عراقچی:تمام قد از برجام دفاع می‌کنم

کد خبر: 436552

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: در یک دعوای ۱۲ ساله حرف ما به کرسی نشست و با مجموعه غرب و شورای امنیت بر سر غنی سازی به پیروزی رسیدیم و من تمام قد از این توافق دفاع می‌کنم.

فارس: سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران امروز (یکشنبه) در نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که از سوی موسسه دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات در حال برگزاری است، طی سخنانی یکی از دستاوردهای سیاسی مذاکرات هسته‌ای را بالا بردن سطح بلوغ و شعور سیاسی و اجتماعی در جامعه و در دنیا برشمرد.

وی اضافه کرد: اصل مذاکرات براساس بی اعتمادی طرفین به همدیگر بود و سازوکار مذاکرات بر حداقل ریسک پذیری استوار بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: راه‌حل ما برای اقدامات طرفین، فرمول اقدامات متناظر بود.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت: محدودیت‌های ما در فاصله‌ای معقول که مورد نظر مقام معظم رهبری بود، برداشته می‌شود.

عراقچی در ادامه سخنانش عنوان کرد: سوئیفت به دلیل اثر روانی تحریم‌ها و خطر اعتبارش با ایران کار نمی‌کرد و منعی از نظر قوانین تحریمی نداشت اما در حال حاضر در اثر توافق، هر کسی از لیست تحریم‌ها خارج شود از لیست تحریم سوئیفت هم خارج می‌شود که در مرحله اول 800 نفر خارج می‌شوند.

وی در خصوص اصل همزمانی برداشته شدن تحریم‌ها و تعهدات ایران گفت: مذاکرات بسیاری انجام شد و اصلی که طرفین به آن رسیدند همزمانی اقدامات به شکل متناظر بود.آمریکا و اروپا تحریم‌های مالی و اقتصادی خود را لغو و متوقف می‌کنند و رئیس جمهور آمریکا طی دستوری تحریم‌ها را متوقف می‌کند و ما در آن زمان هنوز هیچ کاری نکرده‌ایم اما این دستورات اجرایی نمی‌شود تا زمانی که ما برخی کارهایمان را انجام دهیم و در روز اجرایی شدن تعهدات ما برخی از لغو تحریم‌ها عملیاتی می‌شود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در خصوص برجام نیز گفت: توافق متوازن است چون هر دو طرف به خواسته خود رسیدند، اما خواسته آنها این بود که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نرود و اگر اراده کرد به سمت سلاح برود یک سال طول بکشد که تعداد سانتریفیوژهای فعال بر همین مبنا بود؛ اما خواسته ما خارج شدن از فضای امنیتی و ایران هراسی و تهدید معرفی کردن ایران بود که از آن خارج شدیم و به هدفمان رسیدیم.

عراقچی ادامه داد: خواسته دوم ما تثبیت و مشروعیت بخشی از دید حقوق بین‌الملل به فعالیت هسته‌ای بود که محقق شد و خواسته سوم ما این بود که تحریم‌ها برداشته شود که این گونه نیز شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر این بود که در یک دعوای 12 ساله حرف ما به کرسی نشست و با مجموعه غرب و شورای امنیت بر سر غنی سازی به پیروزی رسیدیم.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: به خودمان تبریک می‌گویم و باید برای این توافق جشن گرفت و من تمام قد از این توافق دفاع می‌کنم.

وی یکی از دستاوردهای برجام را تاثیرگذاری ایران در آینده منطقه خواند و یادآور شد: این موضوع حاصل مقاومت مردم در برابر تهدید و تحریم بود و این دستاوردها به طور کلی متعلق به همه مردم ایران و به خاطر توانایی‌های دفاعی و فنی ماست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها