تقویت رسانه ملی برای مقابله با اشرار

کد خبر: 333455

سرویس سیاسی « فردا »: استقرار سپاه پاسداران در مناطق مرزی شرق کشور، یکی از عوامل عمده مهار شرارت‌ها و تحرکات تروریستی در مناطق مرزی بوده است.

هرچند به دلیل ضعف دولت های همسایه در تامین امنیت مرزها، هنوز هم شاهد برخی اقدامات مخرب و خشونت آمیز در این مناطق هستیم، اما از یاد نباید برد که اجرای طرح امنیت پایدار در استان سیستان و بلوچستان تا حد زیادی توانسته است گروهک های تروریستی را در موقعیت انفعالی قرار دهد.

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پیامد مجموعه اقداماتی که در راستای مهار گروهک های تروریستی انجام شده، خوشبین است و امیدوار است اقدامات امنیتی، اقتصادی و فرهنگی صورت گرفته، بتواند از حجم شرارت ها بکاهد. با این حال او نیز معتقد است ریشه کنی کامل گروهک های تروریستی، نیاز به تقویت دولت های منطقه و تسلط آنها بر نوار مرزی دارد.

او در گفت وگو با جام جم، ابراز امیدواری می کند سلسله اقدامات انجام شده در مرز ایران با دو کشور پاکستان و افغانستان بتواند از مشکلات امنیتی موجود بکاهد.

طی سال های گذشته همواره شاهد برخی تحرکات تروریستی در مناطق مرزی شرق کشور بوده ایم که آخرین آنها موضوع پنج مرزبان ایرانی بود.به نظر شما فعالیت اشرار منطقه، در چه بستری امکان بروز و ظهور دارد؟

همین طور که گفتید، ما در حال حاضر شاهد برخی تحرکات تروریستی در منطقه هستیم؛ تحرکاتی که هرچند ارزش نظامی بالایی ندارد، اما توانسته احساسات مردم ما را تحریک کند، بویژه در همین مورد آخر که مربوط به گروگانگیری پنج سرباز ایرانی بود. برای مقابله با این دست فعالیت ها از یکسو بازنگری در آموزش مرزبانان مورد توجه قرار گرفته و از سوی دیگر قرارگاه قدس سپاه که مسئولیت تامین امنیت در سیستان و بلوچستان را به عهده دارد، امنیت پایدار منطقه را پیگیری می کند. این دست تحرکات در بستری انجام می شود که یکی از مولفه های آن، فقر و مشکلات ذاتی منطقه است که سال هاست نتیجه در حاشیه بودن این منطقه بوده و تسلط نداشتن پاکستان و افغانستان بر مرزهای خود نیز این وضع را تشدید کرده است. تردد کاروان های قاچاق مواد مخدر و زد و بندهایی که برای تردد این کاروان ها انجام می شود هم باعث شده است تا بستری برای فعالیت اشرار ایجاد شود.

نتیجه اجرای این طرح هایی که اشاره کردید چه بوده است؟

سپاه حدود پنج سال است امنیت این منطقه را در اختیار گرفته و از یاد نبریم زمانی را که اشرار در شهرها گروگان می گرفتند و حتی تا نزدیکی استان کرمان هم پیشروی کرده بودند. این رفتارها اکنون کنترل شده و عملیات های صورت گرفته تا نقطه صفر مرزی یا خاک کشور همسایه عقب رانده شده است.

تحولات منطقه و ظهور گروه های تروریستی مانند القاعده، چه تاثیری بر اشرار منطقه گذاشته است؟

حضور این گونه گروه ها باعث شده گروهک ها تلاش کنند اقدامات این دست گروه ها را تقلید کرده و مانند گروه ریگی، سعی کنند تا از آنها تبعیت کنند. نباید از یاد ببریم که برخی کشورهای منطقه همچون عربستان و نیز قدرت های فرامنطقه ای هم با حمایت از این اشرار، عملا باعث می شوند خلأ امنیتی موجود مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

طرح های ویژه اجرا شده در منطقه که اشاره کردید، بر کدام یک از آسیب های موجود متمرکز است؟

طرح ویژه امنیت پایدار یا طرح شهید شوشتری برای مقابله با این تحرکات انجام شده و دارای مولفه هایی است که یکی از مهم ترین آنها، واسپاری امنیت منطقه به مردم بومی و استفاده از ظرفیت های مردمی و بویژه سران قبایل و عشایر برای مقابله با تهدیدات است. البته سپاه از ابتدای فعالیت خود در این منطقه، از توان مردم محلی استفاده کرده است، اما در این طرح ویژه، مردم جدی تر از قبل نقش آفرینی می کنند و همین امر تا حد زیادی عملیات های انتحاری را کاهش داده و با توجه به ویژگی های قومی و مذهبی منطقه و بافت جمعیتی موجود، اقدام مهمی است که باعث شده خسارت ها به کمترین حد برسد.

با وجود همه تلاش های دشمنان در راستای ایجاد گسست های قومی و مذهبی در کشورمان، واکنش مردم منطقه به کنش های تروریستی در مناطق مرزی کشورمان چیست؟

گروهک های تروریستی مدعی هستند که پایگاه مردمی دارند، اما واقعیت این است که مردم منطقه بخوبی دریافته اند اشرار بیشترین دردسر را برای مردم غیرنظامی به وجود آورده اند. بنابراین چنین گروهک هایی بشدت در میان مردم منفور هستند.

درسال های گذشته علاوه بر تلاش های امنیتی برای مقابله با تروریست ها، شاهد تلاش های دیگری از سوی نهادهای مختلف از جمله سپاه پاسداران در حوزه های متنوع در استان سیستان و بلوچستان بوده ایم. در این زمینه توضیح می دهید؟

در طرح ویژه شهید شوشتری، روی توانمندسازی اقتصادی مردم منطقه تمرکز شده است و تلاش شده تا عمران و آبادی در استان به وجود آید. با این حال توجه کنید که همین اشرار، بزرگ ترین مانع توسعه هستند. آنها فضایی را به وجود آورده اند که شرکت های اقتصادی پیمانکار از ترس ناامنی ها برای اجرای پروژه های مصوب حاضر نیستند راهی سیستان و بلوچستان شوند. هرچند با معدوم شدن سرکرده گروهک ریگی، این مشکلات بشدت کاهش یافته است، اما سوءاستفاده گران از خلأامنیتی در مرزها با هدف خودنمایی و سودبردن از قاچاق مواد مخدر همچنان مانع تراشی می کنند.گروهک ها مدعی هستند که ریشه دار هستند، اما عمدتا چهار یا پنج نفر بیشتر نیستند که با هدف تامین منابع مالی تحرکاتی را صورت می دهند.

ما همچنین بشدت دنبال تقویت صداوسیما در استان سیستان و بلوچستان هستیم تا صدای جمهوری اسلامی بخوبی به اهالی این استان برسد. اشرار با تمرکز بر اختلافات قومی، مذهبی و زبانی سوءاستفاده هایی را صورت می دهند اما به نظر من تقویت رسانه ملی از یکسو و تعامل با حوزه های علمیه محلی از سوی دیگر می تواند ضعف فرهنگی موجود را کاهش دهد. ما امیدواریم از طریق جذب نخبگان منطقه و افشای ماهیت وابسته و نیات تروریستی این گروهک ها و نیز توسعه آموزش و پرورش و دانشگاه ها، مانع از تقویت این گروهک ها شویم. البته از یاد نبرید که اوضاع منطقه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نسبت قبل از انقلاب بسیار بهتر شده و ما شاهد رشد جمعیت دانشجو در این استان هستیم.

با همه توضیحاتی که درباره بستر فعالیت اشرار در منطقه ارائه کردید، به نظر شما فرجام اینگونه تحرکات تروریستی در منطقه چیست؟

تا زمانی که دولت های پاکستان و افغانستان بر مناطق مرزی مسلط نشوند نمی توان از ریشه کن شدن اشرار در مناطق شرقی کشور سخن گفت، اما با توجه به پیگیری انسداد مرزی، آموزش مرزبانان و نصب دوربین ها و تجهیزات کنترل کننده، ما شاهد کاهش شدید شرارت ها هستیم.

در رابطه با گروگان گرفته شدن مرزبانان نیز ما حتی دست به یک عملیات محدود برای جلوگیری از عبور آنها از مرز زدیم و پهپادهای شناسایی ما برای یافتن محل استقرار تلاش کردند که البته به دلیل مشکلات جوّی به نتیجه نرسید و این مرزبانان به عمق نوار مرزی پاکستان منتقل شدند. با این حال وزارت کشور و وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای امنیتی فعالیت های خوبی برای آزادی گروگان ها صورت دادند، هرچند نکته مهم آنجاست که اقدامات مشابه تکرار نشود. من همچنین از اقدام نخبگان، هنرمندان و چهره های برجسته کشور که با فعالیت در فضای مجازی برای آزادی این مرزبانان تلاش کردند هم قدردانی می کنم.

با این همه به نظر می رسد هرگاه کشورهای بیگانه در دیگر نقاط خاورمیانه از جمله سوریه شکست می خورند به دلیل انحراف افکارعمومی عملیات محدودی را علیه جمهوری اسلامی ایران در دیگر نقاط کشور ساماندهی می کنند که همین گروگان گیری نمونه ای از این عملیات ها بود که باید نسبت به این تاکتیک آگاهی داشته باشیم.

منبع: جام جم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها