ادعای تایمز درباره دیدار محرمانه تهران-ریاض

کد خبر: 385609

یک روزنامه انگلیسی از دیدار محرمانه مقامات بلندپایه ایران و عربستان در عُمان خبر داد و اعلام کرد که طرف عربستانی درخواست ایران برای بررسی موضوع بهای جهانی نفت را نپذیرفت.

فارس: روزنامه «تایمز» انگلیس ادعا کرد که مقامات بلندپایه ایران و عربستان در عُمان دیدار کردند تا درباره موضوع «تهدید داعش» به دیدگاهی مشترک برسند .

تایمز، ایران و عربستان را دو دشمن سرسخت هم توصیف و ادعا کرد که این دو کشور برای رسیدن به دیدگاهی مشترک بر سر تهدید «داعش» مذاکرات محرمانه‌ای در مسقط (پایتخت عمان) در سطوح عالی برگزار کردند .

طبق ادعای این روزنامه انگلیسی، این مذاکرات دو روز طول کشید اما در نهایت دو کشور با اصرار بر موضع خود درباره قیمت نفت، به توافق نرسیدند .

بر اساس گزارش تایمز، «مقرن بن عبدالعزیز» جانشین ولی‌عهد عربستان و معاون دوم رئیس کابینه عربستان، ریاست هیئت سعودی در مذاکرات مسقط را بر عهده داشت و درخواست هیئت ایرانی برای مذاکره در خصوص کاهش قیمت نفت و کنترل بهای آن را رد کرد .

کاهش بهای نفت توطئه سیاسی

تامیز انگلیس، در ادامه ایران را در سایه ناتوانی در متوقف کردن کاهش بهای جهانی نفت، دچار یأس و ناامیدی توصیف کرد و نوشت که کاهش قیمت نفت سبب بی‌ثباتی در اقتصاد ایران شده است که تحت فشار تحریم‌های بین‌المللی است .

دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت، از جنگ اقتصادی نفتی علیه ایران، به نام «توطئه برنامه‌ریزی شده سیاسی» یاد کرد ( جزئیات بیشتر ).

روحانی در بخشی از این سخنان درباره علت کاهش بی‌سابقه قیمت نفت گفت : کاهش قیمت نفت خام صرفا موضوعی اقتصادی نیست بلکه ناشی از توطئه و برنامه‌ریزی سیاسی برخی از کشورهاست... کاهش قیمت نفت توطئه‌ای علیه مردم منطقه و مسلمانان است که نفع آن صرفاً برای برخی دیگر از کشورهاست .

تایمز همچنین در ادامه به اختلافات عربستان و ایران در خصوص مسائلی در منطقه اشاره کرد و نوشت که عربستان ایران را به حمایت از گروه‌های شیعی در منطقه از جمله انصارالله در یمن (در جنوب عربستان) متهم می‌کند و اخیرا نیز موضوع کاهش قیمت نفت مسئله اختلافی میان دو کشور شده است .

جنگ نفت علیه ایران، صدور نفت برای اسرائیل

این خبر درست همزمان با خبر سفر محرمانه «تامیر پاردو» رئیس دستگاه جاسوسی اسرائیل (موساد) به عربستان منتشر شد ( جزئیات بیشتر ). روزنامه «اسرائیل امروز» این خبر را منتشر کرد و نوشت که پاردو در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد .

این روزنامه اسرائیلی در ادامه و همزمان با جنگ اقتصادی ریاض علیه ایران از طریق کمک به کاهش قیمت نفت، به رویکرد فعلی عربستان در تجهیز اسرائیل به نفت خبر داد و نوشت که «علی النعیمی» وزیر نفت عربستان اخیرا (در نشست وزرای نفت اوپک) اعلام آمادگی کرد که به اسرائیل نفت بدهد .

النعیمی در جلسه اخیر اوپک اعلام کرد که کشورش از هیچ کشوری متنفر نیست از جمله (دولت) اسرائیل و دولت عربستان حاضر است که به هر کشوری نفت بفروشد و بعید نیست به اسرائیل نیز بفروشد .

بنا بر گزارش این روزنامه، النعیمی همچنین گفته است که «بیشتر جهان عرب اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و هیچ مانعی برای همکاری تجاری با آن ( اسرائیل) نیست ».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها