در ارتش آمریکا چه می‌گذرد؟ / از تجاوز جنسی تا مصرف مواد مخدر در حین ماموریت

کد خبر: 327099

همه ی ما روایت های بسیار زیادی در مورد سوء رفتار افسران نیروی های نظامی در ایالات متحده شنیده ایم، جدیدترین مورد مربوط است به تقلب در آزمون صلاحیت در نیروی دریایی، چندی قبل بود که سخن گوی نیروی دریایی اعلام کرد تعداد افرادی که ثابت شده است در آزمون صلاحیت افسران نیروی دریایی تقلب نموده اند به 92 تن رسیده است، نکته قابل توجه این است که این افسران مامور کنترل موشک های بالستیک هسته ای بوده اند که دارای اهمیت حیاتی است.

در ارتش آمریکا چه می‌گذرد؟ / از تجاوز جنسی تا مصرف مواد مخدر در حین ماموریت

سرويس سياسي «فردا»؛ مقاله زیر از نشنال اینترست به بررسی مشکلات نیروهای نظامی ارتش آمریکا با ذکر چند نمونه از رسوایی های اخیر نیروهای دریایی و هوایی می پردازد و در ادامه می کوشد علل این مشکلات را بررسی کند، عللی که مهم ترین آن ها به زعم نویسنده مقاله عبارتند از : شکست های پیاپی ارتش آمریکا در آن سوی مرزهایش و ساختار نوظهور ارتش آمریکا که به قرنطینه سربازان از محیط های اجتماعی می پردازد و بدین ترتیب آن ها در مستعد اختلالات اخلاقی و شخصیتی می کند.

همه ی ما روایت های بسیار زیادی در مورد سوء رفتار افسران نیروی های نظامی در ایالات متحده شنیده ایم، جدیدترین مورد مربوط است به تقلب در آزمون صلاحیت در نیروی دریایی، چندی قبل بود که سخن گوی نیروی دریایی اعلام کرد تعداد افرادی که ثابت شده است در آزمون صلاحیت افسران نیروی دریایی تقلب نموده اند به 92 تن رسیده است، نکته قابل توجه این است که این افسران مامور کنترل موشک های بالستیک هسته ای بوده اند که دارای اهمیت حیاتی است. این رسوایی زمانی آشکار شد که یکی از ماموران رسیدگی به اپراتورهای هسته ای به علت استفاده از مواد مخدر در یکی از ماموریت های سری پنتاگون خلل ایجاد نمود. وزیر نیروی هوایی دبورا لی جیمز در این خصوص به خبرنگاران گفته است: «به اعتقاد من در حال حاضر مشکلات سیستماتیک در نیروهای نظامی ما وجود دارد» وی افزوده است: «افسران نیروی هوایی آمریکا احساس می کنند که به موقع پاداش دریافت نمی کنند و عملکرد آن ها به رسمیت شناخته نمی شود، سیستم نیروی هوایی بسیار تنبیهی است و یک فرد ممکن است به علت یک خطای کوچک سقوط کند».

اما ماجرا به نیروی هوایی ختم نمی شود، اخیرا رسوایی دیگری در حوزه نیروی دریایی نیز رخ داده است و این همزمانی در رسوایی های ارتش آمریکا باعث می شود هر آمریکایی در خصوص مساله امنیت ملی به فکر فرو رود. در ماجرای رسوایی نیروی دریایی چند افسر نیروی دریایی به رشوه خواری در زمینه انعقاد قراردادهای پشتیبانی لجستیکی متهم شدند، اما مساله به این دو نیرو نیز ختم نمی شود، خطاهای اخلاقی یکی از شایع ترین انواع خطا در ارتش آمریکا هستند و این نوع خطا در بین افسران در تمامی نیروهای نظامی رایج است، یکی از مواردی که از این خطاهای اخلاقی سراغ داریم و شواهد دقیقی در رابطه با آن وجود دارد، سو رفتار و سواستفاده های فرماندهان ارشد تفنگداران دریایی از نیروی های زیر دست آن ها در افغانستان بود. افسران رده متوسط و رده پایین در واحدهای نظامی مختلف رفتار مافوق های خود را بسیار توهین آمیز توصیف کرده اند، اغلب این افراد مافوق های خود را افرادی سوء استفاده گر توصیف می کنند که اتمسفری مسموم در محیط کار ایجاد می کنند، مواردی در ارتباط با این پرونده وجود دارد که نشان می دهد حتی مقامات عالی در این زمینه متهم بوده اند، موارد اتهام بسیار گسترده بوده است از مصرف الکل در حین انجام وظیفه تا سوء استفاده جنسی و اظهار نظرهای شهوانی در خصوص زیر دستان.

قبل از آن که به هرگونه نتیجه گیری دست بزنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که علیرغم این که این رسوایی ها بسیار گسترده هستند ولی ما نمی توانیم آن ها را تعمیم ببخشیم و عنوان کنیم بنابر این شواهد، بدرفتاری یا مشکلات شخصیتی یا تقلب در در بین تمامی افراد ارتش آمریکا وجود دارد، در حال حاضر بیش از 200 هزار نفر افسر نظامی در آمریکا وجود دارد و جمعیت این جامعه شاید از هرجامعه حرفه ای دیگری در کشور بزرگ تر باشد، شاید برخی مشکلات را بتوان به خصوصیات فردی وشخصیتی افراد نسیت داد اما بروز مشکلات متعدد در یک سیستم بزرگ نیاز به تبیین روشنگرانه تری دارد و آسیب شناسی هایی فردی و شخصی در خصوص جمعتی به این عظمت قابل قبول نیست.

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: هرجا دود وجود داشته باشد، آتش نیز هست. بنابراین هرجا مشکلی وجود دارد علتی نیز در کار است، پس شاید وقت آن رسیده باشد که از خود بپرسیم آیا دلایل کلی برای این مشکلات پراکنده وجود دارد؟ دلایلی که قابل اطلاق به مشکلات کنونی نیروهای نظامی آمريكا در زمان حاضر نیز باشد؟ نیروهای نظامی آمریکا بیش از یک دهه است که درگیر جنگی مداوم و مستمر در خارج از مرزهای کشور هستند، جنگ هایی که به طور مشخص می توان در مورد آن ها گفت که ابدا خوب پیش نرفته اند، به عبارت دیگر آن ها ابدا به چیزی که بتوان نام پیروزی آمریکا را بر آن نهاد منتهی نشده اند، استرسی که حضور داشتن و ناکام بودن در این مکان های جنگی ایجاد می کند بر نیروی نظامی آمریکا به مثابه یک کل وارد نمی شود بلکه بر تک تک افراد یعنی بر نیروهای نظامی وارد می شود.

کافی است قدری به عقب نگاه کنیم و جنگ ویتنام را به خاطر بیاوریم، حضور نظامی آمریکا در آن سوی آب ها که البته ناموفق بود و هم چون موارد اخیر ابدا خوب پیش نرفت، نتیجه ی جنگ ویتنام در ارتش آمریکا افزایش مصرف مواد مخدر در بین افسران و سوء رفتار آن ها بود، بنابراین شاید از نتیجه بتوان به مقدمه دست یافت، هردوی این جنگ ها به مشکلات مشابهی در ارتش منجر شده اند، بنابراین شاید هردو به یک اندازه ناموفق بوده اند، شاید تنها چیزی که ما به آن نیاز داریم زمان است، تا بتوانیم به عقب نگاه کنیم و تشابه این جنگ ها را دربیابیم.

یکی دیگر از علت های این پدیده می تواند به نحوه ی رفتار جامعه و دولت با نیروهای نظامی بازگردد، امروزه در آمریکا نیروهای نظامی در آمریکا در رویدادهای مختلف فرهنگی و ورزشی مورد ستایش قرار می گیرند و از آن ها تقدیر می شود، زیرا آن ها گذشته از هرچیز خدماتی را ارائه می کنند که 99 درصد جمعیت آمریکا از آن بهره می برند، شاید قرار گرفتن در موقعیتی برتر نسیت به پایه های اجتماع به نیروهای نظامی این تلقی را داده است که آن ها جایگاه اجتماعی والاتری نسبت به سایر مردم دارند و بنابراین محق هستند که رفتارهای غلط را با آزادی بیشتری صورت دهند.

جنبه ی دیگری از این مساله به وضعیت فعلی ارتش آمریکا مربوط می شود، وضعیتی که در تاریخ ارتش ایالات متحده بی سابقه بوده است و آن جدایی شدید نظامیان از افراد غیر نظامی است. تا پیش از این و در تمامی دوره ها نظامیان مردمی بودند که به عنوان بخش کوچکی از جامعه ایالات متحده در میان سایر مردم می زیستند، اما هم اکنون نظامیان به افرادی تبدیل شده اند که بیشتر عمر خود را در پایگاه های نظامی و دوره های آموزشی و در نوعی قرنطینه دور از سایر مردم می گذارنند، حتی دور از خانواده های خود.

پیامدهای مخرب این نوع سیک زندگی قرنطینه شده برای نظامیان را می توان از گزارش های مربوط به بدرفتاری اخلاقی و سو استفاده های جنسی در میان افسران ارتش آمریکا حدس زد. از دیگر سو زمانی که یک طبقه اجتماعی به عنوان عضوی از جامعه و در میان آن زندگی می کند، همیشه این شانس وجود دارد که هنجارهای گسترده تر اجتماعی و اخلاقی بر رفتار آن طبقه نظارت کند، اما با جدا سازی افراد می توان کادرهای جداگانه ای از اجتماع ترتیب داد که هیچ هنجاری در آن صدق نمی کند، وضعیتی که به ضرر نیروهای نظامی نیز است زیرا در چنین شرایطی هیچ معیاری در خصوص رفتار درست یا غلط وجود ندارد و مقامات مافوق قادرند دست به هر عملی بزنند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها