از مصاحبه با گاردین تا مصاحبه با نشریه تازه تاسیس؛ هاشمی رفسنجانی این روزها چه می‌گوید

کد خبر: 435730

آیت الله این روزها سرش حسابی شلوغ است یا قرار مصاحبه دارد یا وقت سخنرانی. از گاردین تا فلان هفته‌نامه جدیدالتاسیس. این را از حجم اخباری که در سایت‌های و روزنامه‌ها از او منعکس می شود می‌توان دید. اما هر چه آیت الله بیشتر سخن می‌گوید گویا حرف کمتری برای گفتن دارد.

از مصاحبه با گاردین تا مصاحبه با نشریه تازه تاسیس؛ هاشمی رفسنجانی این روزها چه می‌گوید
سرویس سیاسی فردا- آیت الله این روزها سرش حسابی شلوغ است یا قرار مصاحبه دارد یا وقت سخنرانی. از گاردین تا فلان هفته‌نامه جدیدالتاسیس. این را از حجم اخباری که در سایت‌های و روزنامه‌ها از او منعکس می شود می‌توان دید. اما هر چه آیت الله بیشتر سخن می‌گوید گویا حرف کمتری برای گفتن دارد. امری که آن‌ها که سابقه خطبه‌های نماز جمعه هاشمی رفسنجانی را به خاطر دارند برایشان عجیب است گویا گرد پیری بر سخنوری او نیز نشسته است. و هاشمی حتی خاطره جدید هم ندارد. این روزها خبرنگاران پیش از آن که آیت‌الله لب به سخن بگشاید سرفصل‌های سخنان او را می‌دانند او گریزی به دولت احمدی نژاد خواهد زد و بر نقش خودش در دولت روحانی تاکید می‌کند. به مذاکرات اشاره می‌کند و در حاشیه‌اش به نقش رهبری در آن اشاره می‌کند گویا می‌خواهد رهبری را در رودربایستی قرار دهد که صریح‌تر از روند مذاکرات حمایت کند و ادامه می‌دهد که تابو مذاکره با آمریکا دیگر شکسته است و امید می‌دهد که در سایر مسایل هم می شود با دنیا گفتگو کرد.هرچند هنوز هم می‌شود تیترهای جذابی نظیر « تا پیش از انقلاب در کوچه های رویستایشان می گشتند، حالا امروز انقلابی شده اند» » برای سخنان آیت‌الله انتخاب کرد. در آنچه در ادامه می‌آید گذری کوتاه بر آخرین مواضع و سخنرانی‌های منتشر شده ایشان هست که برای هر کدام می‌توان ده‌ها مثال دیگر از روزها و ماه‌های پیش هم یافت.
نوستالژی غمگین ۸۴
هاشمی رفسنجانی هنوز از ۸۴ دلخور است از مردمی که به دیگری اعتماد کردند این را هم از سخنانش در نقد دولت گذشته و هم از مطالب سایت‌ش که با مناسبت و بی مناسبت به ۸۴ گریز می‌زند می‌توان دریافت. دوشنبه عکسی را با عنوان « شعار معنا دار در انتخابات ۸۴ » منتشر کرد که در پوستری در دست دختران خردسال هست که نوشته است برای سربلندی ایران به هاشمی رفسنجانی رای می‌دهیم. این در کنار ده‌ها یادداشت و تحلیل و گزارش ‌است که گریزی به ۸۴ دارد. برخی از مطالبی است که در همین مرداد‌ماه در سایت آیت‌الله منتشر شده ازین قرار است: « هشدارهایی که در سال 84 شنیده نشد »، « احمدی نژاد کارنامه مردودی خیلی‌هاست »، « بیانیه هاشمی بعد از دور اول انتخابات ۸۴ »، « دولت قبل برای صهیونیستها نعمت بود »
هاشمی اعتقاد دارد در دولت گذشته « با تفکرات افراطی و شعارهایی که هیچ جایگاهی در آرمان‌های انقلاب و امام نداشت، منافع کشور را به باد می‌دادند و خوشحال بودند که مردم فقیرتر می‌شوند تا بتوان به آنها کمک کرد. + » او حتی زمانی که از موفقیت‌های نظام در عرصه‌های گوناگون سخن میگوید تعریضی به دولت گذشته می‌زند : «البته در عصری که می‌بایست جهش می‌کردیم، نه تنها گرفتار ایستایی شدیم، بلکه در مواردی عقب‌گرد داشتیم.» +
مذاکرات هسته‌ای
آیت‌الله هاشمی یکی از اصلی‌ترین حامیان مذاکرات هسته‌ای است و در سخنرانی‌هایش به وضوح به آن‌ها اشاره می‌کند. و بر این عقیده است که «ایران در این توافق نه بر سر طرف‌های مذاکره کلاه گذاشت و نه گذاشت کسی کلاه بر سرش بگذارد، بلکه فرزندان کشور با مقاومت انقلابی و هنر دیپلماسی، حق ضایع شده مردم ایران در هیاهوی شعارهای سیاسی و غبارهای اتهامات واهی را تا این مرحله گرفته‌اند که امیدواریم ادامه راه را نیز با موفقیت طی کنند. + » او به صراحت به خبرنگار ویژه نامه دومین سالگرد آغاز به فعالیت دولت اعتدال که می‌پرسد: «از مشکلاتی که برای روحانی به جا ماند، همین بحث هسته ای و پیامدهای مختلف آن در حوزه اقتصادی و بویژه در حوزه ارتباط با جهان بود. شما کارنامه دولت یازدهم را در حل و فصل این معضل چگونه دیدید؟» پاسخ می‌دهد : «کاملاً مثبت ارزیابی می کنم.» و وقتی خبرنگار می‌پرسد: «هیچ انتقادی را وارد نمی بینید؟» ادامه می‌دهد: «من این گونه می دیدم که اگر حقیقتاً طرف ما حسن نیت داشته باشد و بخواهد مسأله ختم شود، این مقدار زمان و بحث نمی خواهد. همه مسأله این است که آنها می گویند که ما به شما اعتماد نداریم و شما باید کارتان را خیلی روشن شفاف سازی کنید. اگر ما واقعاً سلاح هسته ای را نمی خواهیم، چرا شفاف سازی نکنیم؟ هنوز هم افرادی هستند که به گونه ای حرف می زنند که تردید ایجاد کنند، البته آنها هم تردید ندارند.»
دیگر از مواضع انقلابی هاشمی خبری نیست او به صراحت از لزوم شفاف‌سازی فعالیت‌ها در برابر غرب می‌گوید و البته امیدوار است آمریکا و غرب هم رفتارشان را در قبال ملت ایران اصلاح کنند.
تابویی که شکست
مذاکره با آمریکا از منظر هاشمی تابویی است که شکسته شده است او به خبرنگار گاردین می‌گوید : « تا به حال همیشه در جمع‌ها مذاکره می‌کردیم، اما اینکه مسؤولان ما به اینجا رسیدند که با آمریکا هم جداگانه صحبت کنند، یک قدم به پیش است. یعنی در این جریان تابو شکسته است.» و در ادامه با اظهار امیدواری از تغییر رفتار آمریکا در قبال ملت ایران و بويژه در خصوص تحریم‌ها می‌گوید: « بالاخره دلیل این که تا به حال رابطه نبوده؛ این بوده که آمریکا از قبل از پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب، همیشه با ایران با خصومت رفتار کرده است. قبل از انقلاب آمریکا حامی درجه یک شاه بود. بعد از انقلاب هم که حوادث مهمی مثل جنگ و امثال اینها بود، آمریکا علیه ما کار می‌کرد. بسیاری از وسایلی را که قبل از انقلاب از آمریکا خریده بودند، به ما نداد. در جاهایی مثل فلسطین هم که ما برای حقوق مردم حساسیت داریم، آمریکا بدرفتاری می‌کند. حالا اگر در مورد این تحریم‌ها که آمریکا نقش اساسی داشته، از آمریکا رفتار خوب ببینیم، یقیناً روی مردم ما اثر مثبتی دارد.» و در ادامه در صورت اصلاح رفتار امریکا بازگشایی سفارت این کشور را محال نمی‌داند.
هاشمی رفسنجانی در سال‌های اخیر به عنوان یکی از سیاستمداران تاثیرگذار در عرصه‌های گوناگون حضور داشته‌است. این روزها نیز نه به عنوان یک حامی دولت بلکه شاید در نقش پدری که دولت اعتدال را چون فرزندش می‌داند از دولت روحانی حمایت می‌کند و تاب انتقادات به دولت را ندارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها