امتناع‌آنکارابرای‌نجات‌آمریکایی‌های‌گروگان‌داعش

کد خبر: 365529

یک روزنامه آمریکایی ضمن فراهم آوردن شرح مفصلی از عملیات شکست خورده پنتاگون در سوریه برای نجات شهروندان آمریکایی گروگان گرفته شده توسط داعش از امتناع ترکیه برای استفاده آمریکا از خاک این کشور برای آغاز عملیات در سوریه خبر داده است.

تسنیم: مقامات بلندپایه دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا چندی پیش گفتند نیروهای عملیات ویژه پنتاگون در تابستان سال جاری عملیاتی برای نجات گروگان‌های آمریکایی اسیر داعش انجام دادند، اما این عملیات به دلیل نداشتن اطلاعات صحیح از مکان مورد ظن نگهداری گروگان‌ها ناکام مانده است.

این خبر چند روز پس از آن اعلام شد که نیروهای موسوم به گروه «دولت اسلامی» یا «داعش» یک خبرنگار آمریکایی به نام «جیمز فولی» را سر بریدند. اکنون، چند روز بعد از آنکه نیروهای گروه داعش یک خبرنگار آمریکایی دیگر به نام «استیون ساتلوف» را سر بریده‌اند، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال شرح مفصلی از عملیات مخفیانه شکست‌خورده پنتاگون در سوریه فراهم آورده و در بخشی از گزارش خود افشا کرده ترکیه درخواست آمریکا برای اجازه استفاده از خاک این کشور برای آغاز عملیات نجات گروگان‌های آمریکایی در سوریه را رد کرده است.

در توضیح عملیات شکست‌خورده پنتاگون در سوریه آمده که این عملیات را «نیروهای دلتا» که یک یگان ضد تروریسم در آمریکا و تحت نظر فرماندهی مشترک عملیات ویژه است در اوایل ماه جولای برای نجات جیمز فولی و استیون ساتلوف و سایر گروگان‌های آمریکا انجام داده‌اند. اما نیم ساعت پس از آغاز آن عملیات آنها با دستهای خالی به منطقه‌ای در سوریه که از آن اعزام شده بودند بازگشته‌اند.

وال‌استریت ژورنال این گزارش را با استناد به برخی مقامات بنلدپایه ارتش آمریکا و برخی از مقامات فعلی و سابق دولت این کشور فراهم آورده است. یک مقام بلندپایه ارتش این عملیات که طبق ادعای وی اولین عملیات آمریکا در سوریه از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور بوده را مأموریتی ناکام خوانده که مواضع آن قابل یافتن نبوده است.

پنتاگون چند هفته پیش از این عملیات برنامه‌ای برای انجام پروازهای شناسایی در سوریه آماده کرده بود اما بعداً با این توجیه که کاخ سفید آنها را رد می‌کند از اجرای آن صرفنظر کرده بود.

یک مقام دولت آمریکا گفته که این عملیات در ساعت‌های آغازین 3 جولای انجام شده چرا که این شب بدون نور ماه و برای انجام عملیات مناسب بوده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند واشنگتن امیدوار بود بتواند این حملات را از یک پایگاه نظامی در ترکیه آغاز کند که دسترسی بهتری به شهر «رقعه»، مرکز حضور داعش در سوریه دارد، اما ترک‌ها به خاطر ترسی که از سرنوشت گروگان‌های خودشان داشته‌اند از همکاری با آمریکا امتناع کرده‌اند و بنابراین آمریکا تیم عملیاتش را به کشوری دیگر در منطقه فرستاده است.

کشور مورد نظر در منطقه موافقت کرده به شرط آنکه آمریکا نام آن را افشا نکند، خاکش را برای انجام عملیات در سوریه رد اختیارش قرار دهد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها