اولتیماتوم وزارت بهداشت به صنایع لبنی/ لیست تیم مذاکره کننده آمریکا در نیویورک/ حمله کاربران ایرانی به صفحه شخصی گروزر/ ظریف:ایران به نیت آمریکا بی‌اعتماد است/ روحانی:غرب در مبارزه با تروریسم ناکام بوده

کد خبر: 368203
ایسنا: رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت در واکنش به اظهارات یکی از مسوولان انجمن صنفی صنایع لبنی مبنی بر جایگزین کردن چربی حیوانی به جای روغن گیاهی پالم در شیر و لبنیات پر چرب، تاکید کرد: صنایع در تولید فرآورده‌های پرچرب باید به استفاده از چربی طبیعی شیر بازگردند و از اول مهر ماه نیز هیچ شرکت لبنی حق استفاده از چربی گیاهی ندارد. دکتر رسول دیناروند تاکید کرد: مسلم آن است که چربی گیاهی از فرآورده‌های پرچرب لبنیات حذف می‌شود. قاعدتا صنایع در تولید فرآورده‌های پرچرب باید بازگردند به استفاده از چربی طبیعی شیر. وی در این باره ادامه داد: بنابراین اظهارات مطرح شده در روزنامه‌ها و رسانه‌ها مبنی بر جایگزینی چربی حیوانی به جای روغن گیاهی پالم، منظور چربی شیر است؛ چراکه شیر خود دارای چربی است و از آن کره، خامه و ... تهیه می‌شود. رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: وقتی قرار است چربی گیاهی از لبنیات پرچرب حذف شود به معنای آن است که با چربی طبیعی شیر جایگزین می‌شود. این مساله به صنعت لبنیات ابلاغ شده و از اول مهرماه نیز اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: شرکت‌های لبنی نیز تا پایان شهریور فرصت دارند تا پروانه خود را اصلاح کنند. از اول مهر ماه نیز هیچ شرکتی حق ندارد با چربی گیاهی اقدام به تولید فرآورده‌های لبنی پرچرب کند.

لیست تیم مذاکره کننده آمریکا در نیویورک

تسنیم: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد دیپلمات های ارشد ایران و آمریکا امروز و فردا (۲۷ و ۲۸ شهریور) وارد مذاکرات دو جانبه در نیویورک می شوند. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از برگزاری مذاکرات دو جانبه بین دیپلمات های این کشور و مذاکره کنندگان ایرانی در نیویورک طی امروز و فردا (27 و 28 شهریور) خبر داد. وی اعلام کرد ویلیام برنز، قائم مقام، وندی شرمن، معاون وزیر خارجه، و جیک سالیوان، در نیویورک حاضر هستند تا وارد مذاکرات دو جانبه با دیپلمات های ایرانی شوند. هارف در ادامه افزود که تیم مذاکره کننده آمریکایی شامل کارشناسان هسته ای: جیم تیمبی، از وزارت خارجه؛ پل ایروین، شورای امنیت ملی؛ و کیوین ویل، وزارت انرژی، و نیز کارشناسان تحریم ها: کریس بک میر، شورای امنیت ملی؛ریچارد نفیو، از وزارت خارجه؛ و نیز آدام سوزبین، از وزارت خزانه داری خواهد بود.

حمله کاربران ایرانی به صفحه شخصی گروزر

فارس: صفحه شخصی بازیکن شماره 9 تیم ملی والیبال آلمان در شبکه های اجتماعی مورد هجوم کاربران ایرانی قرار گرفت. تیم ملی والیبال ایران در دیدار برابر نخست خود در مرحله سوم رقابت‌های قهرمانی جهان با نتیجه 3 بر صفر (25 - 15، 25 - 21، 25 - 19) مغلوب آلمان شد. در پایان این مسابقه گروزو، بازیکن شماره 9 ژرمن‌ها که عملکرد فوق‌العاده‌ای در دیدار برابر ایران داشت توانست به تنهایی 22 امتیاز کسب کند و عنوان امتیازآورترین بازیکن دیدار تیمش برابر ایران را به خود اختصاص دهد. در پایان این مسابقه برخی کاربران ایرانی بازهم دست به اقدام ناپسندی زدند و به مراجعه به صفحه شخصی گروزر، بازیکن شماره 9 آلمان مطالب نامتعارفی را در این صفحه منتشر کردند. پیش از این هم چندین بار این اتفاق برای ورزشکاران و سایر افراد سرشناس رخ داده بود که از آن جمله می توان به لیونل مسی اشاره کرد.

ظریف:ایران به نیت آمریکا بی‌اعتماد است

فارس: وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: از طریق بمباران هوایی نمی‌توان داعش را از بین برد . محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا در ابتدا با اشاره به اینکه ریشه اصلی مشکلات امروز دنیا و خاورمیانه استفاده از الگوها و پارادایم‌های قدیمی است، گفت: در دنیای جدید دیگر نمی‌توان از طریق ایجاد ناامنی برای دیگران به امنیت رسید، دیگر نمی‌توان از طریق فقیر کردن دیگر ملت‌ها برای خود رفاه و کامیابی خرید .

نشست پاریس نشست «توبه کنندگان» است

وی در ادامه درباره گروه تروریستی داعش پرداخت و گفت: من این گروه را نه دولت می‌دانم و نه اسلامی و همانگونه که رئیس جمهور اوباما به این مسئله اشاره کردآنها یک گروه اسلامی نیستند و تنها یک تشکیلات تروریستی هستند .

وی در ادامه با اشاره به نشست چند روز قبل در پاریس برای تشکیل ائتلاف علیه داعش ابراز داشت: ایران به این اجلاس دعوت نشد و من نیز ائتلاف ضد داعش را ائتلاف توبه کنندگان می‌نامم زیرا کشورهایی که دور میز این نشست نماینده داشتند بعضا در تشکیل و تقویت داعش نقش داشته و دارند .

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نحوه مقابله آمریکا با تروریست‌ها در عراق تصریح کرد که از طریق بمباران هوایی نمی‌توان داعش را از بین برد .

دخالت خارجی نمی‌تواند مسئله داعش را حل کند

وی افزود: داعش دیگر خطری برای عراق و سوریه نیست بلکه تهدیدی برای جامعه بین المللی است.داعش تهدیدی مشترک در خاورمیانه است که باید با همکاری کشورهای منطقه حل شود و با دخالت خارجی(از منطقه) نمی‌توان آنرا حل کرد .

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه در وهله اول گروه داعش باید بدون دخالت خارجی توسط خود مردم کشورهای تحت تهدید مورد مقابله قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه آمریکا خیلی دیر و دوماه پس از حمله داعش به عراق وارد عمل شد و افزود: عراقی‌ها برای مقابله با داعش نیازی به حضور سرباز خارجی ندارند، عراقی‌ها می‌خواهند حمایت از داعش متوقف شود؛ بسیاری از اعضای نشست پاریس نمایندگان کشورهایی بودند که پول و سلاح برای داعش ارسال می‌کردند .

ظریف در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره هدف ایران از مقابله با داعش در عراق اظهار داشت که ما بنا به درخواست دولت عراق و با هدف جلوگیری از سقوط بغداد و اربیل به عراقی‌ها برای مقابله با داعش کمک کردیم .

وی افزود: داعش با ایجاد ترس و بهره گیری موثر از رسانه‌های جمعی به پیروزی‌هایی در عراق دست یافت .

ظریف در ادامه با اشاره به نحوه شکل گیری داعش ابراز داشت که داعش نتیجه حمله خارجی به عراق بود و به همین دلیل است که ما به نابودی این گروه از طریق دخالت خارجی نظامی اعتقادی نداریم مگر اینکه دولت‌های مستقل منطقه چنین درخواستی از کشورهای خارجی داشته باشند که این از شئون ملی خودشان است و ما دخالتی نداریم .

آمریکا نمی‌تواند به صورت همزمان در خاک سوریه و ارتش سوریه بجنگند

وی با بیان اینکه دولت آمریکا به همکاری با دولت قانونی سوریه تمایل ندارد، گفت: آمریکا نمی‌تواند به صورت همزمان در خاک سوریه و ارتش سوریه بجنگند .

ظریف افزود: برخی می‌گویند شخص بشار اسد رئیس جمهور سوریه نقطه جذب تروریست‌ها و این درحالی است که تروریست‌ها در عراق پس از دخالت خارجی شکل گرفتند و رشد کردند، پس نقطه جذب جای دیگری است .

وی با اشاره به برگزاری نشست ژنو 2 برای حل بحران سوریه با حضور دولت سوریه و مخالفان اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران به این نشست دعوت نشد ولی اگر دعوت می‌شدیم گزینه‌ای برای حل مشکلات سوریه داشتیم که شامل تشکیل دولت وحدت ملی،‌ اصلاح قانون اساسی و تقسیم قدرت بود .

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست که با حضور تعدادی از کارشناسان روابط بین الملل در شورای روابط خارجی آمریکا برگزار می‌شد اظهار داشت که یک هفته قبل از انتخابات اخیر سوریه یک مقام آمریکایی به من زنگ زد و خواستار ارائه راهکار ایران برای مشکل سوریه شد درحالی که دیگر دیر شده بود .

وی با اشاره به اینکه ایران بر روی شخص خاصی برای تصدی پست ریاست جمهوری سوریه تاکید ندارد، گفت: ما خواهان آزادی مردم سوریه برای انتخاب گزینه خود و عدم تحمیل گزینه‌ها از خارج از مرزهای سوریه هستیم .

آقای ظریف در پاسخ به سوال یکی از حاضران در نشست درباره همکاری آمریکا با معارضان میانه رو در سوریه برای ریشه کن کردن داعش گفت: اگر واقع بین باشیم خواهیم دید که اکثر خاک سوریه در کنترل دولت مرکزی است و بخش دیگری از آن در اختیار داعش است و گروه‌های دیگر قلمرو و توان قابل توجهی برای مقابله با ارتش سوریه و داعش را ندارند .

ظریف با اشاره به سخنان اخیر سناتور جان مک کین که گفته بود اگر به مخالفان بشار اسد سلاح داده شده بود اکنون اوضاع سوریهبه این شکل نبود، ابراز داشت که این سخنان مک کین غلط بود .

بخش دیگری سخنرانی محمد جواد ظریف به مسائل مربوط به مذاکرات هسته‌ایایران و 5+1 اختصاص داشت و وی در این باره گفت: برای ایجاد اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران راه‌های بسیاری وجود دارد ولی متاسفانه مقامات آمریکایی به صورت عصبی به ادامه اعمال تحریم‌ها چشم دوخته‌اند .

وی افزود: در ابتدای اعمال تحریم‌های مربوط بهبرنامه هسته‌ای ایران 200 سانتیرفیوژ داشت ولی این تعداد به 20 هزار عدد رسیده است، اقتصاد و مردم ما از تحریم آسیب دیدند ولی در عوض 19 هزار و 800 سانتریفوژ بدستآوردند ولی سوال من اینجاست که آمریکایی ها چه سودی از این مسیر به دستآوردند .

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه تشدید تنفر مردم ایران از آمریکایی‌هادستاورد تحریم‌ها برای کاخ سفید بود، ابراز داشت که در یک مثال از تشدید تنفر یک بیمار ایرانی نمونه خون خود را به آمریکا می‌فرستد که آزمایشگاه آمریکایی از تست این نمونه خونی خودداری می‌کند .

وی در پاسخ به سوالی گروه‌های مردمیدر عراق و حمایت ایران از این گروه‌ها تصریح کرد که پیش از از هم پاشیدن ارتشدر شمال عراق گروه‌های داوطلب تشکیل شد و مردم برای مقابله با داعش سلاح به دست گرفتند و مقابل پیشروی این گروه مقاومت کردند اما تجربه نشان می‌دهد کهآمریکایی ها با حضور نظامی در کشورهای خارجی موجب ایجاد نفرت و مقاومت می‌شوند .

بیشتر قربانیان داعش از اهل تسنن هستند/ایران به نیت آمریکا در مذاکرات بی‌اعتماد است

ظریف در ادامه به رابطه میان داعشو اهل تسنن در عراق پرداخت و ابراز داشت: اخبارموجود درباره وابستگی داعش به اهل تسننکاملا غلط است چراکه این گروه در سوریه بیشتر اهل تسنن را بیشتر از شیعیان هدف قرارداده است .

وی از کشورهایی که ادعا می کنند که حامی اهل تسنن عراق هستند، درخواست کرد که ادعای حمایت از برادران سنی مذهب را با جلوگیری از ورود سلاح برای کشتار مردم در مناطق سنی نشین ثابت کنند .

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال یکی از حاضران که گفت آیا در ایران چند سیاست خارجی وجود دارد؛ ابراز داشت که در ایران نظرات متفاوتی در خصوص مذاکرات هسته‌ای مطرح است ولی سیاست خارجی ایران یک صدا و در چارچوب قانون اساسی و خط مشی تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی است .

وی با اشاره به مطرح شدن نیاز 190 هزار سویی صنعت ایران به غنی سازی تصریح کرد که رهبر انقلاب اسلامی ایران این تعدادی را به عنوان هدفی بلند مدت مطرحکردند وبراساس نظر ایشان در طول مدت زمان ساخت این سانتریفیوژها می‌توان با غرب مذاکرهکرد و اطمینان ایجاد کرد.با این وجود مردم و دولت ایران به نیت آمریکا در مذاکرات بی اعتماد هستند .

روحانی:غرب در مبارزه با تروریسم ناکام بوده

مهر: رئیس جمهور گفت: وقتی در غزه دیدیم مردم بیگناه را می کشند، وقتی ما دیدیم در عراق مردم کشته می شوند، بدون اینکه توجه داشته باشیم کسی که کشته می شود تبعه کدام کشور است، باید به انسانها به عنوان بشر و همنوع و به عنوان انسانهایی که همه آنها حق حیات دارند نگاه کنیم.

حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار شبکه ان بی سی آمریکا در تهران به سوالات وی پاسخ داد.

مجری ان بی سی در مصاحبه با آقای روحانی پرسید، یک سال پیش شما کار خود را به عنوان رئیس جمهور ایران تازه شروع کرده بودید، ما از شما درباره اهدافتان پرسیدیم زمانی که می خواستید برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور در سازمان ملل متحد حاضر شوید. اکنون که در آستانه بازگشت دوباره به سازمان ملل متحد هستید، امیدوارید چه دستاوردهایی داشته باشید؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت : یک سال از آن زمان گذشته است که من با جهانیان در سازمان ملل متحد حرف زدم و گوشزد کردم که معضل بزرگ خشونت است ، معضل بزرگ افراطی گری است و ما باید جهانی عاری از خشونت و افراطی گری داشته باشیم.

روحانی افزود : فکر می کنم آنچه سال گذشته گفته شد در سازمان ملل متحد ، ما می توانیم با شفافیت بیشتر در منطقه خودمان و در سراسر جهان ببینیم. تاکنون آشکارتر دیده می شود که نیاز کل جهان امنیت و حاکمیت و استقلال و همزیستی مسالمت آمیز است و من بسیار خوشحالم که در یک سال گذشته دولت جدید در ایران توانسته است با کمک مردم آرامش ذهنی را به کشور بازگرداند.

رئیس جمهور ادامه داد ، امروز در کشور من بیش از سالهای گذشته مردم احساس آرامش ذهنی بیشتری دارند، آنها در همه بخشها و زمینه ها آرامش ذهنی دارند، آنها ثبات را در همه بخشها می بینند و احساس می کنند و امید بیشتری به آینده پیدا کرده اند و من امیدوارم همه رهبران جهان که می خواهند در سازمان ملل متحد گردهم بیایند و بسیاری از آنها امسال در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نماینده دارند، بتوانند برای مشکلات جهان راه حلهای مناسب پیدا کنند از جمله برای مشکلات مربوط به امنیت و ثبات راه حل پیدا کنند. آنها باید فورا چاره اندیشی کنند.

غرب در مبارزه با تروریسم ناکام بوده است

مجری ان بی سی در ادامه پرسید ، به نظر شما خطر و تهدید داعش تا چه حد بزرگ است؟ آقای روحانی گفت : تروریسم برای کل جهان خطر و تهدید است به هر نام یا شکلی که باشد می تواند تهدیدی برای صلح و ثبات و زندگی عادی مردم و تهدیدی بزرگ برای توسعه باشد. متاسفانه امروز در منطقه ما گروههای تروریستی هستند که توانسته اند آرامش را از مردم بگیرند، آنها زندگی مردم را تغییر داده اند و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده اند، میلیونها نفر از مردم آواره شده اند، محل زندگی مردم، عبادتگاههای مردم، محل کسب و کار و تجارت مردم تخریب شده است و مردم درباره آینده خود و فرزندانشان خیلی نگران هستند.

خبرنگار ان بی سی پرسید اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است داعش نه گروهی اسلامی و نه دولتی است. نخست وزیر انگلیس هم گفته است آنها مسلمان نیستند بلکه دیو هستند. آیا از نظر شما اوباما و کامرون درست می گویند؟

رئیس جمهور کشورمان پاسخ داد : اسلام و همه ادیان بزرگ آسمانی از جمله یهودیت و مسیحیت ، همه این ادیان مردم را به صلح دعوت می کنند. آنها مردم را به برادری و دوستی دعوت کرده اند. آنها مردم را به اجرای عدالت دعوت کرده اند، هر کسی در جهان دیگران را می ترساند و به جان مردم و مال مردم و زندگی مردم آسیب می رساند، نه تنها از اسلام فاصله زیادی دارد بلکه از همه ادیان آسمانی فاصله بسیار بسیار زیادی دارد. کسانی که امروز در این منطقه مردم را می کشند و به نام اسلام جنایت می کنند، قطعا آنها دروغ می گویند و میان عمل آنها و احکام اسلام و روح اسلام هیچ گونه سازگاری وجود ندارد.

آقای روحانی ادامه داد: در منطقه عراق و در منطقه سوریه قرون متمادی مسلمانان و یهودیان و پیروان دیگر ادیان در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده اند. اما متاسفانه امروز ما می بینیم راحتی و آسایش مردم سلب شده است. آنها که بیگناهان را با وحشی گری و سبعیت از بین می برند، با اسلام نسبتی ندارند.

کشتن بیگناهان مایه شرمساری و نگرانی است

خبرنگار پرسید داعش هزاران مسلمان را اعدام کرده است. واکنش شخصی شما به تصاویر سربریدن جیمز فولی و استیون ساتلاف دو روزنامه نگار آمریکایی و دیوید هینز امدادگر انگلیسی که خیلی در رسانه ها بازتاب داشت، چه بود؟

آقای روحانی گفت :چه کسی می تواند تحمل کند که انسان بیگناهی کشته شود ، از نظر ما فرق نمی کند که آن شخص مسلمان یا یهودی یا مسیحی یا از پیروان هر دین دیگری باشد، همچنین برای ما مهم نیست که آن فرد چه ملیتی داشته باشد، سربریدن، وحشی گری در جهان امروز هیچ معنا و هیچ مفهومی ندارد جز اینکه گروهی می خواهند برای منافع دیگران یا برای منافع خودشان انسانیت را بکشند. وقتی که در معارف اسلام و فرهنگ اسلام کشتن یک بیگناه به منزله کشتن انسانیت است.

رئیس جمهور افزود : کشتن بیگناهان مایه شرمساری برای آنها و مایه نگرانی برای همه بشریت است.

خبرنگار پرسید شما مشکل را تشریح کردید. حال بگذارید بپرسم که از نظر شما راه حلهای این مشکل چیست. اوباما رئیس جمهور آمریکا قول داده است داعش را تضعیف و کوچک و نابود کند. واکنش شما به استراتژی اوباما چیست. آیا او می تواند این استراتژی را عملی کند و به نتیجه برساند؟

آقای روحانی گفت : منطقه ما، جامعه بشری سالیانه دراز است با معضلی به نام افراطی گری، خشونت و تروریسم روبروست. آمریکاییها و دیگران مدتها و سالهاست که ادعا می کنند با تروریسم می جنگند هر چند مسئله مهم این است که چرا آنها تاکنون موفق نشده اند، چرا در افغانستان و در عراق از سال دوهزار و یک تا کنون چرا موفق نبوده اند، و چرا مشکلات در منطقه ما بیشتر شده است، اگر ما می خواهیم با تروریسم بجنگیم باید به ریشه های این مشکل رسیدگی کنیم. در منطقه ما اگر مشکلی وجود دارد مردم این منطقه و دولتهای این منطقه خیلی بیشتر از دیگرانی که هزاران کیلومتر از منطقه ما فاصله دارند ، مشکل را حس می کنند و ریشه های آن را می بینند و تجربه سالهای اخیر نشان داده است آنها در جنگ علیه تروریسم ناموفق بوده اند.

رئیس جمهور ادامه داد ، در این منطقه اگر بناست تروریسم از بین برود، مردم این منطقه و ملتهای این منطقه و در کنار ملتها و دولتهای منطقه باید تصمیم بگیرند ، برنامه ریزی کنند و دیگران اگر می خواهند ، می توانند کمک کنند.

دیگران نباید فکر کنند که می توانند حل مشکلات منطقه را رهبری کنند.

اگر می خواهند مسئله تروریسم حل شود باید به فکر کمک برای حل معضل باشند نه به فکر رهبری دیگران باشند.

درباره حقوق بشر نباید میان ملیت ها تفاوت قائل شد

مجری ان بی سی در ادامه گفت ؛ شما گفته اید ساده لوحی است اگر فکر کنیم تروریسم را می توان با حملات هوایی ریشه کن کرد. به نظر شما چه راهی موثر است؟روحانی گفت برای مبارزه با تروریسم باید محلی را که تروریستها در آن زیست می کنند، باید برایشان ناامن شود. یعنی اینکه کسی نباید اجازه دهد این افراد در محل زندگی و منطقه شان رشد پیدا کند و زندگی کند، مردم نباید با آنها همکاری کنند، این اولین شرط است. برای مبارزه با تروریسم باید به مردمی کمک کنیم که هدف حمله و هجمه تروریسم قرار گرفته اند و تحت فشار تروریسم هستند.

رئیس جمهور افزود : از ارتفاع ده هزار پایی یا پانزده هزار پایی با هواپیمای با خلبان یا بی خلبان هدف قرار دادن یک هدف یا بمباران آن به درستی یا به اشتباه ، نمی تواند حل مشکل باشد. در افغانستان و پاکستان و دیگر مناطق ما این مسئله را تجربه کرده ایم ما دیده ایم که این حملات هوایی مشکل را حل نکرده است. شاید در شرایط خاصی حملات هوایی ضروری باشد ، هر چند حملات هوایی باید با اجازه مردم آن کشور و دولت آن کشور انجام شود. بدون هماهنگی با دولت آن کشور و بدون رضایت مردم آن کشور این جنگ علیه تروریسم نمی تواند باشد. این کار اسم دیگری دارد و آن تجاوز است.

خبرنگار گفت آیا حملات هوایی آمریکا به عقب راندن داعش کمک نکرده است؟ آیا این حملات تا حدودی موفق نبوده است؟ آقای روحانی گفت : من نگفتم تاثیر داشته یا نداشته است. شما می دانید که در عراق چه قدرتی بود که نگذاشت داعش به بغداد برسد، چه قدرتی بود که نگذاشت داعش به شهر سامرا برسد، چه قدرتی بود که فرسنگها مانده به بغداد، در شمال بغداد جلوی آنها سد ایجاد کرد، آن زمانی مردم عراق داعش را از بغداد دور کردند که آمریکا می گفت من در مسئله عراق مداخله نخواهم کرد و حتی آمریکا تصمیم نداشت حملات هوایی انجام دهد.

رئیس جمهور افزود : خوب است مردم آمریکا این سوال را مطرح کنند این گروههای تروریستی که در منطقه سالهاست کشتار می کنند، چرا آن زمان آمریکاییها و دولت آمریکا علیه آنها سخنی نگفت، علیه آنها اقدامی انجام نداد، از چه زمانی بود که دولت آمریکا تحت فشار افکار عمومی مردم آمریکا قرار گرفت و تصمیم گرفت بمبارانهای بسیار ناچیز و کم اهمیت انجام دهد. همه آنهایی که در مبارزه و جنگ بوده اند می دانند عملیات هوایی بیشتر عملیات روانی است تا عملیاتی که بتواند در میدان کارزار باشد.

خبرنگار گفت شما می گویید استراتژی اوباما که هم اکنون روی حملات هوایی تکیه دارد کارساز نخواهد بود. در این صورت پیشنهاد ایران به ویژه برای استراتژی به منظور محو داعش چیست؟ روحانی گفت : من گفتم باید به مردم و دولتهای این منطقه کمک کرد. باید مردم عراق و نیروهای مسلح عراق با داعش بجنگند و همه باید به ارتش و مردم عراق کمک کنند. در کشور دیگر نیز همچنین است. در سوریه نیز اگر ما بخواهیم کمک کنیم باید کمک کنیم به نیروهایی که متعلق به آن کشور هستند و با گروههای تروریستی می جنگند و مبارزه می کنند. اولا چرا اینقدر دیر آمریکا به فکر افتاده است که با گروههای تروریستی مبارزه کند. ثانیا چطور فقط بمباران هوایی انجام می دهد، آمریکاییها می ترسند در عراق کشته بدهند؟ از اینکه سربازان آنها در مبارزه ای که ادعا می کنند می خواهند با تروریسم انجام دهند، کشته شوند می ترسند و به همین علت می خواهند هواپیما باشد و حتی الامکان هم هواپیما بی خلبان باشد، آنها نمی خواهند در این نبرد هیچ فردی از آنها صدمه ببیند ، مگر می شود بدون زحمت و بدون فداکاری به هدف بزرگی رسید.

رئیس جمهور ادامه داد ، در تمام مسائل مهم منطقه ای و جهان ، کسی می تواند به پیروزی برسد که فداکاری بکند.

خبرنگار گفت :آیا پیشنهاد شما این است که آمریکا نیروی زمینی به عراق یا سوریه اعزام کند؟ آقای روحانی گفت : من این حرف را نزدم، من گفتم اگر آمریکاییها ادعا می کنند می خواهند با تروریسم بجنگند، چطور فقط با نیروی هوایی وارد میدان شده اند، دلیل آن چیست، آمریکاییها سالها در عراق بوده اند و نتوانسته اند کاری کنند و ناچار شدند عراق را ترک کنند، آلان که می خواهند افغانستان را هم ترک کنند، بنابراین باید به فکر راه حلی اساسی در منطقه بود.

آقای روحانی تصریح کرد : مردم را باید تقویت کنیم، جامعه قوی با فرهنگ بلند و با روحیه که البته دیگران هم به آن کمک کنند، می تواند مشکلات خود را حل کند. مردم عراق مردم بسیار بزرگی هستند. آنها سابقه تمدنی هزاران ساله دارند و مردم سوریه نیز همین طور هستند. بنابراین باید از آنها بپرسیم از ما چه می خواهند نه اینکه پیشاپیش برای کشورهای آنها نسخه بپیچیم.

ما برای همه مردم مانند تبعه کشور خودمان دلسوزی می کنیم

مجری گفت ایران از زمانی که داعش پیدا شد با آن می جنگد، ایران مستشاران نظامی در عراق دارد. آیا ایران باور دارد که مردم عراق ، ارتش عراق و دولت عراق می توانند بدون نیروی زمینی خارجی داعش را عقب برانند؟ آیا حرف شما این است که عراق می تواند این کار را بدون حملات هوایی آمریکا انجام دهد؟

آقای روحانی گفت مگر در ماههای گذشته مردم عراق نبودند که از کشورشان دفاع کردند، مگر مردم عراق نبودند که آمرلی را آزاد کردند، مگر مردم عراق نبودند که اجازه ندادند اربیل سقوط کند، این مردم عراق بودند که در بسیاری از شهرها تروریستهای داعش را عقب راندند و در آن زمان آمریکاییها فقط نظاره گر بودند، فقط پس از آنکه اتباع آمریکایی سر بریده شدند، آنها به فکر جنگ با تروریسم افتادند، اگر آنها واقعا می خواهند با تروریسم بجنگند، راهش این است که برای همه مردم جهان و همه آنهایی که بی گناه هستند و بدون اینکه جرمی مرتکب شوند، هدف حمله قرار می گیرند، باید برای آنها نیز همانند اتباع خودمان دلسوزی کنیم. از نظر ما یک تبعه ایرانی یا عراقی یا سوری یا فلسطینی یا لبنانی ، اگر هدف حمله تروریستها قرار گرفت، مثل این است که یک تبعه ایران مورد حمله قرار بگیرد.

وی ادامه داد : ما جنگ با تروریسم را زمانی شروع نکردیم که آنها یک تبعه ایرانی را کشته باشند، وقتی ما دیدیم در سوریه دارند مردم بیگناه را می کشند، وقتی در غزه دیدیم مردم بیگناه را می کشند، که البته در آن شکلش تروریسم دولتی است، وقتی ما دیدیم در عراق مردم کشته می شوند، بدون اینکه توجه داشته باشیم کسی که کشته می شود تبعه کدام کشور است ، شاید برای بعضیها سخت باشد و مشکل باشد که باور کنند ، برای من همانقدر که ببینم یک آمریکایی بیگناه کشته شود، تاسف دارد که ببینم یک ایرانی یا عراقی بیگناه کشته می شود. ما باید به انسانها به عنوان بشر و همنوع و به عنوان انسانهایی که همه آنها حق حیات دارند نگاه کنیم. نباید درباره حقوق بشر بین تبعه این کشور و آن کشور فرق بگذاریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها