ظریف: وضعیت خاورمیانه بسیارحساس است

کد خبر: 349406

وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مشترک خبری با همتای نیوزیلندی خود اظهار داشت وضعیت منطقه خاورمیانه در حال حاضر بسیار حساس است.

تسنیم: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس مشترک خبری با همتای نیوزیلندی خود ضمن خوشامدگویی به وی اظهار داشت: امروز بحث‌های بسیار خوبی درباره روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای به ویژه وضعیت بسیار وخیم سوریه و عراق داشتیم.

وی افزود: متاسفانه تکفیری‌هایی که جنایت‌های سوریه را آفریدند هم اکنون در عراق فعال شده‌اند، در شرایط کنونی وضعیت منطقه خاورمیانه در حال حاضر بسیار حساس است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه گفت که درباره مذاکرات هسته‌ای ایرن و گروه 1+5 نیز با همتای نیوزیلندی خود گفتگو کرده‌اند.

وی درباره روابط دوجانبه گفت: "در هفته‌های اخیر شاهد تحرکات خوبی در روابط دو کشور شامل اعزام سفیر جدید و حضور معاون وزیر خارجه نیوزیلند در ایران بودیم. اکنون نیز میزبان وزیر خارجه این کشور هستیم."

بنا به گفته ظریف، حوزه‌های سنتی همکاری بسیار قابل توجه است اما بر اثر فشارهای بانکی ناشی از تحریم دچار برخی رکودها شده است. "صحبت‌هایی کردیم درباره ضرورت از سرگیری و گسترش آنها و فعالیت بیشتر بخش خصوصی دو کشور در پیگیری این موضوعات."

وی افزود که در حوزه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با تمام توان و آمادگی و حسن نیست وارد مذاکرات شده است و در صورتی که حسن نیست در طرف مقابل نیز وجود داشته باشد این امکان وجود دارد که توافق تا آخر تیرماه میسر شود. "ولی ضرورت دارد که طرف مقابل همانطور که ما از ابتدا و بخصوص طی یک ماه گذشته که مرحله نهایی کار شروع شده با جدیت و طرح‌هایی برای رسیدن به راه‌حل نه صرفا تکرار مواضع گذشته وارد مذاکره شده‌ایم، طرف مقابل هم به همین شکل وارد مذاکره بشود تا به نتیجه برسیم."

وزیر خارجه ایران تأکید کرد که موفقیت در مذاکرات هسته‌ای کمک قابل توجهی به صلح و امنیت در منطقه و جهان کرده و شرایط را در منطقه تغییر خواهد داد.

ظریف نسبت به تلاش‌های زلاندنو برای عضویت در شورای امنیت سازمان ملل آرزوی موفقیت کرد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره ادعای برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر شکست مذاکرات وین 5 گفت: "مذاکرات یک روند است نه یک بازی که در مرحله‌ای پیروز شوید یا در مرحله‌ای شکست بخورید. در آخرین مهلت مذاکرات معلوم خواهد شد که مذاکرات موفق بوده یا نه. اولین ضرب‌الاجل آن پایان تیرماه است ولی بر اساس توافق ژنو مهلت رسیدن به توافق نهایی یک سال پس از ژنو است. من البته احساس می‌کنم که همه باید تلاش بکنند تا پایان تیرماه به نتیجه برسند لذا ... معمولا مذاکره را در پایان مذاکره می‌سنجند که آیا به توافق رسیده‌ است یا نه."

وی افزود: "طبیعت این گونه مذاکرات این است که برخی بازیگران تا روز آخر مذاکرات عادت دارند که تلاش کنند مواضع خود را حفظ کنند و در روز آخر به این باور برسند که مواضع‌شان را تغییر دهند. این روشی که بنده برای مذاکره استفاده می‌کنم نیست، ما از ابتدا حرف منطقی‌مان را زده و زیاده‌خواهی هم نمی‌کنیم. ما چیزی بیش از حقوق‌مان را نمی‌خواهیم و حاضر هستیم تا نگرانی‌ها مشروع را مورد توجه قرار دهیم تا به یک نتیجه برسیم."

ظریف گفت: "احسای می‌کنیم که طرف مقابل تاکتیک یا راهکار دیگری را برای مذاکره انتخاب کرده است و آن این است که تلاش کند تا مواضع حداکثری اتخاذ بکند تا در طول مذاکره به مواضع معقول‌تر برسند. این روشی است که برخی‌ها برای مذاکره استفاده می‌کنند من به این روش اعتقادی نداشته و آن را مفید نمی‌دانم، اما نمی‌شود این را پنهان کرد که طرف مذاکراتی ما رسما اعلام کرده از این روش استفاده کرده ... صبر و متانت قسمت مهمی از کار دیپلماسی است و ما هم با همان صبر و متانت ضروری کار را به پیش می‌بریم."

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد که اگر طرف مقابل وارد مذاکره جدی بشود نتیجه مناسب حاصل شود یعنی ایران برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را ادامه دهد و طرف مقابل هم اطمینان حاصل کند که این برنامه همواره صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.

"مک کولی" وزیر خارجه نیوزیلند نیز ضمن استقبال از گفتگوهای جدی خود با همتای ایرانی خود در موضوعات دو طرفه و نیز برخی مسائل بسیار حساس منطقه‌ای، از نقش سازنده ایران در گفتگوهای هسته‌ای با گروه 1+5 و نیز اطلاع‌رسانی وزیر امور خارجه ایران به هیأت زلاندنویی درباره این مذاکرات قدردانی کرد.

وی اعلام کرد که هدف اولی وی از سفر به ایران تأکید بر اهمیت مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 است. "امیدوارم طی هفته‌های آتی موفقیت در این مذاکرات حاصل شود."

وزیر خارجه نیوزیلند همچنین عنوان داشت که در صورت دستیابی به این هدف دو کشور می‌توانند به گونه‌ای مناسبت‌تر در جهت تقویت روابط بلاخص همکاری‌های اقتصادی گام بردارند.

کولی درباره بحران عراق گفت: "زلاندنو با نگرانی بسیار زیادی این مناقشه بسیار بزرگ را تحت نظر دارد و در کنار سایر اعضای جامعه جهانی خواهان کاهش تنش‌ها و یافتن راهی سازنده به سوی جلو است."

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها