واکنش دمشق به اقدام جدید سازمان ملل

کد خبر: 393632

نماینده سوریه در سازمان ملل از دیکته سیاست‌های کلی آمریکا به این سازمان انتقاد و نسبت به سفرهای غیرقانونی دیپلماتیک و دیدار برخی شخصیت‌های سیاسی با تروریست‌های سوریه هشدار داد.

تسنیم: بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به محدودیت‌ های تحمیل شده از سوی سازمان ملل متحد بر ضد نماینده سوریه در این کشور از جمله ممنوعیت سفر به خارج از محدوده 25 مایلی گفت: آن‌ها هیچ دلیلی برای این کار به من نگفتند و هیچ توضیحی ندادند، فقط به من هشدار دادند که پس از این نمی‌توانم دورتر از 25 مایل مسافرت کنم. این تصمیم آمریکایی است. این درحالی است که من سفیر سازمان ملل متحد هستم و نه آمریکا. شاید آن‌ها از این تفاوت سوءاستفاده می‌کنند. طبعا توجیهی برای این کار وجود ندارد، چرا که من براساس توافق‌نامه دیپلماتیک وین حق تردد دارم.

وی در مورد شکایت رسمی سوریه به سازمان ملل از "جان مک کین" سناتور آمریکایی و رؤسای برخی دولت‌هایی که به شکل غیرقانونی به سوریه سفر کرده و با تروریست‌ها دیدار می‌کنند، گفت : بله این موضوع از طریق رسانه‌ها اعلام شد. البته من نمی‌خواستم این نامه منتشر شود و تنها می‌خواستم در نشست شورای امنیت بررسی شود اما به هر نحو این نامه منتشر شد، اما من می‌خواهم تأکید کنم که این نامه را برای توجه دبیرکل و اعضای شورای امنیت به این مداخله آشکار در امور داخلی سوریه و تجاوز به تمامیت ارضی این کشور نوشتم.

نماینده سوریه در سازمان ملل افزود: این نامه به همراه برخی اسامی مشخص نگارش شده است، این در حالی است که تعداد این افراد بالغ بر هزاران نفر است، اما ما تنها برخی اسامی را نوشته‌ایم، جان مک کین عضو سنای آمریکا به سوریه رفت و در حلب با عناصر داعش دیدار کرد. در یکی از تصاویر وی با یکی از عناصر داعش و دیگر جنایت‌کاران موسوم به اعتدالگرا دیده می‌شود. تسلیحات آمریکایی که به این گروه‌ها تحویل داده شد، در نهایت به دست جبهه النصره و داعش رسید. برنار کوشنر وزیر خارجه سابق فرانسه به صورت غیرقانونی به سوریه سفر کردند؟ آیا این موضوع در مخیله انسان می‌گنجد؟ سناتور آمریکایی و وزیر سابق فرانسوی به عناصر سرویس‌های جاسوسی ترکیه به صورت غیرقانونی به سوریه سفر می‌کنند و بعد از آن می‌گویند ما به شدت نسبت به انتشار پدیده تروریسم نگران هستیم. ‎

قطع سخنرانی یک شخصیت سیاسی در طول تاریخ سازمان ملل بی سابقه است

جعفری در پاسخ به سؤالی در مورد " مشکلات فنی" ایجاد شده در زمان سخنرانی‌های او در سازمان ملل که به قطع صدا یا قطع پخش تلویزیونی سخنرانی‌هایش منجر می‌شود، گفت: بارها و بارها این اتفاق افتاده است، از سال 1945 و در طول تاریخ سازمان ملل من تنها کسی هستم که سخنرانی‌هایش قطع می‌شود یا از همان ابتدا انجام نمی‌شود. هرگز این موضوع در سازمان ملل سابقه نداشته است. اما گاهی سخنرانی‌های من اصلاً انجام نمی شود، یکی از آن‌ها زمانی بود که سفیر سابق قطر رئیس نشست مجمع عمومی سازمان ملل بود، بدتر از همه اینکه در آن زمان بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز در سالن حضور داشت و اقدام رئیس مجمع عمومی را [در قطع سخنرانی من ] تأیید کرد. این موضوع واکنش منفی بسیاری از سفرای کشورها را به دنبال داشت، اما مواضع دبیرکل و رئیس مجمع عمومی کاملاً جانب ‌دارانه بود، البته این موضوع از همان روزهای اول مشخص بود.

وی افزود: قطعاً این اتفاق تنها منحصر به من بود، به عنوان مثال هر بار که من در شورای امنیت سخنرانی می‌کنم، مترجم بدی را انتخاب می‌کنند که نمی‌تواند سخنان من را به صورت کامل ترجمه کند، به این ترتیب مردم حرف‌های من را نمی‌فهمند. آن‌ها عمدا این کار را انجام می دهند. در یکی از روزها من برای سخنرانی در شورای امنیت دعوت داشتم و دیدم یکی از کارمندان با 2 نفر از مترجمین حرف می‌زد. وی با حرکات دستش از آن‌ها خواست که جایشان را عوض کنند، این را با چشم خودم دیدم. آن‌ها مترجم خوب را برداشتند و یک مترجم بد را قرار دادند تا پیام سخنرانی من به صورت کامل منتشر نشود.

سازمان ملل اعتبار خود را از دست داده است

نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: در مجمع عمومی سازمان ملل نیز همین کار را کردند، سازمان ملل دیگر اعتبار خود را از دست داده و بسیاری از مبانی که براساس آن تشکیل شده را گم کرده است، این سازمان دیگر ارتباطی با منشور خود ندارد. وقتی که یکی از هیئت‌های حافظ صلح اشتباهاتی را انجام می‌دهد، مثلاً نیروهای سازمان ملل در جولان سوریه (نیروهای اندوف) اشتباهاتی را انجام می‌دهد، آن‌ها این موضوع را مخفی می‌کنند و اطلاعات به دست شورای امنیت نمی‌رسد. وقتی اسرائیل با جبهه النصره در بلندی‌های جولان همکاری می‌کند و به تروریست‌ها کمک کرده و مسئولان آن‌ها را در بیمارستان‌های خود مداوا می‌کند و حتی نتانیاهو در تلویزیون اسرائیل ظاهر شده و از آن‌ها عیادت می‌کنند، اما گزارش دبیرکل همچنان این موضوع را رد می‌کند و آن را مورد بررسی قرار نمی‌دهد و به همکاری بین اسرائیل و تروریست‌ها در جولان اذعان نمی‌کند.

داعش از اردوگاه نظامی بوکا سردرآورد

نماینده سوریه در سازمان ملل در مورد مسئولان توسعه پدیده تروریسم در سوریه گفت: قطعاً شما از گزارش‌های نگران‌ کننده ‌ای که تأکید دارد داعش از اردوگاه نظامی بوکا زندان مشهور آمریکا در عراق آمده است ، اطلاع دارید. ابوبکر البغدادی خلیفه داعش در بوکا زندانی بود و آمریکایی‌ها او را آزاد کردند، نه رئیس‌جمهور سوریه. افرادی که جنایت پاریس را انجام دادند در سوریه مبارزه می‌کردند و بعد به فرانسه بازگشتند. فرانسه خود اجازه حضور آن‌ها را در سوریه و عراق را داد. آن‌ها تعداد زیادی را در این کشورها کشتند. آن‌ها به صورت طبیعی به فرانسه بازگشتند و پلیس فرانسه اجازه ورود آن‌ ها را داد. طبعاً آن‌ ها تروریست بودند، اما وقتی مردم سوریه را می‌کشتند، خوب بودند ولی وقتی فرانسوی‌ها را کشتند، بد شدند.

وزرای فرانسوی در ابراز کینه خود نسبت به بشار اسد با هم رقابت می‌کردند

وی افزود: در سال 2012 لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه خودش گفت که جهادگران (در آن زمان آن‌ها را تروریست نمی‌نامیدند) آزمایش خود را به خوبی پس داده‌اند. وزیر خارجه فرانسه این را گفت! کشوری که عضو دایم شورای امنیت و مسئول حفاظت از امنیت و ثبات جهانی است، اقدامات زشت این گروه را این گونه توصیف کرد. نخست ‌وزیر کنونی فرانسه وزیر کشور این کشور در آن سالها بود. در آن زمان وزرای فرانسوی در ابراز کینه خود نسبت به بشار اسد با هم رقابت می‌کردند و مدعی بودند که اسد باید برود. وزیر کشور فرانسه در آن زمان مدعی بود: «نمی‌توانم برای ممانعت از اقدام فرانسوی ‌های جهاد گرا برای حضور در سوریه جهت انجام وظیفه جهادی کاری انجام دهم.» وی به عنوان وزیر کشور مدعی بود که نمی‌تواند عزیمت تروریست‌ها از فرانسه به سوریه برای کشتار مردم این کشور را متوقف کند. اما چرا الان می‌توانند آن‌ها را متوقف کنند، چون عواقب اقدامات خود را درک کرده اند.

عربستان و قطر با پول‌های کثیف خود سازمان ملل را می‌خرند

نماینده سوریه در ادامه گفت: ما در اظهارات خود به آن‌ها هشدار دادیم که با برگه تروریست‌ها بازی نکنند، چون این برگه به روی آن‌ها باز خواهد گشت. آن‌ها فکر می‌کردند که قدرت‌های بزرگی هستند و از وقایع تروریستی در امان خواهند بود. آن‌ها امروز علناً اعلام کردند که آمریکایی‌ها و ترک‌ها آموزش گروه‌های تروریستی در ترکیه را از بهار آغاز خواهند کرد. آن‌ها بدون خجالت و به صورت علنی این را مطرح می‌کنند.

اردوگاههای مخفی سه کشور غربی در شمال اردن

بشار الجعفری از اردوگاههای مخفی سه کشور غربی در شمال اردن خبر داد و اعلام کرد: اردنی‌ها نیز همین کار را در اردوگاه‌های مخفی خود که از سوی فرانسه و انگلیس و آمریکا در شمال این کشور اداره می‌شود، دنبال می‌کنند. در عربستان سعودی و قطر نیز همین اتفاق می‌افتد. این یک رفتار شرم‌آور است. آیا شما باور می‌کنید که عربستان مسئول مرکز مبارزه با تروریسم و سازمان ملل باشد؟ آیا باور می‌کنید که قطر میزبان کمیته ائتلاف تمدن‌ها برای گفتگو بین فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و ادیان باشد، آن‌ها با پول‌های کثیف خود سازمان ملل را می‌خرند.

جان کری از واقعیت‌ها به دور است

‎‎جعفری در مورد ادعاهای آمریکا و جان کری وزیر خارجه این کشور در حمایت از آثار باستانی سوریه گفت: این مرد [جان کری] کاملاً از واقعیت به دور است. این را یک آمریکایی که با او در ویتنام جنگیده بود، به من گفت. وی گفت : «این مرد مدت هاست از مرحله پرت است» البته او تنها فردی نیست که این گونه است. از سوی دیگر بسیاری از اعضای مجلس سنا هستند که انسان‌های پاک و خوبی هستند و در کنگره هم چنین افرادی وجود دارند که با تصمیم دولت آمریکا در حمله بر ضد سوریه مخالفت کردند. انسان‌های خوب وجود دارند و قانون اساسی آمریکا نیز مبتنی بر ارزش‌های زیبایی است، اما در صورتی که اجرا شود.

بشار جعفری که در نمایشگاه عکسی مربوط به یک عکاس سوری مقیم حلب در مقر سازمان ملل متحد شرکت کرده بود، گفت که از این که در نهایت موفق به برگزاری این نمایشگاه شده ، خوشحال است ، اما این نمایشگاه دربردارنده همه ابعاد بحران سوریه نیست ، چرا که تنها به حوادث حلب منحصر می‌شود که دومین شهر سوریه بعد از دمشق است. این نمایشگاه در مورد دولت سوریه و مخالفان سوری و گروهک‌های ائتلاف یا داعش نیست، بلکه درباره حوادث حلب است. این‌ها تصاویری است که نمی‌توان آن‌ها را انکار کند.

دروغ امانپور درباره تسلیحات شیمیایی سوریه

وی در مورد حضور خود در رسانه‌های جمعی گفت که گاهی به مدت 20 دقیقه مصاحبه می‌کند، اما در نهایت 20 ثانیه یا تنها 10 ثانیه از سخنانی که متناسب با رویکردهای این رسانه‌ها است منتشر می‌شود. وی گفت که روزنامه‌نگاران مانند اندرسون کوپر و کریستین امانپور با واقعیت‌ها بازی می‌کنند و تمام تلاش خود را برای منحرف کردن واقعیت‌ها و ایجاد رویکرد منفی نسبت به آنچه من می‌گویم به کار می‌گیرند. یک بار کریستین امانپور وقتی با من مصاحبه می‌کرد دروغی را در مورد تسلیحات شیمیایی مطرح کرد، وی دروغ می‌گفت و هیچ واقعیتی در سخنانش نبود. به همین علت من گفتم: تو نیز احتمالاً یکی از سلاح‌های کشتارجمعی هستی، چرا که افکار عمومی را مسموم می‌کنی و مسائل اساسی‌ که من بیان می‌کنم را منحرف می‌کنی.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها