آیا مجلس نهم شبیه مجلس پنجم می‌شود؟ / تغییر و تحولات زیر پوستی در مجلس

کد خبر: 324072

شكل گيري فراكسيوني جديد آنهم در زماني كه مجلس از نيمه گذشته است نشان دهنده نوعي خط بندي سياسي براي كنترل مجلس نهم و در دست گرفتن سكان و همچنين صندلي‌هاي مجلس آتي است. در اين روند شاهد نوعي سازمان بندي براي آينده هستيم كه تنها منحصر به مجلس نمي‌شود زيرا تيم رسانه‌اي خاصي نيز در پس اين جريان در حال شكل‌گيري است.

آیا مجلس نهم شبیه مجلس پنجم می‌شود؟ / تغییر و تحولات زیر پوستی در مجلس
سرويس سياسي «فردا»؛

وقايعي در زير پوست مجلس در حال اتفاق است كه به نظر مي‌رسد، به نوعي پوست اندازي مجلس و صف بندي جديدي براي مجلس آينده باشد. چند روزي است كه سروصداي شكل‌گيري فراكسيون جديدي در مجلس با نام فراكسيون «صداي ملت» به گوش مي‌رسد؛ فراكسيوني كه منشعب از فراكسيون‌هاي ديگر بخصوص فراكسيون «رهروان ولايت» ‌است.

در اين زمينه، عابد فتاحي، نماینده اصلاح طلب مجلس با بیان اینکه سازوکار تشکیل فراکسیون اصلاح طلب «صدای ملت» انجام گرفته و این فراکسیون در حدود 70 عضو خواهد داشت گفت: ما تنها به خاطر رئیس مجلس تشکیل این فراکسیون به به تاخیر انداختیم؛ چرا که با تشکیل فراکسیون صدا ملت بیشترین ریزش را فراکسیون رهروان خواهد داشت. نماینده اصلاح طلب مجلس با اشاره به اهمیت تشکیل فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس گفت: با تشکیل این فراکسیون آرایش سیاسی مجلس تغییر کرده و با حضور دو فراکسیون دیگر یک مثلث شکل خواهد گرفت. وي با بیان اینکه قرار بود بعد از اتمام بررسی لایحه بودجه در نشستی تشکیل فراکسیون صدای ملت را اعلام کنیم درباره علت تشكيل چنين فراكسيوني اظهار داشت: احساس میکنیم در بدنه مجلس نسبت به دولت روحانی کم لطفی وجود دارد و نمایندگان حامی دولت باید در مجلس حمایت از دولت را بیشتر و بهتر نشان دهند. با نگاهي به انشعابات اخير مشاهده مي‌شود كه به نوعي اين فعل‌ و انفعالات مشابه پيدايش حزب كارگزاران در مجلس پنجم است. زمينه پيدايش حزب كارگزاران به سال 1374 باز مي‌گردد. در اين سال و در جريان انتخابات مجلس پنجم، در مورد فهرست كانديداها در جامعه روحانيت مبارز اختلاف نظر وجود داشت. با تشديد اختلافات در آذرماه همان سال، هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور و اعضاي شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز به پيشنهاد حسن حبيبي، معاون اول رئيس جمهور، نامه‌اي به جامعه روحانيت نوشت و از آنها خواست كه براي رفع اختلافات نام پنج نفر از افرادي را كه اختلاف نظر بر سر آ‌نها وجود داشت، در فهرست خود قرار دهند و در عوض همكاران رئيس جمهور از دادن ليست خودداري مي‌كنند، ليكن اين پيشنهاد از سوي جامعه روحانيت رد شد. اين عدم توافق موجب شد كه 10 نفر از وزراي دولت، چهار نفر از معاونان رئيس جمهور، رئيس كل بانك مركزي و شهردار وقت تهران با صدور بيانيه اي، با شعار «عزت اسلامي، تداوم سازندگي، آباداني ايران»، موجوديت جمعي از كارگزاران سازندگي ايران را اعلام كرده، از جناح راست انشعاب نمايند.
در نتيجه وضعيت رقابتي در مجلس پنجم سه فراكسيون شكل گرفت كه شامل فراكسيون جناح راست كه داراي اكثريت نسبي بود و فراكسيون حزب الله خوانده مي‌شد و فراكسيون كارگزاران،‌ گروه‌هاي خط امام و تشكل‌هاي كارگري كه فراكسيون مجمع حزب الله ناميده مي‌شد و نمايندگان غير وابسته به هر دو فراكسيون كه مستقل خوانده مي‌شدند، تشكيل شد. بدين ترتيب نزديكي تعداد اعضاي فراكسيون رقيب بر اهميت مستقل‌ها در مجلس افزود. فعل و انفعالات جديد مجلس نهم نيز بي‌شباهت به اتفاقات و خط بندي‌هاي سياسي مجلس پنجم نيست. شكل گيري فراكسيوني جديد آنهم در زماني كه مجلس از نيمه گذشته است نشان دهنده نوعي خط بندي سياسي براي كنترل مجلس نهم و در دست گرفتن سكان و همچنين صندلي‌هاي مجلس آتي است. در اين روند شاهد نوعي سازمان بندي براي آينده هستيم كه تنها منحصر به مجلس نمي‌شود زيرا تيم رسانه‌اي خاصي نيز در پس اين جريان در حال شكل‌گيري است تا با تمام قوا كارگزاران جديدي در اين روند شكل بگيرد كه البته در اين روند آرايش داخلي مجلس دستخوش تغييرات جدي مي‌شود و متعاقب آن بايد شاهد مجلس جديدي در سالهاي پيش روي مجلس نهم باشيم. بخصوص اينكه ساختار مجلس فعلي با توجه به تحولات سياسي گذشته چيده شده است و در اين راستا با توجه به شكل‌گيري فضاي سياسي جديد در كشور به نظر مي‌رسيد كه هر چه زودتر خط‌بندي هاي سياسي در مجلس تغيير كند. از سوي ديگر اين موضوع مي تواند موجب تغييرات اساسي در تصميم‌گيري هاي مجلس شود. اينكه چه فراكسيوني در آينده قدرت اصلي را در مجلس در دست بگيرد مي‌تواند در زمينه تصميمات مجلس نيز اثر گذار باشد. حال با توجه به قدرت نسبي هر يك از فراكسيون‌ها قدرت تصميم‌گيري نيز در اين زمينه تقسيم مي‌شود و در اين ميان مانند مجلس پنجم شوراي اسلامي نقش نمايندگان مستقل در اين زمينه پررنگ خواهد شد. ضمن اينكه در جناح اصولگرا نيز شاهد نوعي اختلاف سليقه هستيم كه اين موضوع هم مي‌تواند به نسبي بودن قدرت در مجلس كمك كند و هم اينكه جناح تازه تاسيسي كه بي‌شباهت به كارگزاران نيست را تقويت نمايند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها