ایران و آمریکا ۱۹ و ۲۰ خرداد مذاکره می‌کنند

کد خبر: 346153

در آستانه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین، هیأت‌های ایران و آمریکا به ریاست عراقچی و شرمن 19 و 20 خرداد در ژنو و هیأت‌های ایران و روس 21 و 22 خرداد، در رم به رایزنی خواهند پرداخت..

فارس: در آستانه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین، هیأت‌های ایران و آمریکا به ریاست عراقچی و شرمن 19 و 20 خرداد در ژنو و هیأت‌های ایران و روس 21 و 22 خرداد، در رم به رایزنی خواهند پرداخت..

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای امروز (شنبه) از رایزنی‌های دوجانبه هیأت ایرانی با برخی از هیأت‌های 1+5 در سطح معاونان ظرف این هفته و تا قبل از برگزاری پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در شهر وین خبر داد و گفت: ظرف این هفته و تا قبل از شروع دور بعدی مذاکرات ایران با گروه ١+٥ که قرار است از 26 تا 30 خرداد ماه در وین برگزار شود، گفت‌وگوهای دوجانبه بین هیات ایرانی و برخی کشورهای ١+٥ در سطح معاونین صورت خواهد گرفت .

وی یادآور شد که زمان و مکان این گفت‌وگوها در دست تنظیم است و به زودی اعلام خواهد شد .

یک منبع مطلع در این باره به فارس خبر داد که به منظور رایزنی‌های سیاسی تا قبل از شروع دور بعدی مذاکرات با کشورهای گروه 1+5 که قرار است در تاریخ 26 خرداد در وین از سرگرفته شود، گفت‌وگوهای دو جانبه بین هیأت ایرانی و برخی کشورهای گروه 1+5 در سطح معاونان وزیر برگزار خواهد شد .

بنابر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا قرار است وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا ریاست هیأت آمریکایی در رایزنی دوجانبه با هیأت ایرانی را بر عهده داشته باشد .

براساس این گزارش، طی روزهای دوشنبه و سه شنبه 19 و 20 خرداد گفت‌وگوهای دوجانبه با هیأت آمریکایی در ژنو و طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 21 و 22 خرداد، رایزنی‌های دوجانبهبا هیأت روسی در رم برگزار می‌شود .

به گفته این منبع مطلع ملاقات با برخی هیأت‌های دیگر نیز در دست تنظیم است .

پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 درباره راه حل جامع هسته‌ای قرار است از 26 تا 30 خرداد ماه در شهر وین برگزار شود .

مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 ظرف روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته 14 و 15 خرداد ماه در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شهر وین و به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و استفان کلمنت دستیار ارشد کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار و قرار شد نتایج مذاکرات انجام شده به هیأت‌های عالی سیاسی منعکس شود .

ششم خرداد ماه نیز در حاشیه دیدار محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول، یک دور مذاکرات کارشناسی و فنی به ریاست بعیدی‌نژاد و کلمنت برگزار شد .

ظریف پس از دیدار و رایزنی دو روزه‌اش با اشتون در استانبول اعلام کرد که قرار است رایزنی‌های کارشناسی در حاشیه نشست فصلی شورای حکام آژانس برگزار شود و عراقچی نیز از ادامه رایزنی‌ها در سطح فنی و سیاسی تا قبل از دور بعدی مذاکرات (دور پنجم) خبر داده بود .

درچهارمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 که 24 تا 26 اردیبهشت ماه در شهر وین برگزار شد قرار بود کار نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شود که به دلیل زیاده خواهی‌های طرف مقابل پیشرفت ملموسی صورت نگرفت .

سید عباس عراقچی پس از این مذاکرات ابراز امیدواری کرد که در دور بعدی مذاکرات در وین کار نگارش متن توافقنامه آغاز شود .

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها