم و هیات های کارشناسی و فنی نیز از طرف آژانس برای آماده سازی مقدمات مربوط به اجرا به جمهوری اسلامی ایران خواهند آمد به شکلی که نهایتا در تاریخ 20 ژانویه هر دو طرف آماده باشیم که مجموعه اقداماتی را که تعهد کرده ایم به صورت همزمان اجرا کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته ای کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که آیا برای اجرای توافق متن مشخصی به امضای طرفین رسیده و آیا این متن منتشر خواهد شد بیان کرد: یک تفاهم کلی صورت گرفته که می توان از آن تلقی تفاهم شفاهی داشت که از نظر ما رسمیت متنی ندارد و در اصطلاح دیپلماتیک NON PAPER شمرده می شود که از نظر ما یک توافق شفاهی است که مربوط به جزئیات فنی و تکنیکی نحوه اجرا می شود و اینکه چه حسابی در کجا و چگونه پول ها منتقل می شود و تماسها چگونه برقرار و آژانس چطور راستی آزمایی می کند اینها نکات فنی است که از نظر ما یک متن رسمی به حساب نمی آید.

عراقچی گفت: منتشر کردن این متن به معنای رسمیت دادن به آن است و این کار از نظر اصول مذاکراتی صحیح نیست چرا که از نظر ما یک متن رسمی نیست و یک توافق شفاهی است که به صورت غیر رسمی مکتوب شده است. منتشر کردن این متن به آن رسمیت می دهد که به نظر ما ضرورتی در این خصوص وجود ندارد.

ارجاع اختلافات به کمیسیون ویژه

معاون وزیرامورخارجه در پاسخ به این سئوال که در این متن غیر رسمی عدد و رقم ها ذکر شده و اگرطرف مقابل مجددا تفسیر دیگری از این متن داشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: اینها موارد است که قابل تفسیر نیست و خیلی روشن است. بر فرض اینکه در زمان اجرا نیز باز به مشکلی در نحوه اجرا بربخوریم کمیسیون مشترکی که پیش بینی شده به همین منظور است و موارد اختلافی به کمیسیون ویژه ارجاع خواهد شد و مورد بررسی قرار می گیردو حل و فصل خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته ای کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا تعلیق 20 درصد غنی سازی در روز 20 ژانویه صورت خواهد گرفت، گفت: از همان روز 20 ژانویه همه اقداماتی که ما باید انجام دهیم شروع خواهد شد به غیر از یک اقدام خاص که مرحله بندی دارد.

عراقچی ادامه داد: کارشناسان آژانس نیز پیش از 20 ژانویه در ایران هستند تا مقدمات را فراهم کنند و تا آخرین لحظه 19 ژانویه غنی سازی 20 درصدی ایران ادامه خواهد داشت از روز 20 ژانویه طبق قراری که داریم تعلیق خواهیم کرد و بازرسان آژانس نیز از قبل آمده اند مقدمات کار را فراهم کرده اند و زمانی که تعلیق صورت گرفت به تعبیر فنی راستی آزمایی خواهند کرد.

معاون وزیرامورخارجه در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که درباره بحث تحقیق وتوسعه یکی از انتقاداتی که وجود دارد این است که سانتریفیوژهای نسل جدید قادر هستند در فاصله زمانی کوتاه میزان اورانیوم بیشتری را تولید کنند و اینکه شما گفتید در این زمینه به راه حل نزدیک شدیم و آیا ممکن است در آینده این موضوع یکی از مشکلات باشد، بیان کرد: در زمان حاضر در خصوص سانتریفیوژهای موجود که در بخش تحقیق و توسعه وجود دارند مشکلی نداریم و همه تحقیق و توسعه در رابطه با این سانتریفیوژها و توسط این سانتریفیوژهای جدید ادامه پیدا خواهد کرد از جمله سانتریفیوژ جدیدی که اخیرا توسط دانشمندان سازمان انرژی اتمی کشورمان ساخته و اعلام شده و ما محدودیتی برای امر تحقیق و توسعه خود نمی بینیم و در عمل نیز با توجه به ظرفیت های فنی خود هیچ محدودیتی را قبول نمی کنیم.

اصری و موسویان به تیم هسته ای کشور شایعه است

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا تغییراتی در تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای کشورمان ایجاد خواهد شد و اینکه آیا سرویس ناصری و موسویان به تیم هسته ای کشور می پیوندند، خاطرنشان کرد: شایعاتی که وجود دارد به هیچ وجه مورد تایید نیست و کاملا بی پایه و اساس است اما اینکه با شروع دور جدید مذاکرات ساماندهی و سازماندهی جدیدی بر روی مذاکره کنندگان صورت بگیرد امر طبیعی و مورد پذیرشی است موضوعات مفصل تر و پیچیده تری دردور بعدی مذاکرات مطرح است ابعاد گسترده تری از تحریم ها را در بر می گیرد و حتما لازم است که از کارشناسان بیشتری در حوزه های بانکی، نفتی، هوایی و همه حوزه هایی که به نوعی به بحث تحریم ها مرتبط هستند استفاده کنیم چرا که در آن زمان قرار است همه تحریم ها برداشته شود قطعا از همه حوزه ها حضور خواهند داشت همینطور در بحث هسته ای با توجه به اینکه تمام ابعاد برنامه هسته ای ایران در مذاکرات گام نهایی موضوع مذاکره خواهد بود حتما کارشناسان فنی از طرف سازمان انرژی اتمی کشور با تعداد بیشتری حضور می یابند.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته ای کشورمان افزود: کار در مرحله مذاکرات بعدی بسیار گسترده تر و پیچیده تر است و قطعا به تیم بزرگتری برای اجرای مذاکرات نیازی داریم.

نحوه صادرات نفت

وی در پاسخ به این سئوال که آیا قرار است صادرات و واردات 200 بشکه نفت ایران از 20 ژانویه آزاد شود و یا اینکه این مسئله در روند بروکراتیک قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: اگر قرار باشد وارد مسائل بروکراتیک و اداری شودو اجرایی نشود نقض توافق است و ما با نقض توافق از سوی طرف مقابل روبرو خواهیم شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته ای کشورمان گفت: قرار است از 20 ژانویه به بعد کشورهایی که خریدار نفت ایران هستند دیگر کاهش خرید نفت نداشته باشند و آمریکا برای کاهش خرید نفت ایران به آنها فشار نیاورد. بر این اساس سطح فروش نفت ما در سطح فعلی حفظ خواهد شد و کشورها الزامی برای کاهش خرید نفت از ایران ندارند. این موضوع در عمل مانند بقیه تعهدات طرف مقابل است و اگر درست اجرا شود توافق جلو می رود و اگر هم درست اجرایی نشود اجرای توافق با مشکل مواجه می شود و ما مجبور می شویم اقدام متقابل را انجام دهیم.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا فروش نفت در سطح فعلی ادامه پیدا می کند و یا به دو سال پیش باز می گردد، بیان کرد: بر اساس توافقنامه ژنو، تحریمی که کشورهای خریدار نفت ایران را ملزم می کند هر شش ماه خرید نفت از ایران را 20 درصد کاهش دهند متوقف می شود. بر این اساس دیگر فشاری برای کاهش خرید نفت ایران وجود نخواهد داشت و یا به عبارت دیگر سطح خرید نفت کشورها از ایران حفظ می شود. ما به سطح قبلی باز نخواهیم گشت ولی از سطح فعلی پایین تر نخواهیم رفت وی در مذاکرات بعدی و گام نهایی برداشت تمام تحریم ها از جمله تحریم های مربوط به خرید نفت ایران قطعا جزو مذاکرات خواهد بود.

سفر اشتون به ایران

عراقچی در خصوص سفر کاترین اشتون به ایران اظهار داشت: آقای دکتر ظریف یک دعوت باز در اولین ملاقات در نیویورک از خانم اشتون داشتند که در زمان مناسبی به ایران سفری داشته باشند این دعوت کماکان وجود دارد و معتبر است و بنده هم در ملاقات با خانم اشمید این دعوت را مجددا تکرار و تاکید کردم البته این به مفهوم آن نیست که در مورد زمان سفر توافق صورت گرفته انشاالله در زمان مناسب این سفر انجام خواهد گرفت خانم اشتون اظهار علاقه کرده و برخورد مثبتی داشته اند.

عضو ارشد تیم مذاکره کنند هسته ای کشورمان ادامه داد: باید در گفتگوهای دیپلماتیک زمان مناسبی را پیدا کنیم هم ایشان و هم آقای دکتر ظریف برنامه کاری فشرده ای دارند انشاالله زمان مناسبی برای این سفر در آینده در نظر خواهیم گرفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها