دیدار نوری‌المالکی با آیت‌الله واعظ طبسی

کد خبر: 379202

معاون اول رئیس جمهوری عراق گفت: استکبار در لباس داعش به‌دنبال اختلاف‌افکنی است.

تسنیم: نوری المالکی شامگاه چهارشنبه با آیت‌الله عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی در تالار اماکن متبرّکه حرم مطهر ثامن الحجج، حضرت امام رضا(ع)، دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون اول رئیس جمهور عراق در این دیدار با اشاره به تحولات کشورش اظهار داشت: هدف اصلی جریان‌های تکفیری همچون داعش اختلاف افکنی میان شیعه و سُنّی است.

نوری المالکی افزود: آنها این فتنه‌گری را از سوریه شروع کردند و سپس به عراق تسرّی دادند و به نظر می آید گسترش آن به دیگر کشورها را نیز در برنامه‌شان دارند.

وی با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد حکومت سوریه سقوط کند، خاطرنشان کرد: در صورت سقوط حکومت سوریه و دولت بشار اسد، بی تردید مشکلات متعددی برای همه کشورهای منطقه به وجود خواهد آمد.

علت مقابله استکبار با ایران و عراق

نخست وزیر سابق عراق همچنین به تلاش‌های صورت گرفته برای خارج کردن آمریکایی‌ها از خاک کشورش اشاره و عنوان کرد: حق امت اسلامی است که با عزت، شرف و کرامت زندگی کند و این همان جایگاهی است که خداوند متعال، رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) برای ما در نظر گرفته‌اند.

نوری المالکی با تدکید بر اینکه نبرد ما همچنان ادامه دارد، افزود: همچنان خطرهای بسیاری برای امت اسلامی و افراد مخلص این امت وجود دارد ولی ان‌شاءالله با همراهی جمهوری اسلامی ایران و مسئولان دیگر کشورهای اسلامی از جمله لبنان، عراق، سوریه و کشورهای حوزه خلیج فارس، پیروزی از آن این امت خواهد بود.

وی با اشاره به دلیل مقابله استکبار با امت اسلامی به ویژه کشورهای عراق و ایران گفت: مشکل ما از نظر آنها این است که به کمک خداوند متعال توانسته‌ایم به یک قطب در برابر استکبار و کشورهای مستکبر و طمع‌ورزی های آنها تبدیل شویم و آنها به همین علت، برای شکست دادن ما وارد عمل می شوند.

معاون اول رئیس جمهوری عراق گفت: مستکبران تحول و پیشرفت ما را نمی خواهند و علاقه‌مند هستند که کشورهای ما همیشه به آنها وابسته باشند.

نوری المالکی با بیان اینکه آنها قصد داشتند نیروهای مسلح خود را در خاک ما نگه دارند، افزود: ولی ما آنها را از خاک خود بیرون کردیم و عزم راسخ داشتیم که سرزمین مان از مداخله‌گری هایشان پاک و بی آلایش باشد؛ لذا گام های بلندی برداشتیم و بحمدالله توانستیم موفقیت‌های چشمگیری نیز به دست آوریم و نیروهای آمریکایی و نیروهای سایر کشورها را از خاک خود بیرون کنیم.

نخست وزیر سابق عراق با بیان اینکه این کار مورد پسند آنها نبوده و به منزله ضربه بزرگی برایشان بوده است، اظهار داشت: حتی کشورهایی مثل آلمان و کُره نیز از ما می پرسند چطور توانستید اینها را از خاک کشورتان بیرون کنید، در حالی که ما 60 سال است نمی توانیم اینها را از خاک‌مان بیرون کنیم.

مراقبت از نقش‌آفرینی نیروهای وابسته به آمریکایی‌ها

نماینده ولی فقیه و تولیت آستان قدس رضوی نیز در این دیدار، از مواضع آقای نوری المالکی در زمینه مقابله با استکبار در زمان تصدی پست نخست وزیری عراق و پس از آن تقدیر کرد.

آیت‌الله واعظ طبسی تصریح کرد: آنچه باید همیشه مورد توجه باشد، این است که خروج آمریکایی ها فقط به خارج شدن یک گروه رسمی خلاصه نمی شود بلکه گاهی عوامل آنها در مناصبی به‌کار گرفته می شوند که می‌توانند همان نقش و سیاست آمریکایی‌ها را در فرصت مناسب به‌کار بندند.

وی افزود: امام خمینی(ره) در همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی متوجه این مهم بودند و دستور دادند عوامل سرشناس آمریکا و رژیم شاه در مناصب به‌کار گرفته نشوند که اگر چنین نمی شد، این نیروها مشکلات بسیاری برای ما به وجود می آوردند؛ همچنان که دیدیم کوچک‌ترین افراد وابسته به شاه در خارج از کشور چه کردند و در نهایت قدرت جمهوری اسلامی ایران و تدبیر امام خمینی(ره) مانع فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی آنها شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه معمولاً صداقت و صفای نیروهای انقلابی سبب می‌شود گمان کنند که امکان استفاده از تجربیات نیروهای وابسته وجود دارد، گفت: گاهی نیروهای انقلابی می‌گویند که مدّتی به آنها فرصت دهیم و از توانشان استفاده کنیم در حالی که این طور نیست.

آیت‌الله واعظ طبسی تصریح کرد: به‌طور کلی آمریکایی ها و قدرت‌های مستبد و اذناب‌شان به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و اگر صدها سال هم به آنها محبت کنید، در نهایت خیانت می‌کنند.

وی همچنین اقدام آقای نوری المالکی در جریان انتقال قدرت در عراق را ستود و اظهار داشت: این کاری که شما انجام دادید و گذشت کردید، بسیار مهم بود؛ ما خیلی نگران شرایط عراق بودیم ولی شما با اقدام شجاعانه سپردن مسئولیت به دیگران، نگرانی‌ها را رفع کردید و امید عراقی ها را افزایش دادید.

آیت‌الله واعظ طبسی متذکر شد: برای ما عزت، استقلال و تمامیت ارضی عراق بسیار اهمّیت دارد و این مهم با وحدت و گذشت به دست می آید؛ امیدواریم خداوند متعال شما، دوستان و همفکرانتان را یاری کند که این اتحاد، وحدت و برادری را با تدبیر دنبال کنید و شک نداریم که ان‌شاءلله دشمن شکست می خورد.

تجربه انقلاب اسلامی درس بزرگی برای ماست

نوری المالکی نیز پس از سخنان آیت‌الله واعظ طبسی اظهار داشت: تجربه امام راحل(ره) به همه آزادگان و انقلابیون دنیا درس های بزرگی می آموزد؛ چراکه نیت و هدف آمریکا، نیت پلیدی است که نمی توان به آن هیچ اعتمادی داشت.

وی به ماجرای ظهور جبهه ملی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره و عنوان کرد: آمریکا قصد داشت به وسیله جبهه ملی، انقلاب اسلامی را دور بزند.

نوری المالکی تصریح کرد: اعضای جبهه ملی گمان می کردند انقلاب اسلامی از تجربیات سیاسی آنها استفاده خواهد کرد اما نمی دانستند که امام خمینی(ره) از آنها تجربیات سیاسی و عمق دقّت‌نظر بیشتری دارند و دیدیم که همچون برگ‌های خزان، یکی پس از دیگری ریختند و آمریکا در کاشتن عوامل خود در جای جای انقلاب اسلامی موفق نشد.

معاون اول رئیس جمهور عراق در پایان خاطر نشان کرد: ما هم می‌توانیم از این تجربه، عبرت‌های فراوانی بگیریم و در کشورمان این رویه را پیش ببریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها