رشد قارچ گونه گروه‌‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه/ گروه تروریستی « اجناد » مصر چرا و چگونه تشکیل شد؟

کد خبر: 375630

گروه اجناد مصر از گروه انصار بیت المقدس که در سینای مصر فعالیت دارد، مشتق شده است. این گروه که از اقدامات القاعده پیروی می کند، تاکنون مسئولیت اکثر حملات مرگباری را که از زمان برکناری محمد مرسی رییس جمهور پیشین مصر از قدرت به وقوع پیوسته اند، بر عهده گرفته است.

رشد قارچ گونه گروه‌‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه/ گروه تروریستی « اجناد » مصر چرا و چگونه تشکیل شد؟
سرویس سیاسی «فردا»؛ هدایت انقلابات مردمی به سمت گروه های تروریستی یکی از شیوه‌های کشورهای مرتجع عربی و حکومت‌های غربی برای به انحراف کشیدن موضوع بیداری اسلامی بود. از این جهت فعالیت‌های عربستان سعودی و بندر بن سلطان شاهزاده سعودی که با تروریست‌های مختلف ارتباط داشت، بسیار قابل توجه است. عربستان که تیغ تیز انقلابات مردمی را احساس می کرد برای انحراف موضوع بیداری اسلامی از هیچ کوششی فروگذاری نکرد و تحولات سوریه نیز پوششی برای تروریست پروری در منطقه و انحراف بیداری اسلامی شد. حال از گوشه و کنار خاورمیانه خبرهایی از ظهور و بروز گروه های تروریستی مختلف به گوش می‌رسد. یکی از گروه‌هایی که به تازگی فعالیت تروریستی خود را آغاز کرده است گروه تکفیری « اجناد» مصر است. این گروه تروریستی به تازگی در صحرای سینا فعالیت خود را آغاز کرده و دست به ترورهای سازمان‌یافته ای علیه نظامیان مصری می زند. به تازگی حملات انتحاری یکی از عناصر این گروه تروریستی سبب کشته شدن 30 نظامی مصری شد.
در پی کشته شدن 30 نظامی مصری در حمله ای انتحاری در صحرای سینا مقامات مصر از بسته شدن گذرگاه رفح در مرز نوار غزه تا اطلاع ثانوی خبر دادند. این خبر در حالی اعلام شد که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر فرمان حالت فوق العاده سه ماهه را همراه با مقررات منع رفت و آمد در بخش شمالی و مرکزی شبه جزیره سینا صادر کرد که گذرگاه رفح را نیز شامل می شود. 30 نظامی مصری روز جمعه در حمله خودروی بمب گذاری شده به یک ایست بازرسی در شمال شبه جزیره سینا کشته شدند . بر اساس این فرمان ریاست جمهوری، " ارتش و پلیس تدابیر لازم را برای مقابله با خطرات تروریسم، حفظ امنیت منطقه و محافظت از شهروندان اتخاذ خواهد کرد ." رئیس جمهور مصر همچنین سه روز عزای عمومی اعلام کرد و از برگزاری نشستی با فرماندهان عالی رتبه ارتش در روز شنبه به منظور اتخاذ تدابیر ویژه و فوری خبر داد. این حمله ، مرگبارترین حمله به نیروهای پلیس پس از تصمیم ارتش برای برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری به حساب می آید.
روز چهارشنبه نیز انفجار یک بمب مقابل ورودی دانشگاه قاهره به زخمی شدن دست کم شش مامور پلیس و سه عابر منجر شد. گروه تکفیری " اجناد "مصر مسئولیت این حمله را به عهده گرفت. اما انفجار روز جمعه یکی از مرگبارترین حملات علیه ارتش در ماه های اخیر به حساب می آید. 22 سرباز مصری ماه ژوئیه در حمله به یک ایست بازرسی در غرب این کشور نزدیک مرز لیبی کشته شدند. گروه اجناد مصر از گروه انصار بیت المقدس که در سینای مصر فعالیت دارد، مشتق شده است. این گروه که از اقدامات القاعده پیروی می کند، تاکنون مسئولیت اکثر حملات مرگباری را که از زمان برکناری محمد مرسی رییس جمهور پیشین مصر از قدرت به وقوع پیوسته اند، بر عهده گرفته است. موضوع جالب توجه درباره این گروه تروریستی حمایت وی از محمد مرسی، رئیس جمهور سابق کشور مصر است. بعد از کودتای سفید نظامیان مصر و روی کار آمدن السیسی که در پی یک قدرت شویی سیاسی با انتخابات جالب توجهی قدرت خود را در این کشور تثبیت کرد، گروه های سیاسی در این کشور فعالیت خود را به طور زیرزمینی و گاها با حمایت گروه‌های تروریستی به صورت شبه نظامی دنبال کردند. با این حال باید گفت که اقدامات کشورهای مانند عربستان در تروریست پروری در خاورمیانه نقش عمده ای داشته است. گرچه محمد مرسی و گروه اخوان المسلمین با حمایت پشت پرده مقامات سعودی از کودتای مصر از قدرت کنار گذاشته شدند اما حال گروه تروریستی برای حمایت از مرسی تشکیل شده که خلاف منافع عربستان سعودی است، به نظر می‌رسد عربستان به طور خواسته و ناخواسته تخم شومی را در منطقه کاشته است که بعضا دود این آتش به چشم عمال آل سعود نیز می رود. تحولات مصر در این زمینه نمونه بسیار خوبی برای بررسی موضوع بیداری اسلامی و کشیدن روند انقلاب مردمی به سمت تحرکات تروریستی است.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها