دیپلمات‌های توریست

کد خبر: 321519

کارل بیلت وزیر خارجه سوئد اولین مقام اروپایی نیست که به ایران سفر می کند و قبل از ورودش به تهران برای بازدید از آثار باستانی کشور به اصفهان، زنجان یا شهری غیر از تهران سفر می کند.

دیپلمات‌های توریست
مجله مهر: وزیر خارجه سوئد از آن سیاستمدارانی است که مثل مردم عادی کشورش زندگی می کند اهل شبکه‌های اجتماعی است، وبلاگ نویسی می کند و همین چند روز پیش محمود سریع القم استاد علوم سیاسی دانشگاه بهشتی او را در فرودگاه زوریخ مثل مردم عادی چمدان به دست در صف دریافت کارت پرواز دیده بود و برایش سوال پیش آمده بود که کدام ساختارو قوانینی باعث می شود تا به این حد، مسئول مهم یک کشور کم هزینه باشد.

کارل بیلت وزیر خارجه سوئد پیش از حضور در تهران به اصفهان رفت

او همان مسئولی است که در جریان مذاکرات ژنو 3 برای اولین بار در صفحه توئیتر خود از اختلاف نظر داخلی در جبهه غرب خبر داد. شاید خیلی در قید و بند عرف های دیپلماتیک هم نیست که به محض ورودش به ایران، ابتدا به اصفهان رفته تا فارغ از مراسم دست و پاگیر استقبال رسمی، از آثار باستانی این شهر بازدید کند. کارل بیلت تنها مقام مسئولی خارجی نیست که یکی از شهرهای دیگر ایران را برای بازدید به تهران ترجیح می دهد.

در سال 91 در جریان برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران، رئیس جمهور مغولستان پیش از برگزاری اجلاس سران، به زنجان رفت. بنای خشتی با گنبد فیروزه ای در 30 کیلومتری جنوب زنجان، مقبره الجایتو، ایلخان مغول است که رئیس جمهور مغول ها را ترغیب کرد به جای استقرار در تهران، به زنجان برود. گنبد سلطانیه در سال ۷۰۲ هجری قمری به دستور الجایتو در شهر سلطانیه، پایتخت آن زمان ایلخانیان آغاز شد و در سال ۷۱۲ هجری قمری به اتمام رسید.

رئیس جمهور مغولستان سال 91 سفری به زنجان و اصفهان داشت

تساخیاگین البگ دورج به اصفهان هم رفت و در بازدید از پل خواجو اصفهان با ابراز تأسف از خشکسالی زاینده رود اظهار کرد: باید برای آمدن باران دست به دعا ببریم. او بعد از بازدید از شهرهای تاریخی ایران گفته بود که چهار پسر و یک دختر و 25 فرزند خوانده دارد و می خواهد در سفری به ایران، اصفهان را به همه این 30 فرزند و فرزندخوانده اش نشان بدهد. رییس جمهوری مغول ها از تاسیسات هسته ای ایران در نطنز هم بازدید کرد و اگر چه کشورش نقش موثری در مذاکرات هسته ای ایران ندارد اما به عنوان نخستین مقام رسمی سطح اول یک کشور خارجی لقب گرفت که پا در حساس ترین تاسیسات هسته ای ایران گذاشته است. علاوه بر اینکه گاهی هم اتفاق افتاده که دیدارهای رسمی مقامات خارجی با مسئولان کشورمان در جایی غیر از پایتخت انجام شده است.

حضور چاوز رئیس جمهور سابق ونزوئلا در مشهد مقدس در سال 88 جنجال آفرین بود

سال 88 زمانی که محمود احمدی نژاد در قالب سفرهای استانی اش در استان آذربایجان شرقی به سر می برد احمد داووداوغلو وزیر خارجه ترکیه به تبریز رفت و در آنجا با رئیس جمهور سابق کشورمان دیدار کرد.

ماجرای سفر هوگو چاوز رئیس جمهور سابق ونزوئلا که دوستی عمیقی با احمدی نژاد داشت به مشهد و حضورش در حرم امام رضا (ع) هم جنجال زیادی در سال 88 برانگیخت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها