افشای گزارش "محرمانه" آژانس درباره ترکیه

کد خبر: 421209

افشای گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ترکیه نشان می‌دهد که آنکارا به بسیاری از توصیه‌های آژانس عمل نکرده است.

ایسنا: این گزارش 98 صفحه‌ای در اختیار روزنامه حریت ترکیه قرار گرفته است. اوایل ماه گذشته وزارت انرژی ترکیه درخواست یک دادگاه محلی را برای دیدن گزارش آژانس رد کرده بود.

این گزارش در 20 فوریه سال گذشته به مقام‌های ارشد ترکیه تحویل داده شد و تا به امروز فاش نشده بود. محور آن پروژه نیروگاه اتمی "آککویو" در استان مرسین در جنوب ترکیه است که توسط روس‌ها اجرا می‌شود.

گزارش مذکور با نام "بازنگری نظام یافته زیرساخت هسته‌ای" در 20 فوریه 2014 به متین کیلجی، معاون وزیر انرژی ترکیه و ظفر آلپر، رئیس سازمان انرژی اتمی ترکیه تحویل داده شد.

تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه ماه گذشته پس از انتشار گزارش اولیه حریت در این باره گفت که این گزارش قدیمی است و اطلاعات آن "محرمانه" بوده است.

در این گزارش آمده است: دولت ترکیه باید طرح بلند مدتی را برای مدیریت پسماندهای رادیو اکتیو درنظر بگیرد و یک سیاست ملی برای تمام انواع پسماندهای رادیو اکتیو و شناسایی مسئولان سازمان مدیریت پسماند ملی اجرا شود.

یکی از مولفه‌های اصلی گزارش آژانس، وظایف سازمان انرژی اتمی ترکیه به عنوان ناظر مستقل بود که به رغم امضای کنوانسیون امنیت هسته‌ای توسط ترکیه، محقق نشده است. سازمان انرژی اتمی ترکیه همچنان در حال بررسی محل نیروگاه اتمی آککویو است.

در گزارش آژانس آمده است: ترکیه باید از انتشار قانون جامع انرژی اتمی در اولین فرصت ممکن اطمینان حاصل کند و به صورت مناسب به شماری از مسائل مهم از جمله لزوم تشکیل هیات نظارت توجه کند که اعضای آن از سازمان‌ها و نهادهایی که منافعی در تصمیمات دارند مجزا باشند. ترکیه باید برای آسیب‌های هسته‌ای تعهد مدنی بدهد.

فقدان چنین اقداماتی ترکیه را تنها مسئول هرگونه حادثه‌ای می‌کند. اطلاع رسانی به مردم درباره پروژه تاسیسات اتمی استان مرسین یکی دیگر از ناکامی‌های دولت ترکیه است. وزارت انرژی ترکیه و مسئولان پروژه که روس‌ها هستند، در خصوص این گزارش اظهارنظری نکرده‌اند.

آژانس بین‌المللی 24 توصیه به ترکیه کرده بود که باید اجرایی می‌شد. براساس یکی از آنها دولت ترکیه باید نقش‌ها و وظایف توسعه انرژی هسته‌ای میان وزارت انرژی و منابع طبیعی / سازمان اجرای پروژه انرژی هسته‌ای و مقام‌های انرژی اتمی را مشخص کند. همچنین دولت ترکیه باید پیش نویس سیاست ملی و استراتژی را برای استفاده به عنوان نقشه راه در توسعه‌های بیشتر در برنامه هسته‌ای ملی نهایی کند.

متن کامل 24 توصیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ترکیه در سایت روزنامه حریت به آدرس زیر قابل مشاهده است:

http://www.hurriyetdailynews.com/iaea-secret-report-reveals-turkeys-nuclear-duties.aspx?pageID=238&nID=83256&NewsCatID=510

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها