دیپلمات‌ها چه می‌پوشند + تصاویر

کد خبر: 423238

"پروتكل‌های تشریفاتی" مجموعه آداب و رسوم، مقررات و قوانينی است كه باید در مراسم رسمی میان افراد و اعضای هيات‌های ديپلماتيك، وزارت امور خارجه، دولت‌ها، در كنفرانس‌ها و مجامع بين‌المللی رعايت شود.

دیپلمات‌ها چه می‌پوشند + تصاویر
باشگاه خبرنگاران: پوشش نامتعارف یکی از همراهان رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی فارغ از بی‌توجهی به ارزش‌ها و قوانین اسلامی کشورمان، بر خلاف پروتكل‌های تشریفاتی و تشریفات دیپلماتیک بود.
خالقی
در واقع "پروتكل‌های تشریفاتی" مجموعه آداب و رسوم، مقررات و قوانينی است كه باید در مراسم رسمی میان افراد و اعضای هيات‌های ديپلماتيك، وزارت امور خارجه، دولت‌ها، در كنفرانس‌ها و مجامع بين‌المللی رعايت شود.
البته توجه افکار عمومی به پوشش بانوان خارجی عرصه دیپلماسی در کشورمان از دیرباز مورد توجه بوده است و در دوره‌ای که سعید جلیلی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مذاکرات هسته‌ای را با گروه 1+5 برعهده داشت این توجه به اوج خود رسید.
خالقی
پوشش کاترین اشتون دیپلمات انگلیسی که به دلیل حضور چندین ساله‌اش بر مسند مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حضور مداوم در مذاکرات‌ هسته‌ای با ایران کاملا شناخته شده است و روند تغییر آن در زمان مذاکرات هسته‌ای بسیار قابل توجه بود.
خالقی
با این حال زمانی که یک دور از مذاکرات هسته‌ای در شهر بغداد به عنوان پایتخت یک کشور اسلامی برگزار شد، خانم اشتون برای اولین بار در طول عمر خود و برخلاف رسوم پوششی در اروپا "مانتو" به تن کرد تا آداب دیپلماتیک را به خوبی رعایت کرده باشد و به سنت‌های فرهنگی و باورهای اعتقادی کشور میزبان، احترام گذاشته باشد.
"اِما بُنینو" وزیر امور خارجه ایتالیا یکی دیگر از دیپلمات‌های خارجی بود که با ورودش به ایران جنجال رسانه‌ای را با خود به ارمغان آورد، وی در بدو ورود به جمهوری اسلامی ایران در مقابل درخواست مدیر تشریفات وزارت امور خارجه کشورمان برای رعایت حجاب، موضع‌گیری کرد تا جایی که مدیر تشریفات مجبور به تماس با ظریف شد.
البته وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که در صورت عدم پذیرش حجاب برای ورود به ایران کلیه برنامه‌های حضور این خانم منتفی است و در نهایت بنینو با پوشیدن شال وارد کشورمان شد.
خالقی
سفر "جولی بیشاپ" وزیر امور خارجه استرالیا در فروردین‌ماه امسال به ایران و دیدار با مسئولان بلند پایه، نخستین سفر دیپلماتیک یک مقام بلندپایه استرالیایی به ایران در یک دهه گذشته بود، وی در جریان سفرش به تهران گشتی در بازار تجرش در شمال پایتخت زد و با برخی از شهروندان ایرانی گفت‌وگو کرد و عکس یادگاری انداخت.
خالقی
وی برای رعایت حجاب در ایران مورد انتقاد بسیاری در کشور استرالیا قرار گرفت اما در پاسخ به منتقدان خود رضایتش را از این حجاب اعلام کرد.
خالقی
خالقی
تقدیم استوارنامه سفرای نروژ و ایتالیا به ظریف
شاید بتوان با نگاه به نوع پوشش هر یک از دیپلمات‌های خارجی در کشورمان به دیدگاه آنان نسبت به قوانین و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران پی برد زیرا مقامات ارشد اتحادیه اروپا به طور دقیق و سختگیرانه، آداب و تشریفات دیپلماتیک را به اعضای خود آموزش می‌دهند و در این زمینه هیچگونه گذشتی نیز وجود ندارد.
خالقی
نگاه به پوشش این عضو پارلمان اروپا در دیدارهای عمومی و مجامع رسمی نشان می‌دهد که وی همیشه از پوششی شبیه کت به همراه دامن به عنوان لباس خود استفاده می‌کند؛ پوششی که از آن به عنوان عرف دیپلماتیک در همه جهان نام برده می‌شود.
حضور دیپلمات‌ها؛ بدون رعایت
خانم اسخاکه در حال ارائه مقاله در یک کنفرانس
اگرچه برخی از این دیپلمات‌ها در سفرهای خارجی خود از لباس رسمی کشورشان نیز استفاده می‌کنند که حاوی پوشش‌هایی بلند و پیچیده است.
خالقی
خالقی
حال در مورد پوشش یکی از اعضای هیئت پارلمانی اروپا به ایران باید گفت که علی رغم اینکه روابط عمومی مجلس توضیحات لازم را ارائه کرده بود، باز قانون را زیر پا گذاشتند و با پوششی نامناسب در دیداری رسمی حضور یافتند که این اقدام علاوه بر زیر پاگذاشتن آداب دیپلماتیک، بی احترامی به قوانین و عدم رعایت ارزش های کشورمان است.
با آغاز دولت یازدهم روابط دیپلماسی کشورمان با بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی گسترش یافت که قابل تقدیر است اما در این مدت حضور برخی از این گروه‌های دیپلماسی در کشورمان بی‌حاشیه هم نبوده و انتقادات شدیدی را به همراه داشته لذا بهتر است که مسئولان مربوطه برای ادامه گسترش روابط دیپلماسی، قوانین لازم در این حوزه را با جدیت بیشتری ارائه کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها