جنایت داعش در یمن

کد خبر: 414806

حملات ائتلاف سعودی ضد یمن امروز (جمعه) نیز به مناطق مختلف یمن ادامه یافت تا در جریان آن ده‌ها غیر نظامی کشته و زخمی شوند. در همین راستا یک سازمان بین المللی درباره قرار گرفتن 8 میلیون کودک یمنی در معرض فاجعه انسانی هشدار داد.

فارس: تجاوز نظامی رژیم سعودی علیه یمن امروز (جمعه) نیز ادامه یافت و براساس گزارش یک منبع آگاه در وزارت بهداشت یمن حمله جنگنده‌های سعودی علیه محله «الشعب» در منطقه «سعوان» شهر «صنعا»، پایتخت یمن کشته شدن 15 غیر نظامی را موجب شد.

ادامه حمله به مناطق مختلف یمن

این درحالی است که به جز منطقه سعوان چندین نقطه در شهر صنعا از جمله محله‌های «حزیز»، «الصوفان» و «خولان الطیال» نیز شاهد حملات ائتلاف سعودی ضد یمن بود و در این راستا این حملات همچنان فرودگاه‌های مختلف کشور یمن را هدف گرفته تا مانع رسیدن کمک‌های بشر دوستانه و پزشکی به مردم یمن شود.

از سوی دیگر جنگنده‌های رژیم سعودی 3 خودرو غیر نظامی را در منطقه «الندر» در نزدیکی «الجوف» هدف قرار دادند، در حالی‌که طی حملات دیگر این جنگنده‌ها مناطق مختلف در شهرهای یمن را با تمرکز بر مراکز بزرگ تجاری و بازرگانی بمباران کردند.

فرودگاه «الحدیده»، مناطق البقع، علب، شدا و الظاهر در استان «صعده» و دو منطقه آل عمار، الملاحسظ و الصبه در شهر صعده، منطقه خور مکسر و سواحل ابین در استان «ابین»، مقر نیروهای ویژه در استان تعز، شهر حرض در استان «حجه»، مناطقی در استان «لحج» و استان «ذمار» از دیگر اهداف جنگنده‌های رژیم سعودی و هم پیمانان آن بود که گلوله باران شد.

این حملات همچنین منطقه «الجدعان» در «مارب» و شهر «الفیصل» در استان «عدن» در جنوب یمن را نیز هدف گرفتند. در حالی‌که وزارت دفاع عربستان سعودی خبر کشته شدن 3 نظامی این کشور در رویارویی رخ داده در منطقه مرزی نجران با نیروهای جنبش «انصار الله» تایید کرد.

پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مارب، عدن و تعز

اما در جبهه مقابل نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند، پیشروی مهمی را در استان مارب محقق کنند. همچنین در استان عدن این نیروها ضمن پیگرد عناصر القاعده کنترل تعدادی از مراکز این گروه در منطقه «خور مکسر» در جنوب عدن را در دست گرفتند.

منابع یمنی در این ارتباط تاکید کردند که صفوف عنتصر القاعده در مأرب به سرعت در حال فروپاشی است و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند، کنترل کامل مناطق وادی الجفیانة و جبل البلق و التباب مشرف به مقر حکومتی در این منطقه را در دست گیرند و منطقه وادی الجبینة در جنوب غربی شهر مارب را به طور کامل پاکسازی کنند.

در مرکز شهر «تعز» نیز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شدت با هواداران رئیس جمهوری فراری یمن و عناصر القاعده درگیر شده و آنها را وادار به عقب نشینی از مقر امنیت مرکزی و ساختمان بانک مرکزی و بیمارستان نظامی تغز کرده و کنترل این نقاط را در دست گرفتند.

جنایت داعش در یمن

منابع یمنی تاکید می‌کنند که گروه تروریستی تکفیری «داعش» درحال گسترش نفوذ در یمن است و بتازگی این گروه تصاویری منتشر کرده که نشان می‌دهد، عناصر تکفیری آن 15 سرباز یمنی را در استان شبوه در جنوب شرقی یمن اعدام کرده است.

منابع خبری در واکنش به انتشار این خبر و تصاویر نوشتند که گروهی که نام «ولایت شبوه» را بر خود گذاشته و وابسته به داعش به شمار می‌آید، این کشتار را انجام داده است.

راهپیمایی صدها هزاران نفری مردم در صنعاء

اما شهر صنعا امروز شاهد راهپیمایی اعتراض آمیز میلیون‌ها یمنی در محکومیت حملات عربستان سعودی و هم پیمانانش علیه یمن تحت عنوان «با هم علیه تجاوز سعودی - آمریکایی که مشروعیتی ندارد» بود.

در این راهپیمایی شیخ «مراد الشایب»، نماینده قبایل یمن در سخنانی تاکید کرد که این مردم یمن هستند که سرنوشت خود را رقم می‌زنند و یمنی‌ها خواستار نظامی دموکراتیک هستند که مردم این کشور و نه پادشاهان سعودی آن را انتخاب کرده باشند.

فعالان جامعه مدنی در استان ذمار نیز تجمع اعتراض آمیزی را در محکومیت تجاوز سعودی - آمریکایی به یمن برگزار کردند. در حالی‌که برخی از مناطق بحرین نیز شاهد برگزاری راهپیمایی‌هایی در همبستگی با مردم یمن بود.

واکنش‌ها و تحرکات منطقه‌ای و بین المللی

اما در عرصه بین‌المللی پایگاه خبری العهد از سفر «محمد بن زاید آل نهیان»، ولی عهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات در سفری غیرمترقبه و اعلام نشده به ریاض به همراه «حمدان بن محمد بن راشد آل مکتوم»، ولی عهد امیرنشین دبی خبر داد.

از سوی دیگر «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا تصریح کرد که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و ادامه تجاوز نظامی به این کشور فاجعه انسانی درپی خواهد داشت.

«بان کی‌مون»، دبیرکل سازمان ملل از ادامه حملات هوایی و زمینی به یمن ابراز نگرانی کرد و خواستار توقف این حملات به ویژه علیه بیمارستان‌ها و ساختارهای زیربنایی شد.

سازمان بین المللی حمایت از کودکان (سیاج) در بیانیه‌ای خواستار کمک فوری به 8 میلیون کودک یمنی که یک میلیون نفر آنها شیرخواره هستند و در معرض فاجعه غذایی و بعداشتی قرار دارند، شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها