اختلافات آمریکا با اسرائیل درباره ایران

کد خبر: 394834

وزیر خارجه آمریکا گفت: اختلافاتمان با اسرئیل در موضوع ایران تاکتیکی است و در اهدافمان هیچ اختلافی نداریم.

تسنیم:جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت: اختلافاتمان با اسرئیل در موضوع ایران تاکتیکی است و در اهدافمان هیچ اختلافی نداریم.

جان کری در کنفرانس خبری با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما در تاکتیک ها برای رسیدن به اهداف اختلاف داریم.

کری این سخنان را در پاسخ به سوالی درباره دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره آمریکا گفت و افزود: ما مصمم هستیم که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند و نکته کلیدی مذاکرات این است که ایجاد اطمینان کنیم که بر روی هر چیزی که توافق شود نشان دهد مسیر دستیابی به سلاح اتمی در دسترس نیست و یا کنار گذاشته شده باشد و این قابل راستی آزمایی باشد. این موضوع بسیار مهم است.

وزیر خارجه آمریکا درباره تلاشهای کنگره برای تصویب تحریم های جدید علیه ایران گفت: اکنون بیش از این درباره مذاکرات صحبت نمی‌کنم. درباره تحریمها، ما شرکایی در این موضوع داریم. ما در حال متقاعد کردن همکارن سابقم در کنگره هستیم که اقدام یک جانبه توسط آمریکا همواره بهترین گزینه نیست. در این مورد، ما تعدادی شریک مهم داریم، چین، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس، و ما همه در میز مذاکرات در کنار نقش تسهیل کننده اتحادیه اروپا حضور داریم تا به توافقی دست یابیم.

کری: همراهی نکردن دیگر‌ کشورها ساختار تحریمها را فرو می‌پاشد

وی می افزاید: اکنون وجود تحریم ها تنها به دلیل آمریکا نیست. اگر همه شرکای ما می گفتند:" فکر نمی‌کنیم شما کار درستی انجام می‌دهید، ما راه خودمان را می‌رویم" با این کار همه چیز فرو می پاشید، حتی ساختار تحریم ها. بنابراین اقدام یک جانبه راهبرد خوبی برای موفقیت نیست. ما به این دلیل موفق شدیم که همه را در کنار هم نگه داشتیم و همه در اعمال تحریم ها طی زمانی طولانی دست به دست هم دادند.

کری ادامه داد: بسیار مهم است که به قوه مجریه اجازه داد تا این مذاکرات را انجام دهد، و سپس آنها برای قضاوت و اظهار نظر فرصت زیادی خواهند داشت. در سفر هیئتی از کنگره به اسرائیل، یک مقام اطلاعاتی بلند پایه اسرائیلی به آنها گفته است تحریم های جدید همانند پرتاب یک نارنجک به میانه این مذاکرات و روند است.

کری با رد انتقادات وارد شده به توافق موقت گفت توافق ذخایر 20 درصدی اورانیوم ایران را به اکسید تبدیل کرد، سانتریفیوژهای نسل جدیدی مورد استفاده قرار نگرفت و دسترسی روزانه به تاسیسات هسته ای که هیچ دسترسی به آن نداشتیم ممکن شد.

وی همچنین با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی که تعهد کامل ایران به توافق موقت را تایید می کرد افزود: هیچ مدرکی مبنی بر نقض توافق از سوی ایران وجود ندارد. بنابراین اندکی اعتبار در این روند شکل گرفته است. و فکر می‌کنم باید قادر به ادامه روند بر یک مبنای دقیق برای تکمیل بدون مداخله این مذاکرات باشیم.

موگرینی: به مذاکرات فرصت دهیم

فدریکا موگرینی نیز در این کنفرانس گفت: بر اساس قطعنامه شورای امنیت مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مسئولیت تسهیل مذاکرات را بر عهده دارد.

همچنان که روز گذشته در دیدار با برخی اعضای کنگره گفتم، می خواهم همه را دعوت کنم تا به این مذاکرات- این مسیر دیپلماتیک- فرصتی دهیم، به ویژه زمانی که به پایان مذاکرات نزدیک می شویم. ممانعت از انجام آخرین تحول برای رسیدن به نتیجه یک ضایعه و شرمساری است. من نمی توانم نتایج مذاکرات را تضمین کنم اما توافق موقف برخی نتایج مثبت به همراه داشت.

من دعوت می کنم تا از چند ماه پیش رو برای تلاش در جهت رسیدن به توافق استفاده کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها