قانونگذاران آمریکایی به‎دنبال اخلال در برجام

کد خبر: 437357

یک پایگاه خبری آمریکایی از تلاش قانونگذاران کنگره آمریکا برای اخلال در نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ با تمدید قانونی خبر داده که در سال ۲۰۱۶ منقضی می‌شود.

فارس: یک پایگاه خبری آمریکایی، از مناقشه بین دولت آمریکا و قانونگذاران آمریکایی بر سر تمدید ده ساله «قانون تحریم‌های ایران» که سال ۲۰۱۶ منقضی می‌شود خبر داده است.

پایگاه خبری - تحلیلی «پالیتیکو» این موضوع را یکی از موضوعات محل مناقشه بین دولت آمریکا و کنگره این کشور و موضوعی دانسته که می‌تواند توافق هسته‌ای واشنگتن با تهران را از مسیر خارج کند.

«پالیتیکو» می‌نویسد این مناقشه ممکن است موجب شود دولت آمریکا حمایت برخی از هم‌حزبی‌های «اوباما» که برای حفظ سند «برجام» به کمک آنها نیاز دارد را از دست بدهد.

طبق مفاد «برجام» اوباما موظف به تعلیق تحریم‌های وضع شده توسط کنگره است، اما زیرساخت‌های قانونی این اقدامات تنبیهی را برای اطمینان از پایبندی ایران به مفاد این توافقنامه پابرجا نگاه خواهد داشت. اما «قانون تحریم‌ ایران» یا «داماتو» اواخر سال ۲۰۱۶ منقضی می‌شود.

منتقدان توافق هسته‌ای ایران، از جمله «مارک کرک» و «باب منندز» قصد دارند آن را تمدید کنند. استدلال آنها این است که این اقدام منتقل‌کننده این پیام است که آمریکا برای «بازگشت خودکار تحریم‌ها» یا استفاده از «مکانیسم ماشه» مورد تصریح در «برجام» جدی است.

کاخ سفید، از سوی دیگر، از قانونگذاران می‌خواهد که دست نگاه دارند. دیدگاه رسمی دولت که در جلسه‌های استماع و سایر جلسات مطرح شده این است که تمدید این قانون، در شرایط فعلی، مناسب نیست.

مقامات کاخ سفید در برابر فشارهای مخالفان برای توجیه این رویکرد از ارائه توضیحات مکفی اجتناب کرده و به گفتن این بسنده می‌کنند که آنها موافق تمدید قانون مذکور هستند، اما نه در شرایط زمانی فعلی.

توضیحاتم مبهم مقامات کاخ سفید موجب شده بسیاری از تحلیلگران از کاخ سفید بخواهند برای جلب حمایت قانونگذاران آمریکا در حمایت از برجام، موضع خود را به صراحت درباره تمدید قانون تحریم ایران اعلام کنند.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا اخیراً گفته تمدید قانون مزبور به فاصله کوتاهی بعد از رأی‌گیری در کنگره درباره «برجام» انجام خواهد شد.

کنگره مطابق قانونی پیشتر تصویب شده تا 17 سپتامبر سال جاری برای تصویب یا رد سند «برجام» که تیرماه به امضای نمایندگان ایران و 1+5 رسید، فرصت دارد.

انتظار می‌رود نمایندگان کنگره آمریکا در رأی‌گیری ماه آینده نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای را رد کنند. «اوباما» گفته در صورت وقوع این اتفاق این رأی کنگره را به موجب اختیاراتش وتو خواهد کرد.

مطابق قانون «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره» قانونگذاران در صورت مواجه شدن با وتوی رئیس‌جمهور می‌توانند این حکم را نیز به رأی گذاشته و با کسب بیش از دو سوم آراء (67 رأی) آن را باطل کنند.

در صورتی که تمامی 54 نماینده جمهوری‌خواه رأی به ابطال حکم وتوی اوباما بدهند، سرنوشت نهایی سند «برجام» به آراء نمایندگان حزب رقیب دموکرات بستگی خواهد داشت که هم حزبی رئیس‌جمهور هستند، اما از سوی دیگر با فشارهای لابی‌های صهیونیستی مواجه هستند.

همراهی 13 قانونگذار دموکرات با جمهوری‌خواهان به معنی ابطال بازگشت‌ناپذیر نتایج پایانی مذاکراتی خواهد بود که آمریکا تنها یکی از طرف‌های امضاکننده آن است.

از میان دموکرات‌ها تا کنون 18 نفر حمایت خود را از «برجام» اعلام کرده‌اند. «چاک شامر»، یکی از قانونگذاران ارشد این حزب که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال واگذاری رهبری دموکرات‌های مجلس سنا به او مطرح است چند روز پیش اعلام کرد به «برجام» رأی مخالف خواهد داد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها