زمان‌نشست‌کارشناسان‌انرژی‌اتمی‌وآژانس

کد خبر: 340493

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه برداشت اولیه ما از بازدیدهای اخیر بازرسان راضی‌کننده بوده، از برگزاری نشست یک‌روزه کارشناسان سازمان انرژی اتمی و آژانس در روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت در وین و در راستای همکاری‌های ۲ طرف خبر داد.

فارس: بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر اخیر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست « ماسیمو آپارو» به کشورمان و بازدید هفته گذشته آنهاازمعدن ساغند یزد و کارخانه تغلیظ اردکان، خاطرنشان کرد: در این سفر مذاکراتی با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد رهیافت پادمانی اراک صورت گرفت و توافقاتی هم در این مورد حاصل شد .

وی با اشاره به اینکه با بازدید هفته گذشته بازرسان عملاً تعهدات توافق 6 ماده‌ای با آژانس (در تاریخ 20 آبان) و همچنین تعهدات توافق7 ماده‌ای (در تاریخ 20 بهمن) تمام شده، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافقات مذکور متعهد شده بود که اطلاعاتی را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد و بازدیدهایی از برخی مراکز توسط بازرسان آژانس صورت گیرد که با سفر هیأت بازرسان به ریاست ماسیمو آپارو، این تعهدات و اقدامات به مرحله نهایی خود رسید .

کمالوندی گفت : معتقدیم جمهوری اسلامی ایران در زمینه شفاف سازی برخی موارد با هدف رفع ابهامات موفق بوده است .

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران بر اساس توافقات با این نهاد بین‌المللی صورت گرفته، اظهار داشت: دسترسی بازرسان در اینمدت به برخی مراکز در داخلایران، در حد ضرورت‌ بوده و آنها هم از این روند راضی بوده‌اند .

معاون صالحیبا بیان اینکه بخش مهمی از ابهامات گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نظر ما برطرف شده، گفت: برداشت اولیه ما از حضور بازرسان و بازدیدها و اطلاعاتی که آنهادریافت کرده‌اندراضی کننده بوده و به نظر می‌رسد که بر اساس اهدافی که جمهوری اسلامی ایران داشته، این روند در حال پیشرفت است و بقیه کار نیز به خوبی انجام خواهد شد .

وی در ادامه به گزارشات قبلی یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمیدر خصوصتوافقات حاصلهبا ایران واجرای تعهدات توسط جمهوری اسلامیاشاره کرد و گفت: هر چقدر روند کار ایران و آژانس جلوتر رود، در گزارشات این نهاد بین‌المللی ارزیابی از اجرای تعهدات ایران بیشتر نمایانگر و آنها اعلام خواهند کرد که دیگر موضوعاتی بین آژانس و جمهوری اسلامی ایران وجود نخواهد داشت و ما هم از آژانس خواسته‌ایم که این موضوع رخ دهد و آنها نیز در در این زمینه قول‌هایی داده‌اند .

کمالوندی همچنین عنوان کرد که مذاکرات کارشناسان سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه (۲۲ اردیبهشت ماه) در خصوص همکاری‌های ۲ طرف در وین برگزار خواهد شد .

لازم به ذکر است چهارمین دورمذاکرات ایران و گروه ۱+۵ درباره گام پایانی توافقنامه ژنو از ۲۴ اردیبهشت ماه به مدت ۳ روز در وین برگزار می‌شود و محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز ۲۳ اردیبهشت ماه بر سر میز شام به رایزنی درباره این دور از مذاکرات خواهند پرداخت .

به گزارش فارس، براساس توافق ایران و آژانس در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ هفت اقدامی که ایران باید در چارچوب دومین مرحله از همکاری‌هایش با آژانس تا 25 اردیبهشت انجام دهد شامل موارد زیر است :

۱ - ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد

۲ - ارایه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان

۳ - تحویل پرسش‌نامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR 40 ( اراک )

۴ - ‌اقدام در راستای به نتیجه رسانیدن رهیافت پادمان برای راکتور IR ۴۰ ( اراک )

۵ - ارایه اطلاعات مورد توافق دو طرف‌ و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد

۶ - ارایه اطلاعات مواد چشمه source material ، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت و یا غنی‌سازی نرسیده است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران

۷ - و ارایه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW ( نسل جدید چاشنی‌های ایمن )

کمالوندی پیش از این اعلام کرده بود که تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه هفت اقدام عملی از سوی ایران صورت خواهد گرفت .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها