فیصل مقداد:تروریسم دامن حامیانش را گرفت

کد خبر: 392184

معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به شکست توطئه‌های غرب برای فشار بر سوریه در چهار سال گذشته تأکید کرد که آن‌ها باید یاد بگیرند که سیاست فشار بر سوریه شکست خورده است.

تسنیم: فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه در مقاله‌ای در روزنامه البناء لبنان نوشت: تروریسم و تروریست‌ها کشتار و تخریب گسترده‌ای را بدون هیچ نوع عامل بازدارنده دینی یا اخلاقی یا توجیه سیاسی در سوریه مرتکب شدند. هزاران انسان بی‌گناه دارایی‌ها یا زندگی خود را از دست دادند و هزاران نفر دیگر زندگی و حال و آینده خود را از دست دادند. بعد از نزدیک به 4 سال از آغاز بحران در سوریه تقریباً تمام کسانی که پشت پرده این مصیبت قرار داشتند و آتش این جنگ را برافروختند و مانع از راه‌حل‌های آن شدند، به این نتیجه رسیدند که تمام تلاش‌هایشان بی‌فایده بوده است، آن‌ها فهمیدند که میلیاردها دلار پولی که برای مزدوران خود در سوریه هزینه کردند به گمراه کردن ملت سوریه منجر نشد و انواع تسلیحاتی که به مجرمین و افراط گرایان و تکفیری ها دادند نیز نتوانست اراده ملت سوریه و پایداری ارتش این کشور و رهبران آن را شکست دهد. رهبران این کشور در برابر فشارها سر خم نکردند و اگر نگوییم تمام مردم سوریه باید گفت بیشتر آن‌ها از بذل قیمتی ترین دارایی های خود برای دفاع از استقلال کشور و تمامیت و عزت ملت آن فروگذار نکردند.

***متن کامل این مقاله در زیر می‌آید ***

تمام راهکارهای غرب برای تسلیم شدن ملت سوریه

غرب وحشی و ابزارهای منطقه‌ای آن شامل ترکیه و عربستان یا مزدوران داخلی آن از تمامی راهکارهای ممکن برای تسلیم کردن ملت و شکست دادن اراده آن ها استفاده کردند، آن‌ها انواع سلاح و مواد مخدر و پول را از 4 گوشه دنیا به سوریه فرستادند، اما شکست خوردند. آن‌ها اتاق‌های عملیات نظامی برای کشتن مردم سوریه در اسرائیل، اردن و ترکیه ایجاد کردند تا قاتلان را هدایت و فرماندهی کنند، اما باز هم شکست خوردند. آن‌ها به اتحادیه عرب پناه بردند، اما شکست خورده و با این اتحادیه را نیز به شکست کشاندند. آن‌ها به مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت رفتند، اما باز هم شکست خوردند.

دشمنان، کنفرانس‌های دوستان سوریه را اختراع کردند اما باز هم شکست خوردند. آن‌ها ساختارهایی را ایجاد کرده و مدعی شدند که نماینده ملت سوریه است، اما مشخص شد که این ساختارها گروه‌هایی هستند که در تنها در هتل‌ها حضور دارند و نماینده هیچ فردی در سوریه نیستند؛ به همین علت بود که خیلی زود فروپاشیده و در هر روز و ساعتی دچار تجزیه شدند.

آن‌ها ارتش موسوم به ارتش آزاد و اسلامی را خلق کردند و بدون حیا و یا خجالت از گروه‌های وابسته به القاعده تحت عناوین و اسامی مختلف حمایت کردند، اما اخیراً اذعان کردند که این گروه‌ها برای قتل و کشتار و تروریسم است و در این توطئه نیز شکست خوردند. آن‌ها با حمایت از صاحبان زبان‌های گزنده با میلیاردها دلار هزینه و امکانات مالی و فنی برای این افراد شبکه‌های تلویزیونی ایجاد کردند و برای هر فرد بی‌ادبی که فحش و ناسزا به سوریه و ملت آن را بپذیرد این امکانات را فراهم کردند، اما در نهایت شکست خوردند. آن‌ها تمام این اقدامات و اقدامات بسیاری غیر از آنچه گفته شد را انجام دادند، ولی نتوانستند ملت سوریه و ارتش و رهبران این کشور را تغییر دهند.

سوریه به نیابت از تمام جهان در برابر تروریسم ایستاد

جمهوری عربی سوریه که پیش‌تر در انتخابات دموکراتیک، اعتماد مجدد خود به بشار اسد رئیس جمهور خود را به اثبات رسانده، به نیابت از ملت‌های جهان در برابر تروریسم ایستادند. بشار اسد با تمام راست‌گویی اهداف هجمه تروریستی بر ضد سوریه و تمام دنیا را تشریح کرد و نسبت به خطرات این اقدامات در ابعاد فکری و عملی هشدار داد، اما مشخص بود که تصمیم خارجی به دنبال از بین ‌بردن روش ملت سوریه مبتنی بر دفاع از تمامیت و استقلال توسعه و پیشرفت کشور اتخاذ شده و غرب به دنبال مبارزه با این مفاهیم با هر هزینه ممکن است.

علاوه بر روش‌های خونینی که به آن‌ها اشاره کردیم دشمنان سوریه همچنان روش های دیگری را برای ادامه انواع فشارها بر سوریه و تأمین تغییرهای مورد نظر خود در این کشور دنبال می‌کنند، از جمله این اقدامات تغییر دادن آن چیزی است که آن را نظام سوریه و روند سیاسی انتقال قدرت می‌خوانند، اما در این کار نیز شکست خوردند.

تداوم سیاست تحریم اقتصادی سوریه

غرب در راستای اعمال فشار جهت رسیدن به اهداف سیاسی‌اش همچنان تحریم‌های اقتصادی را بر ملت سوریه ادامه می‌دهد. دولت‌های غربی از جمله آمریکا و هم‌ پیمانان آن در قاره های دیگر مجموعه تحریم ‌های ظالمانه و نامشروع را به موجب توافق‌نامه ‌های بین‌المللی تجاری بر ملت سوریه تحمیل کرده و در ابراز کینه و نفرت خود از چارچوب قوانین بین ‌المللی و منشور سازمان ملل متحد نیز فراتر رفته اند.

آن‌ها شهروندان سوریه را حتی از امکان استفاده از مبالغ اندک مالی در نزد خود برای خرید نیازهای اساسی فرزندانشان محروم می‌کنند. بانک های مرتبط با سیستم مالی آمریکا، اجازه دادن حتی 1 دلار جهت خرید نیازهای اساسی و انسانی ملت سوریه در زمینه دارو و شیر و مواد غذایی دیگر را ندارند. این تحریم‌های بانکی تا جایی رسیده که حساب‌های هیئت دائم سوریه در سازمان ملل و سفارتخانه‌های سوریه که به شهروندان این کشور خدمات‌رسانی می‌کنند نیز به ویژه در پایتخت‌های غربی و دیگر کشورها مسدود شده است. با وجود مغایرت این اقدامات با کوچک‌ترین مبانی دیپلماتیک و مداخله سازمان ملل برای باز کردن حساب‌های هیئت دائم سوریه به موجب توافق‌ نامه کشور میزبان با سازمان ملل ، اما آمریکا از خودکامگی خود و ادامه مخالفت با توافق نامه‌ای که با سازمان ملل به امضا رسانده، عقب‌نشینی نکرد.

یکی از فشارهایی که دولت‌های غربی و ابزارهای آن‌ها در سوریه اعمال می‌کنند، سرازیر کردن اطلاعات غلط به سازمان ملل و آژانس‌های مختلف آن بر ضد کشور و دولت سوریه بود که مقامات این کشور و ارتش سوریه را مسئول جنایت‌ها و کشتارها و ویرانی معرفی می‌کرد. در اینجا ذکر این نکته لازم است که کارمندان دفتر دبیر کل در نیویورک و دیگر مناطق مختلف احضار شدند تا برای ورود به این درگیری بر ضد سوریه بسیج شوند، این در حالی است که چنین اقداماتی مغایر منشور سازمان ملل و نقش و اعتبار دفتر دبیر کل است. ما برای اثبات این موضوع نیاز به دلیل نداریم چرا که بیانیه‌های دبیرکل و کارمندان ارشد آن در شورای امنیت و مجمع عمومی و کمیته‌های فرعی و برخی آژانس‌های مرتبط با آن مملو از اطلاعات غلط و گمراه ‌کننده است که نشان از ارتباط این دفتر با سیاست‌ های خصمانه کشورهای ضد سوریه و عدم استقلال آن است.

تروریست‌ها هم‌پیمانان عربستان و ترکیه و دیگر کشورهای غربی هستند

تا چند مدت پیش با وجود تمامی کشتارها و خونریزی‌ها و ویرانی‌های موجود که از سوی تروریست‌ها در سوریه انجام می شد، در بیانیه‌های مسئولان بین‌المللی حتی یکبار هم واژه تروریست نیامده است، حتی برخی از کارمندان دفتر دبیرکل به صورت علنی اقدامات تروریست‌ها را توجیه می‌کردند. آن‌ها حتی گزارش‌های ارسال شده از سوی کارمندان سوریه و دیگر کشورهای منطقه در سازمان ملل در مورد اقدامات تروریست ها در حمله موشکی به مدارس و ویران کردن بیمارستان‌ها و تجاوز به زنان و بریدن سر روحانیون دینی را نادیده می‌گرفتند و سوریه را در این زمینه محکوم می‌کردند.

حتی برخی از کشورهایی که به عقب‌ماندگی رژیم‌هایشان و دیکتاتوری در کشور معروف هستند از جمله عربستان سعودی و ترکیه طرح‌هایی را به مجمع عمومی و کمیته‌های متعدد آن و شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد حقوق بشر در سوریه ارجاع دادند که بیشتر شبیه تمسخر این مؤسسات و مصوباتی است که آن‌ها تصویب می‌کنند. با وجود این که شورای امنیت اخیراً گروه‌های تروریستی را محکوم کرده و از کشورهای مختلف خواسته است تا اقداماتی را بر ضد القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه انجام دهند، تمام طرح‌های پیشنهادی از سوی عربستان هیچ اشاره‌ای به تروریست‌ها و قاتلان نمی کند ، چرا که این گروه‌ها در واقع هم‌پیمانان عربستان و ترکیه و دیگر کشورهای غربی هستند و این کشورها همچنان مصوبه 2170 در مورد مبارزه با القاعده و جبهه النصره و مصوبه 2178 در مورد مبارزه با تروریست‌های خارجی را به چالش می‌کشند.

استفاده غرب از سلاح کشتار جمعی برای فشار بر دمشق

غرب همچنین از پرونده سلاح‌های کشتار جمعی برای فشار بر سوریه استفاده کرده است، آن‌ها اقدام به تجهیز گروه‌های تروریستی به مواد شیمیایی کردند و این گروه‌ها در سال 2013 از مواد مذکور در موشک باران غوطه شرقی و بعد از آن در حلب و کفرزیتا استفاده کردند. سوریه از حضور کمیته‌های بین‌المللی تحقیق در مورد این حوادث استقبال کرده و با آن‌ها همکاری کرده و تمام تسهیلات لازم را برای تحقیقات آن‌ها در بهترین حالت ممکن ارائه داد، اما دولت‌های غربی به نتایج تحقیقاتی که از سوی این کمیته‌ بین‌المللی صادر شد، اعتراف نکردند و فشارهای غیراخلاقی و غیر حرفه‌ای خود را در ادامه اتهام زنی ناروا به سوریه در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی بر ضد ملت ادامه دادند. این نشان از حماقت آن‌ها و مسخره بودن سناریوهای آن‌ها در قبال سوریه است.

همه می‌دانند که سوریه در پایان سال 2003 پیش نویس طرح از بین بردن کامل تجهیزات و تسلیحات کشتار جمعی در جهان شامل تسلیحات شیمیایی و هسته‌ای و بیولوژیک را ارائه کرده بود، اما تهدید آمریکا به استفاده از حق وتو بر ضد این پیش‌نویس که از سوی دولت‌های عربی و منطقه‌ای نیز در آن زمان حمایت می‌شد مانع از تحقق آن شد. بنابراین از سال 2003 مسئول اصلی عدم تخلیه منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتارجمعی، آمریکا و هم‌پیمانان آن هستند و از منظر عملیاتی و اخلاقی نمی‌توانند سوریه یا طرف‌های عربی را مسئول عدم اجرای مصوبات کنفرانس‌های منع اشاعه تسلیحات هسته ‌ای برای عاری‌ سازی خاورمیانه از این سلاح ها بدانند، این در حالی است که همه کشورهای عربی توافق‌نامه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای را امضا کردند و تنها اسرائیل خارج از چارچوب این توافقنامه قرار دارد، چرا که این رژیم و هم‌پیمانان غربی آن اصرار دارند که تل‌آویو تنها مالک تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه باقی بماند.

سوریه برای اعتماد سازی در راستای اجرای تعهدات خود در زمینه برنامه تسلیحات شیمیایی که آن را عملاً از نیمه دهه 90 قرن گذشته متوقف کرده بود، با سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی همکاری کامل را انجام داد و مواد شیمیایی این کشور به خارج سوریه منتقل شد، بنابراین دیگر استفاده از این پرونده برای فشار بر سوریه توجیهی ندارد، اما اقدامات بچگانه غرب همچنان ادامه دارد و آن‌ها متأسفانه با توطئه یک دولت عربی که به صورت اتفاقی به عضویت شورای امنیت رسیده است، از سوریه می‌خواهند که تعهدات خود را در این زمینه انجام دهد، این در حالی است که آن‌ها می‌دانند که بر اساس اسناد موثق و کامل، سوریه تمام مواد شیمیایی خود را از بین برده است.

ترفندهای غیراخلاقی غرب علیه سوریه

آمریکا و هم‌پیمانان آن بدون هیچ گونه احساس مسئولیت یا تمایل به حفظ جان سوری‌ها، روش‌های غیر اخلاقی دیگری را برای فشار بر سوریه اعمال می‌کنند، از جمله این اقدامات امضای توافق‌نامه با ترکیه و عربستان برای آموزش تروریست‌های بیشتر در این 2 کشور جهت تأثیرگذاری بر توانمندی‌های ارتش عربی سوریه و تضعیف آن است. گذشته از سیاست‌های منافقانه غرب که مدعی مبارزه با داعش و النصره و دیگر گروه‌های وابسته به القاعده است، امضای چنین توافق نامه‌هایی و ارائه تعهدات آمریکا مبنی بر تأمین مالی آموزش گروه‌های تروریستی در عربستان و ترکیه و دادن سلاح به آن‌ ها نه‌ تنها با منشورهای سازمان ملل و قوانین بین ‌المللی مغایر است، بلکه به کشتار و خونریزی بیشتر مردم سوریه نیز منجر می‌شود.

چنین فشارهایی در صورتی که انجام شود به معنای تمدید جنگ تا سال‌های آینده است که ابزار کشتار غربی، سعودی و ترکی بر ضد سوری‌ها به راه انداخته اند. این موضوع با بیانیه‌های ژنو و مصوبات سازمان ملل متحد که مدعی تلاش برای پایان دادن به تروریسم در سوریه و جهان است، مغایرت دارد. این موضوع همچنین نفاق آمریکا و سخن‌گویان این کشور در تمایل به حفظ جان ملت سوریه و مبارزه با تروریسم و مسدود کردن کانالهای تامین مالی و تبلیغاتی آن‌ها را نشان می‌دهد.

تروریسم دامن حامیانش را گرفت

صحبت از فشارهای مختلفی که دولت‌هایی که خیر و صلاح سوریه را نمی‌خواهند، در این کشور اعمال کردند، از توان صفحات زیاد فراتر است، اما مهم این است که آن‌ها می‌دانند که تمامی این فشارها در مواجهه با صخره پایداری سوریه که از سوی کشورهای هم‌پیمان و شرکای منطقه‌ای و جهانی آن حمایت می‌شود، شکست خورده است. سوریه 4 سال مقاومت کرده و این نشان می‌دهد که ملت و ارتش و دوستان سوریه بر تروریسم و تکفیری ها و افراط گرایان و حامیان آن‌ها پیروز خواهند شد. سوریه تروریسم را که در تمام نقاط مختلف دنیا مشغول فعالیت است مشغول کرده و هشدار داده است که تروریسم دامنه حامیان آن‌ها را خواهد گرفت، چرا که چاه‌کن همیشه در ته چاه است. البته سوریه نسبت به جنایت‌های تروریسم بی‌تفاوت نمی‌ماند و با تمام توان اتفاقات اخیر در یک کشور اروپایی ناشی از جنایت‌های تروریستی را با وجود مواضع احمقانه سران این کشور محکوم می‌کند. چرا که همین مقامات بودند که تروریسم را ترویج داده و اقدامات آن‌ها را توجیه می‌کردند و انواع حمایت‌های مالی و نظامی و پوشش سیاسی از آن‌ها را فراهم می‌کردند.

سوریه تسلیم فشارها نمی‌شود

سوریه در برابر فشارها تسلیم نمی‌شود، تمام کسانی که تصور می‌کنند با فشارها و سختی‌های بیشتر بر زندگی ملت سوریه می‌توانند ملت و ارتش و رهبران این کشور و هم پیمانان آن را به عقب‌نشینی های سیاسی وادار کنند، در توهم هستند. آیا آزمودن این اشتباه به مدت 4 سال کافی نیست؟ آیا دشمنان داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی سوریه یاد نگرفتند که قهرمانان سوری و هم پیمانان آن آمادگی دارند که این مبارزه را برای دفاع از شرافت و کرامت و تمامیت ارضی و استقلال خود با هر هزینه‌ای ادامه دهند؟

در پایان به تمام کسانی که این خواب و رؤیا را دنبال می کنند و فکر می‌کنند سوریه از روش و دیدگاه‌های ملی خود در نتیجه این فشارها دست برمی‌دارند، می‌گوییم که این فشارها نیز مانند روش‌های دیگر شکست خواهد خورد و سوریه زیر این فشارها تسلیم نشده و باج نمی‌ دهد. استقلال و تمامیت و کرامت و آزادی تصمیم ‌گیری و وحدت ملت سوریه ارزش‌ هایی است که نمی‌توان آن‌ها را کنار گذاشت و دستیابی و حفظ این ارزش‌ها شایستگی ادامه پایمردی و جان‌فشانی و تقدیم کردن شهدای بیشتر را دارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها