خبرهای خوش روحانی برای ایثارگران

کد خبر: 397658

رئیس‌جمهور گفت: دولت از آغاز تلاش کرده که بخش بزرگی از قانون جامع ایثارگران را اجرایی کند و مطالبات ایثارگران که مدتها باقی مانده بود و زمین‌هایی که قرار بود به ایثارگران واگذار شود تا پایان سال ۹۳ و ۹۴ واگذار می‌شود.

تسنیم: نشست رئیس‌جمهور با خانواده شهدا، ایثارگران و برگزیدگان اصفهان از دقایقی پیش در سالن کوثر اصفهان آغاز شد.

مهمترین محور‌های سخنان رئیس‌جمهور در جمع خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان اصفهان را در ادامه می‌خوانید:

* امام با قیامش و نهضتش، به ملت ایران این نوید را داد که ایستادن در برابر دخالت‌های بیگانگان و همچنین استبداد مستبدین امکان‌پذیر است.

*یک ملت اگر متحد شد، دست به دست هم داد و آماده ایثار و فداکاری شد، هرکاری را که بخواهد و هر آرمان و هدف بلندی را پی جوید، به آن دست می‌یابد.

* دوم فروردین 1342 نخستین ایثارها و فداکاری‌ها و شهادت ها رقم خورد. مدرسه فیضیه، طلاب جوان، اندیشمندان دینی و کشتاری که در غروب دوم فروردین سال 42 در مدرسه فیضیه متاسفانه توسط رژیم استبدادی گذشته آجر‌های این مدرسه را رنگین نمود.

* قیام 15 خرداد امام به زندان رفت، ماه‌ها در زندان بود و بلاخره روشن شد که مسیر مسیری است که با سنگ لاخ‌ها و مشکلات فراوانی رو‌به‌رو است.

* انقلاب اسلامی ما در بهمن سال 57 به پیروزی رسید، اما از مهر سال 1341 و تا بهمن 57 چه‌مقدار ایثار و فداکاری و پذیرش زندان و سختی‌ها و شکنجه‌ها تحمل شد تا ملت ایران یک انقلاب بزرگ و عظیم را به ثمر رساند و پیروزی آن را جشن گرفت.

* در جنگ تحمیلی که یک امتحان بزرگ الهی برای ملت ایران بود، همه دشمنان اسلام و ایران پشت به پشت هم داده بودند تا انقلاب ما را بکشنند. تا استقلال ما را زیر پا بگذارند.

* تنها عراق نبود که با ما می‌جنگید بلکه دنیایی بود تصمیم گرفته بود این انقلاب را شکست دهد.

* همه اعم از آمریکا و انگلیس و بسیاری از کشور‌های منطقه با پول و دلار و نیروی انسانی خود به عراق کمک می‌کردند. اتباع حدود 13 کشور در میان اسرای عراقی بودند که در جنگ حضور داشته و اسیر ما بودند.

* اصفهان، استان شهادت و ایثار است. گاهی اوقات تنها شهرهای اطراف اصفهان مانند نجف آباد، یک لشکر را اداره می‌کردند.

* امروز اصفهان مشکلاتی گریبانگیر آن است. با این که مرکز فناوری، دانشگاهی است اما در عین حال مشکل دارد. اصفهان با این همه فرهیخته و بزرگان چرا مشکل دارد؟ باید به صحنه بیائیم.

* دولت تسهیل‌کننده‌ای بیشتر نیست. دولت زمینه را آماده می‌کند و کارگزاران در یک استان زمینه را آماده می‌کنند اما اینکه چگونه حل شود را بهتر می‌دانند. بخش خصوصی و بزرگان استان باید به میدان بیایند.

* مشکلات استان بار آن در قدم اول بردوش فرهیختگان و انجمن‌های علمی استان است. فرهیختگان بدون تعارف و شعار می‌توانند مشکلات را حل کنند.

*اول که شروع به کار کردیم همه روضه زاینده رود خواندید. البته این رودخانه تاریخی و تمدنی ماست. از روز‌های اولیه‌ای که دولت تشکیل شد، ما بعد از مدت‌ها که شورای عالی آب تشکیل نشده بود ما آن را تشکیل دادیم و در همان جلسات یکی از مهمترین مباحث همین زاینده‌رود بود.

* چارچوب‌هایی مصوب شد که باید همه برای اجرای آن تلاش کنیم. باید مشکل آب و اصفهان حل و فصل شود. شعار نداده‌ایم بلکه یک قدم پارا فرا گذاشته‌ایم. آب وارد زاینده رود شده و انشاءالله این آب قطع نخواهد شد. هم مقامات استانی و هم کشوری به عنوان یک وظیفه مهم باید این را توجه داشته باشند.

* اگر شرایط بودجه بهتر باشد، می‌توان اقدامات بهتری نیز انجام دهیم. امیدواریم اگر یک دری بسته شده، به رحمت گشاید در دیگری. قیمت نفت کاهش یافته اما امیدواریم یک در دیگر گشوده شود. این هم شعار نیست و به دنبال در دیگری هستیم تا بتوانیم با دست بازتری برای آبادانی ایران و از جمله اصفهان، قدم برداریم.

* در زمینه آب باید الگوی کشت تغییر یابد. فردا از یک کشت گلخانه‌ای بازدید خواهم کرد. بخشی از کشاورزی ما باید تغییر پیدا کند.

* باید از روش سنتی فاصله بگیریم. باید آبیاری مدرن شود و الگوی کشاورزی تغییر یابد تا بتوانیم مشکل آب و کشاورزی و حتی آب آشامیدنی را و مشکل محیط زیست را حل و فصل کنیم.

* در استان اصفهان زمینه‌های فراوان در بخش کشاورزی، علم و فناوری و سایر علوم وجود دارد اما برای آینده اصفهان، اقتصاد اصفهان یک بخش بزرگ آن روی شانه گردشگری قرار گیرد. ما باید بخش گردشگری، صنعت گردشگری در استان را توسعه دهیم.

* تلاش دولت از ابتدا این بود که قانون جامع ایثارگری، که همه می‌گفتند اجرا نمی‌شود، که از همین حیث در همان ابتدا دستور اجرا صادر شد. بخش بزرگی از قانون اجرایی شده و ادامه خواهیم داد. مطالبات ایثارگران سال‌ها باقی مانده بود که قدم‌های خوبی برای پرداخت آن‌ها برداشته شده است.

مشروح سخنرانی حجت‌الاسلام روحانی را در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار داشت: مردم ایران در روزگار قبل از انقلاب در برابر تحقیر تنها حضور خارجی‌ها در کشور و به دلیل تصمیم‌گیری آ‌ن‌ها و برای سرنوشت ایران و زیرپاگذاشتن فرهنگ اسلامی و نبود آزادی و حکمرانی حاکمان مستکبر در تحقیر بزرگ به سر می‌بردند.

وی افزود: در اینکه نجات از این تحقیرها و ساختن شرایط جدید در کشور که مردم ما خود تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر برای پاسداشت هویت اسلامی ایرانی خود توان حفاظت و حراست از فرهنگ خود در برابر بیگانگان داشته باشد، جای بحث و تردید است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امام (ره) با قیام و نهضت خود این تردید را زدود و به ملت ایران نشان داد که این ملت می‌تواند در برابر دخالت بیگانگان و همچنین استبداد مستبدین امکان‌پذیر است.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: یک ملت اگر متحد شده و آماده ایثار و فداکاری شود هر کاری را بخواهد و هر آرمان و هدف بلندی را که داشته باشد به آن دست می‌یابد.

وی با بیان اینکه در آغاز نهضت اسلامی در پاییز سال 1341 شاید به نظر عده‌ای این کار شدنی به نظر نمی‌آمد، افزود: در سال 41 تنها امام و شاگردان و یارانش اندکش بودند و برخی از افراد که آگاهی دینی و فرهنگی داشتند، آماده فداکاری بودند.

حجت‌الاسلام روحانی بیان کرد: قدرت‌های بزرگ در آن سال‌ها کشور را به چنگال خویش درآورده بودند و بهمن‌ماه سال 41 شروع حرکت جدید نهضت اسلامی بود و همان زمان امام به دنبال رفراندوم انقلابی بودند که این کار بسیار کار بزرگی بود و نیاز به ایثار و فداکاری داشت.

رئیس‌جمهور افزود: در فروردین‌ماه سال 42 روشن شد که این کار بدون فداکاری، ایثار و شهادت ثمربخش نبوده و در دوم فروردین 42 نخستین ایثارگری‌ها توسط طلاب، علما و اندیشمندان دینی در مدرسه فیضیه قم رخ داد که توسط رژیم استبدادی گذشته آجرهای مدرسه فیضیه رنگین شد و طلاب را از طبقه بالا به حیات مدرسه پرتاب می‌کردند.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه جوانان، زنان و مردان از روستاها و کلانشهرها به صحنه آمدند و قیام 15 خرداد را ‌آفریدند، تصریح کرد: امام در شامگاه روز 15 خرداد به زندان رفت و بالاخره روشن شد که این مسیر با مشکلات فراوانی روبه‌روست و نیاز به همبستگی، وحدت، ایثار و فداکاری دارد.

وی با طرح این سئوال که آیا بدون ایثار و فداکاری و حضور نخبگان حوزه و دانشگاه و مردم این انقلاب به پیروزی می‌رسید، خاطرنشان کرد: استان اصفهان جزو پیشتازان نهضت اسلامی بوده و از آغاز نهضت وقتی که امام از زندان آزاد شد در فروردین سال 43 کاروان‌های زیادی به دیدار امام آمدند که بزرگان و علمای اصفهان از جمله آیت‌الله طاهری به محضر امام آمدند و از روز اول در نهضت انقلاب اسلامی حضور داشتند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اصفهان همواره پیشتاز بوده و در ایام دهه فجر اصفهان جزو استان‌های ردیف اول در انقلاب بوده است، افزود: مردم اصفهان همیشه حضوری پرنشاط و فعالی را در صحنه داشتند و بعد از پیروزی انقلاب همه جا اصفهان پیشتاز بوده و از شروع حکومت و جمهوری اسلامی اصفهان آماده برای حفاظت و حراست بوده و در جنگ تحمیلی نیز همه دشمنان اسلام و ایران پشت به پشت هم داده بودند تا استقلال ما را زیرپا بگذارند.

روحانی با بیان اینکه نخستین بار, عراق از موشک هوا به زمین در اصفهان استفاده کرد، گفت: بسیاری از کشورهای منطقه با پول و نیروی انسانی از عراق حمایت کرده و در پایان جنگ از اتباع حدود 13 کشور در میان اسرای عراقی بودند و دنیایی به جنگ ملت ما آمده بود اما همه مردم به صحنه آمده تا ما پیروز شویم.

وی افزود: در ظاهر فداکاری‌ها مربوط به استان‌های مرزی بوده اما استان‌های میانی کشور مانند اصفهان با انگیزه ایمان و فداکاری برای نظام به صحنه آمدند و در میان همه مردمی که در جنگ تحمیلی دفاع می‌کردند اصفهان پیشتاز بوده و رتبه نخست این استان و تعداد شهدا نشان از شرف، شهادت و ایثار استان دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه لشکر امام حسین و نجف اشرف از اصفهان از لحاظ کمی و کیفی در رده نخست قرار داشت، تصریح کرد:‌ افرادی مانند مرحوم مدرس و شهید بهشتی از بزرگان این استان بوده و شهدا و ایثارگران استان اصفهان و تمام نیروهای مسلح در جنگ تحمیلی فعالیت داشتند.

روحانی با اشاره به میدان تاریخی امام (ره) اظهار داشت: علم، دانش، اقتصاد، سیاست و عبادت در این میدان وجود داشته و وجود بزرگانی چون علامه مجلسی و حاج‌آقا رحیم ارباب نشان از این دارد که استان اصفهان یک بخش از ایران نبوده و افتخار کل ایران و تمدن اسلامی در این استان وجود دارد.

وی بیان کرد: با اینکه اصفهان مرکز علم، فرهنگ و دانشگاه است اما در عین حال مشکل دارد و باید از خود بپرسیم که اصفهان با این همه عالم و دانشمند چرا مشکل دارد؛ دولت تأثیرکننده است اما مردم و اندیشمندان اصفهان بهتر می‌دانند که مشکل چگونه حل شود.

رئیس‌جمهور افزود: استعداد، دانش، فرهنگ و لهجه زیبا به شما داده شده بنابراین مشکل شما حل است و شما باید مشکل ایران را حل کنید؛ بار مشکلات استان در درجه اول بر عهده فرهیختگان استان است و آنها می‌توانند مشکلات را حل کنند و دولت هم در توان خود کمک می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: همه شما روضه زاینده‌رود را خواندید و درست هم بود چرا که این رودخانه از رودهای مهم و تاریخی ما است اما از روزهای اولیه تشکیل دولت یکی از مباحث مطرح شده بحث مشکل آب در سراسر کشور بوده و این مشکل تنها به استان تعلق نداشته و باید مشکل آب را در کشور و اصفهان را حل کنیم. امروز یک قدم پا را در این زمینه پیش گذاشتیم و آب بعد از مدتها وارد زاینده‌رود شد که امیدواریم این جریان قطع نشود.

وی با بیان اینکه این دولت شعار نمی‌دهد بلکه عمل می‌کند، تصریح کرد: امیدواریم اگر دری بسته شده از روی رحمت در دیگری گشوده شود و اگر قیمت نفت کم شده در دیگری گشوده شود که این موضوع شعار نیست و ما به دنبال حل این مسئله هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید روش‌ها در مورد کشت عوض شود، گفت:‌ بخش از کشاورزی ما باید تغییر کند چرا که ما به صورت سنتی نمی‌توانیم آب کشاورزی را تأمین کنیم و از آنجا که کشاورزی برای ما اصل است چرا که کشاورزی امنیت غذایی و عظمت کشور است و اگر می‌شود را تعطیل کرد؟

روحانی افزود: باید از روش سنتی فاصله بگیریم و باید آبیاری ما تغییر کند تا بتوانیم مشکل آب و کشاورزی و حتی آب آشامیدنی و مشکل زیست‌محیطی را حل و فصل کنیم؛ در استان اصفهان پتانسیل کارهای مختلف وجود دارد اما برای آینده اصفهان باید بخش گردشگری را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید فناوری‌های نو بیاید و این فناوری‌ها با علم و دانش و پردیس‌ها توسعه یابد و دانشمندان و فرهیختگان کمک کنند در کنار گردشگری فناوری‌های نو نیز به این استان بیاید و دولت در برابر اندیشمندان سر تواضع فرود میاورد. امروز دانشگاه‌ها افراد را مدارج تحصیلی قرار می‌دهد اما نمی‌توانند همزمان شغل ایجاد کنند که باید مسئله اشتغال را حل و فصل کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: در این دولت از آغاز تلاش بر این بود که بخش بزرگی از قانون جامع ایثارگران را اجرایی کند و مطالبات ایثارگران که مدتها باقی مانده بود و زمین‌هایی که قرار بود به ایثارگران واگذار شود تا پایان سال 93 و 94 واگذار می‌شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها