تصمیم وزیر کشور برای سفر استانی‌اش

کد خبر: 373808

وزیر کشور گفت: برای بررسی وضعیت و مشکلات مردم در مناطق مختلف کشور هر هفته در میان به استان‌ها سفر می‌کنم که سعی می‌کنم این سفر هر هفته انجام شود.

تسنیم: عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در جلسه شورای اداری استان اردبیل اظهار کرد:‌ حضور در استان اردبیل توفیقی است تا بتوانم در خدمت مردم، مدیران دستگاه‌های اجرایی اعم از لشگری و کشوری، نمایندگان مجلس و استاندار اردبیل باشم.

وی تصریح کرد: برای بررسی وضعیت و مشکلات مردم در مناطق مختلف کشور یک هفته در میان به استان‌ها سفر می‌کنم که سعی می‌کنم این سفر هر هفته انجام شود.

رحمانی فضلی گفت:‌ این سفرها نه تنها در وزارت کشور بلکه در زمان حضور بنده در دیوان محاسبات و صدا و سیما نیز انجام می شده و با این سفرها در صدد بررسی موانع و مشکلات مناطق مختلف کشور بودیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی در ادامه اظهار کرد: در سفرهای و سرکشی هایی که از استانهای مختلف انجام می دهیم، اصل نگاه ما نگاه توسعه ای همراه با برنامه ریزی صحیح و توجه به مناق محروم است که در این سفرها بنده تصمیم دارم در مناطق مرزی حضور پیدا کرده و اعلام نمایم امنیت پایدار در مرزهای کشور برقرار است و برخلاف برخی ادعاها, کشور و مرزهای‌مان در اوج امنیت قرار دارند.

وی تصریح کرد: در سفر به استان اردبیل نیز با حضور در مشگین شهر سعی کردیم تا مشکلات این منطقه مرزی را جمع بندی کنیم تا در مرکز کشور بتوانیم تصمیم گیری‌های درستی را در این زمینه داشه باشیم.

وزیر کشور افزود: قرار بود از طریق بالگرد به همه شهرهای مرزی سفری داشته باشم که به دلیل شرایط اقلیمی نامناسب این امر محقق نشد که در سفرهای بعدی به طور قطع در این مسئله ورد پیدا می‌کنم.

ائتلاف آمریکا علیه داعش خیمه شب بازی و شوی امنیتی است

رحمانی فضلی به شرایط کنونی منطقه و ابهت نظام اسلامی در سایه مذاکرات بسیار صریح و قوی با گروه 5+1 اشاره کرد و افزود: ما دیگر در مذاکرات روی اصول اولیه و حق وحقوق واقعی مردم بحث نمی‌کنیم بلکه بحث های‌مان در محدوده بهره مندی بیشتر از توان هسته ای است .

وزیر کشور بیان کرد: اگر زمانی روی 3 سانتریفیوژ بحث می‌شد امروز در مباحث غنی سازی و حتی صاحب سانترفیوژهای متعدد شدن بحث وتبادل نظر می‌شود و هرگز از حق و حقوق خود افول نمی‌کنیم.

وی با تصریح به اینکه ما در تلاش هستیم و با اراده و محکم در برابر خواسته‌های نامشروع آنها می‌ایستیم, گفت: اگر همه دنیا نیز به ائتلاف برسند اما ایران در این ائتلاف و تعاملات منطقه ای نقش آفرینی نکند یقین داشته باشید که این ائتلاف جز خیمه شب بازی شوی امنیتی هیچ خاصیتی ندارد.

رحمانی فضلی افزود: ما براساس حقانیت‌مان از کشورهای آزادیخواه و حامی ارزش‌های اسلامی و انسانی دفاع می‌کنیم و کارنامه ما در جنگ 33 روزه دفاع از مردم لبنان عراق، افغانساتان و سوریه حکایت از این مرام حقیقی دارد.

وزیر کشور گفت: کشور ایران طرفدار حق است و براساس اعتقادی که دارد اولویت خود را احقاق حق واقعی مردم دانسته و به یقین در تامین امنیت بیشتر از این حق و حقوق واقعی‌مان استفاده می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم در منطقه هر تحولی رخ بدهد در حالی که نفوذ و قدرت نمایی جمهوری اسلامی ایران دراین مسئله موضوعی حیاتی و اساسی است.

وی به برخی آسیب های امنیتی و عمومی کشور نیز اشاره کرده و افزود: اگر جمهوری اسلامی ایران زمانی امپراطوری نفوذپذیر در منطقه بوده و از مدیترانه تا شرق آسیا قدرت‌نمایی داشته و در مقطعی نیز در کنار این اوج گرفتن ها افول یافته است، به خاطر ضعف شاهان و پادشاهان نالایقی بوده که عظمت این ملت را تضعیف کرده و حتی ان را به ذلت کشانده,در حالی که ملت ما توان قدرت گیری بیشتر از این را داشته است.

در انتخابات دیانتم را به سیاستم نمی‌فروشم

رحمانی فضلی در ادامه بیان کرد: به طور قطع انتخابات با شور و نشاط مردمی و به شکل کاملا عادلانه برگزار می‌شود و آنهایی که سعی می‌کنند دولت را متهم به تصمیم‌گیری‌های سیاسی کنند می‌بینند که انتخابات پیش رو در فضای امن و راحت همراه با حضور پرشور مردم به انجام می رسد.

وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم حتی یک دقیقه فضای آرام دولتی را به فضای سیاسی تبدیل نکنیم و همه وزرا دغدغه توسعه کشور را دارند و در دولت وحدت و انسجام واقعی وجود دارد و شخص رئیس جمهور نیز جز عمل به منویات مقام معظم رهبری و خواسته ملت به چیز دیگری بها نمی دهد.

رحمانی فضلی گفت: شخص رئیس جمهور بارها از بنده خواسته‌اند تا در انتخابات پیش رو محور و مدار قانون همراه با فضای سالم و عادلانه برقرار باشد و به جای رقابت‌های ناسالم و یا سیاسی دولت سعی می کند تا فضای آرامش را به جامعه تزریق کند.

وزیر کشور وزارت کشور را اصلی‌ترین مجری انتخابات دانست و بیان کرد:‌ ما یقین داریم که کار و تلاش برای مردم رضایت الهی را نیز به دنبال دارد و به یقین بزرگ ترین نعمت برای نظام اسلامی ما کسب رضایت اجتماعی، عمومی و مشارکت بالای مردم است.

وی با اشاره به 3 موضوع اساسی به عنوان دستاورد اصلی نظام اسلامی افزود:‌ ما در کنار ایمان و اعتقاد به ولایت فقیه و کسب رضایت مردم به گردش قدرت اعتقاد راسخ داریم و بر این باوریم مجلس و دولت ناکارآمد تنها با رای و نظر مردم تغییر پیدا می‌کند چرا که قدرت اصلی دست مردم است.

رحمانی فضلی با تاکید بر ضرورت تقویت رابطه ملت و حاکمیت اظهار کرد: اگر امروز گروه انحرافی همچون داعش میدان‌داری می‌کند، مسبب شکل‌گیری آن نارضایتی‌های اجتماعی است که به یقین دشمن روی موج این نارضایتی‌ها سوار می‌شود و سعی و تلاشش بر این است تا نشاط اجتماعی و واقعی مردم را دچار نقص کند.

وزیر کشور از همه احزاب‌، گروه‌ها و رسانه‌ها خواست تا زمینه حضور پرشور مردم را در انتخابات فراهم کنند چرا که مردم ما با حضور خود مانع تحقق اهداف دشمنان هستند و هرگز نباید پایه‌های حضور مردم و مشارکت آنها در انتخابات ضعیف بماند.

وی با بیان اینکه اگر کار سیاسی در انتخابات کنیم به نتیجه نمی‌رسیم چرا که در این کشور پایه رای در انتخابات در عرصه‌های اجتماعی است نه عرصه سیاسی، گفت:‌ هر گروه و جریانی که برای مردم کار کرده باشد می تواند بهره‌برداری سیاسی خود را نیز انجام دهد و گرنه با جهت‌گیری سیاسی و نزاع‌ها و برخی انتقادات تند وموضع‌ گیری‌های خلاف واقع نمی‌توان در انتخابات به پیروزی رسید.

وزیر کشور اظهار کرد:در انتخابات پیش رو برخلاف تفکرات سیاسیون بنده دیانتم را به سیاستم نمی‌فروشم و به طور قطع در دولت تدبیر و امید انتخابات بر محور منطق، قانون و به شکل سالم برگزار می‌شود.

رحمانی فضلی بیان کرد: در همه عرصه‌ها باید به حضور و مشارکت مردم بها دهیم چرا که مبنای تحول در کشور ما مردم و حضور گسترده آنها در همه صحنه‌ها است در حالی که ملت ما توان قدرت گیری بیشتر از این را داشته است.

وی با اشاره به هویت متفاوت ایران قبل از ورود اسلام و بعد از آن بیان کرد: اگر این کشور به خاطر تحولات حاکمیت متفاوت دچار عقب ماندگی شده و خسارات زیادی را متحمل شده است و به جای همسویی با غافله تحول و تمدن به سمت لهو و لهب و ساختن حرمسراها به پیش رفته است همه به خاطر وجود شاهان نالایقی بوده که پایه های قدرت این کشور را متزلزل کردند.

وزیر کشور وابستگی به نفت، بی توجهی به توزیع منابع براساس جمعیت، امکانات، فعالیت ها و حوزه خدمات رسانی را یادآور شد و گفت: ما در همه این 5 حوزه و محور اساسی کارها را اکثرا در کلان شهرها و پایتخت متمرکز کردیم به طوری که خدمات نظام اداری توزیع منابع امکانات بیشتر به سمت مرکزیت کشور بوده و این بزرگترین تبعیض و بی عدالتی ها را به وجود آورده است.

رحمانی فضلی افزود: اعتقادات دینی، هدایت‌ها و رهبری امام راحل و حضور مردم در صحنه 3 شاخصه ای بوده که در 3 دهه اخیر بسیاری از این بی عدالتی‌ها، شکاف طبقاتی و فقر را از بین برده و بعد از انقلاب اسلامی توازن و تعادل توسعه‌ای به شکل نسبی در کشور رعایت شده ولی همچنان جای کار و تلاش بسیار زیاد وجود دارد که در این مسیر طولانی حرکت کنیم.

استانداران بودجه‌های استانی را تهیه می‌کنند

وی با انتقاد از عدم توازن و تعادل توسعه ای در استان های مختلف و توزیع منابع به شکل ناعادلانه بیان کرد: در همه مناطق کشور توان و ظرفیت اداره استان ها وجود دارد به طوری که استان اردبیل می تواند از مواهب خدادادی نظیر آب، خاک، ظرفیت گردشگری، موقعیت مرزی، نیروی انسانی کارآمد و فرهنگی غنی استفاده کند و در مسیر توسعه قرار بگیرد.

رحمانی فضلی با اشاره به برخی بی توجهی‌ها در نظام برنامه ریزی و عمق محرومیت در برخی از استان ها نظیر اردبیل و سیستان و بلوچستان اظهار کرد: همه تلاش می کنند تا از بودجه عمومی که بسیار محدود است استفاده کنند در حالی که در این بازه بسیار محدود سهمی برای استان ها در نظر گرفته شده است که تکیه بر آن نمی تواند اسباب توسعه همه جانبه را فراهم کند.

رئیس شورای امنیت کشور گفت: باید نگاه ها عوض شود و رویکردها به جای سوق پیدا کردن به سمت تساوی به سمت عدالت پیش برود چرا که میزان درآمدها و سرانه اشتغال رقم پایینی دارد و در برخی از استان ها بی توجهی‌های تاریخی آزاردهنده است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه بیشترین نگاه و توجه به توسعه، توجه به توسعه استان ها بر مبنای تحولات اقتصادی است که به یقین در روزهای آینده با حضور استانداران، روسای اتاق های بازرگانی و سفرای 15 کشور جهان همایش توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری برگزار می شود که به طور قطع نتایج و خروجی مناسبی نیز به همراه دارد.

وزیر کشور بیان کرد: در تلاش هستیم تا همه استانداران بودجه استانی برای خود تهیه کنند تا ظرفیت اداره و مدیریت استان خود را داشته باشند که این امر به شور و نشاط و تعالی بیشتر در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری ها منجر می شود.

دولت 100 درصد اعتبارت استان‌ها را پرداخت می‌کند

وزیر کشور توان مالی عمومی کشور را محدود و کارگشایی در این زمینه را با توجه به تلاش 290 نماینده مجلس از 31 استان کشور محدود دانست و افزود: بنده امین و برادر شما اعلام می کنم که دولت تدبیر و امید 100 درصد اعتبارات استان ها را تا آخر امسال پرداخت می کند.

رحمانی فضلی افزود: در 3 ماهه نخست امسال نرخ بیکاری در کشور از 12.5 درصد به 9.5 درصد کاهش یافته و با کنترل تورم و ثبات اقتصادی سعی بر این است تا از 42 هزار میلیارد تومان اعتبار عمومی کشور استان های مختلف بیشتر استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اگر این میزان اعتبار را بین 31 استان توزیع کنیم سهم استان اردبیل حدود 300 تا 400 میلیارد تومان است که با این رقم محال است که بتوان توسعه همه جانبه را شاهد بود.

رحمانی فضلی مسئولان استان را به حفظ وحدت رویه در توسعه پایدار و اجرای طرح های موثر فراخواند و گفت: نخستین توصیه من به مسئولان این استان این است که از سرمایه گذاری‌های مردمی استقبال کرده و حمایت کنند و سعی شود تا در این کار تسهیل بیشتر انجام شود چرا که بر این باوریم با تکیه بر منابع مردمی تا 80 درصد مشکلات برطرف می‌شود.

وزیر کشور با تشریح رشد 8 درصدی در کشور را براساس برنامه پنجم توسعه به صورت همه ساله اظهار کرد: متاسفانه در 5 سال گذشته این رشد اقتصادی حتی به 3 درصد نیز نمی رسد.

وی با اشاره به روند شکاف در توزیع اعتبارت و به وجود آمدن فقر در جامعه و به تبع آن سیر صعودی بزهکاری های در نظام اجتماعی افزود: این خود از آثار رشد نامتوازن اقتصادی است که تاکنون نتوانسته ایم به اهداف اقتصاد مردمی دست پیدا کنیم.

نرخ بیکاری در کشور به کمتر از 9.5 درصد رسیده است

وزیر کشور بیان کرد: در 3 ماه نخست امسال نرخ بیکاری در کشور از 12.5 درصد به کمتر از 9.5 درصد کاهش یافته است.

تنها 13 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی انجام شده است

وزیر کشور اجرای اصل 44 را کار انقلابی در اقتصاد معرفی و بیان کرد: جای تاسف است که تاکنون 13.5 درصد واگذاری ها به بخش خصوصی انجام شده و این نشان می دهد که مسئولان اجرایی ما بد عمل کردند و ثروت کلان کشور در چرخه توزیع متوازن قرار نگرفته است.

رئیس سابق سازمان دیوان محاسبات اظهار کرد: بنده در 5 سالی که در دیوان محاسبات بودم حتی یک مورد گزارش خلاف واقع ندادم و با شفافیت مسائل، نارسایی ها و تنگناها را بیان کردم.

وی با اشاره به اعتقاد دولت تدبیر و امید در واگذاری حقیقی کارها به مردم تصریح کرد: بنده وزیر کشور ملقب به وزیر توسعه هستم و با نگاه توسعه‌ای استانداران و حتی فرماندارن را انتخاب کرده‌ام و استاندار اردبیل را نیز با توجه به سوابق اجرایی مثبت برگزیده و در راس مدیریت استان اردبیل قرار داد که به طور قطع دیگر استانداران و فرمانداران نیز از این جنس هستند.

رحمانی فضلی گفت: به هیچ وجه در انتخاب مدیران گرایش سیاسی را مد نظر قرار ندادم بلکه بیشتر نگاه اعتدالی و شایسته سالاری مطرح بوده چرا که نگاه دولت نیز نگاه استفاده و بهره گیری از ظرفیت تمام نیروها است.

وی افزود: بنده به استانداران توصیه کردم وقت و فرصت گران بهای خدمت رسانی را متوجه برخی حاشیه سازی ها نکنند و هرگز به امور جزئی نپردازند چرا که خداوند از چنین عملکردی رضایت نداشته و ما در این 1 سال و 2 ماه از عمر دولت سعی کردیم پاسخگوی صادق مردم باشیم و اگر قصوری نیز انجام داده باشیم به طور قطع در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشیم.

وزیر کشور بیان کرد: همه وقت و فرصت ما به انجام تعهدات با تدبیر و تعامل و همکاری بیشتر صرف شده است و همواره سعی می کنیم تا از مسائل حاشیه ای و سیاسی دوری کنیم.

همه موارد مصرف ما غیراستاندارد است

رحمانی فضلی با اشاره به آمار بالای جرائم در برخی از استان ها و بزهکاری ها به دلیل گسترش مهاجرت ها و حاشیه نشینی ها گفت: در قدم نخست باید احترام و تکریم مردم را با نگاه انسانی و در کنار وحدت رویه را مد نظر قرار دهیم چرا که نظر نهایی بعد از جمع بندی نظرات و مشورت های انجام شده از سوی استاندار اردبیل ارائه می شود و به صراحت اعلام می کنم که استانداران، نمایندگان حاکمیت هستند نه دولت.

وی تصریح کرد: برای ما قابل قبول نیست که در این چرخه شور و مشورت و اقدام عملی استانداری مدعی باشد که یک دستگاه اجرایی خاص در روند کارها همراهی نکرده و یا همسو با اهداف دولت نیست چرا که این امر به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست.

وزیر کشور با تاکید بر ضرورت جذب سرمایه گذاران به عنوان اصلی ترین عنصر افزود: تجهیز منابع و توجه به بهره وری بیشتر مد نظر است اما در کشورما متاسفانه نه تنها بهره وری ما پایین است و هیچ تناسبی با رشد و توسعه کشور ندارد بلکه در سال های اخیر این بهره وری به منهای 1.5 درصد رسیده است.

وی با تاکید بر توجه به تولید باکیفیت محصولات همراه با افزایش بهره وری و رعایت اعتدال در مصرف بیان کرد: ما در همه موارد مصرف از آب و سوخت گرفته تا نیاز روزانه غیراستاندارد عمل می‌کنیم در حالی که باید اصل اعتدال و میانه روی را رعایت کنیم.

رحمانی فضلی گفت: در حوزه آب, 92 درصد مصرف در بخش کشاورزی است که تغییر الگوی کشت و روش آبیاری ضرورت دارد که اگر 10 درصد در این حوزه صرفه جویی شود 5 برابر مصرف آب شرب را شاهد خواهیم بود.

وزیر کشور با تشریح ضرورت روی آوردن به مدل جدید آبیاری در بخش کشاورزی تصریح کرد: قرار است استانداران طرح توسعه استان ها را آماده کنند که در این مسیر قدم اصلی جذب سرمایه گذاری ها است.

وی افزود: معتقدم ما باید جلوی سرمایه گذار فرش قرمز پهن کنیم که البته این موضوع به معنای احترام متقابل بخش دولتی به خصوصی است و ضرورت دارد در جذب سرمایه گذاران و گردشگران خارجی به خاطر برخی از مسائل که روی آن بیشتر مانور می دهند، نبایستی بزرگ نمایی شود.

رحمانی فضلی مسئله حجاب را به عنوان یکی از مسائل دینی دانست و گفت: ما نیز معتقدیم حجاب و عفاف باید مراعات شود اما هیچ شایسته نیست که به جای کار فرهنگی، ارشاد و راهنمایی بخواهیم مقابله اجتماعی یا رفتار سلبی را در پیش بگیریم.

وزیر کشور اظهار کرد: به هیچ وجه دولت قصد اعمال قوانین سخت گیرانه در ورود گردشگران و سرمایه گذاران خارجی را ندارد چرا که باید به سمتی حرکت کنیم تا به راحتی گردشگران و سرمایه گذارن در کشور ما حضور پیدا کنند و برخی رفتارها و نگاه های نامناسب اسباب رنجش آنها را فراهم نکند.

وی بستن سقف مطالبات مردمی را نادرست توصیف کرد و افزود: ما بر این باوریم که باید افق های روشنی در پیش روی توسعه و ترقی زندگی مردم باز شود و مطالبات متناسب با امکانات مدیریت شود.

رحمانی فضلی مطالبه گری را حق مردم و نمایندگان آنها دانست و گفت: باید خود استان‌ها در توسعه اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری‌ها و بها دادن به مطالبه اشتغال ورود پیدا کنند چرا که در برخی از استان ها تا 33 هزار میلیارد تومان در نیمه نخست امسال قرارداد سرمایه گذاری به امضا رسیده است.

وزیر کشور از صدا و سیما، علما و صاحبان تریبون و رسانه‌ها خواست که فضای مطلوب سرمایه‌گذاری را فراهم کنند تا جامعه ما به جای ایجاد فضای التهاب، درگیری های سیاسی و جهت گیری خاص بتواند در همه عرصه های توسعه ای به موفقیت برسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها