اظهارات صالحی درباره فتوای رهبری و فردو

کد خبر: 441852

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: فتوای مقام معظم رهبری برای خلع سلاح کشتار جمعی در آینده جهان سرنوشت ساز خواهد بود و به‌زودی آثار این فتوا بیش از پیش نمایان خواهد شد.

تسنیم: علی‌اکبر صالحی ظهر امروز در مراسم افتتاح جاده اختصاصی منتهی به سایت شهید دکتر علی محمدی اظهار داشت: با افتتاح این پروژه مهم که به دستور مقام معظم رهبری کلید خورد و متاسفانه مدتی طول کشید، تا به پایان برسد ما بهتر و بیش‌تر می‌توانیم قدر فرزندان خود را که در این سایت فعالیت می‌کنند دانسته و از آن‌ها حفاظت کنیم.

وی با تاکید براینکه سایت هسته‌ای فردو ضامن بقاء و اصل غنی‌سازی است ، افزود: هسته‌ای همچنان رو به‌جلو می‌رود، اما وارد فازی جدید به نام فاز تجاری‌سازی فناوری هسته‌ای خواهیم شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: حرف و حدیث‌هایی راجع به هزینه‌های انرژی هسته‌ای در ایران انجام شده است، گفته می‌شود که اینطور نیست؛ قطعاً هزینه‌های انجام شده با ذهنیتی که برخی افراد ایجاد می‌کنند، فاصله زیادی دارد.

وی تصریح کرد: بزرگترین اقدام صنعت هسته‌ای بعد از انقلاب، ساخت نیروگاه بوشهر بود که پیش از انقلاب 2.5 میلیارد دلار برای این نیروگاه هزینه شد، اما به توجه به شرایط جنگ، تنها توانستیم نیروگاه شماره یک بوشهر را بسازیم، این در حالی بود که در این نیروگاه پس از انقلاب 1.5 میلیارد دلار هزینه شد.

صالحی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید براینکه فردو نماد افتخار و مقاومت محسوب می‌شود، اظهار داشت: ما می‌توانیم تمام عناصر قدرت یک ملت و آرمان‌های آن را در فردو خلاصه کنیم؛ صنعت هسته‌ای امروز به خود می‌بالد که با اتکاء به مهندسان داخلی و ظرفیت ذاتی خودمان، تمام پله‌های صنعت هسته‌ای را طی کردیم.

وی با بیان اینکه طرفین مذاکره با ایران از ابتدا حرفشان آن بود که باید فردو را جمع‌آوری کنیم، اما ملت با پشتوانه رهبری داهیانه مقام معظم رهبری مقابل زیاده‌خواهی طرف مقابل ایستادگی کرد و اراده خود را بر آن‌ها تحمیل کردیم، خاطرنشان کرد: فردو تضمین‌کننده بقاء اصل غنی‌سازی است و باید همچنان پابرجا باشد و به مرکز عمده تحقیقاتی در فناوری هسته‌ای و در علوم تبدیل شده و به سمتی رود که نماد علمی در عرصه بین‌المللی باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که هنوز به قله نرسیده‌ایم، اما مقصد و هدف را گم نکرده‌ایم، بنابراین تا آرمان‌های ما پابرجاست، ممکن است با موانعی روبه‌رو بوده‌ایم، اما همچنان در فاصله 36 سال پس از انقلاب در ادامه راه خود به لطف الهی و پشتیبانی ملت تمدن‌ساز خود، به فعالیت‌های علمی تحقیقی‌مان ادامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از استقلال سیاسی برخوردار باشیم باید فردو را نماد استقلال سیاسی بدانیم و اگر می‌خواهیم گوش به‌فرمان هیچ قدرت استکباری نباشیم، باید هزینه پرداخت کنیم.

صالحی تاکید کرد: هم‌اکنون پس از برجام شاهد غوغایی سیاسی در آمریکا هستیم و لابی صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه میلیاردها دلار در بعد تبلیغاتی هزینه کرده‌اند که فضای افکار عمومی در آمریکا را تغییر داده و نظر مردم این کشور نسبت به برجام را برگردانند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت سلاح‌های هسته‌ای این فتوا را تاریخ‌ساز عنوان کرد و اظهار داشت: فتوای مقام معظم رهبری برای خلع سلاح کشتار جمعی در آینده جهان سرنوشت ساز خواهد بود و به‌زودی آثار این فتوا بیش از پیش نمایان خواهد شد. طرفین ما به‌زعم خود راه‌هایی که هیچگاه ما نمی‌خواستیم برویم را بستند و مسدود کردند، در حالی‌که ما نیز دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به این مطلب که برنامه 15 ساله سازمان انرژی اتمی در حال تدوین است عنوان کرد: طراحی این برنامه به این صورت است که هر 5 سال امکان بازنگری آن وجود دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در بخشی از سخنانش به چشم‌انداز صنعت هسته‌ای کشور اشاره کرد و گفت:‌ دو نیروگاه جدید در بوشهر احداث خواهد شد که قرارداد اولیه آن‌ها را با روس‌ها بسته‌ایم که حتی آن‌ها در تامین مالی پروژه هم کمک کنند و این دو نیروگاه هر کدام یک هزار مگاوات برق همراه با 250 تا 350 هزار مترمکعب آب شیرین برای استان بوشهر تولید می‌کند.

وی ادامه داد: با چینی‌ها صحبت کرده‌ایم که در ساخت نیروگاه‌های کوچک 100 مگاواتی وارد همکاری با ایران شوند، چراکه نیروگاه‌های کوچک مطلوب کشورهای در حال توسعه است.

صالحی با تاکید بر ضرورت تامین مواد اولیه فعالیت‌های غنی‌سازی در کشور اظهار داشت: در فاصله سال‌های 88 و 89 رصد ژئوفیزیک هوابرد ایران را راه‌اندازی کردیم تا اکتشاف را سرعت دهیم، اکنون 60 درصد خاک کشور اکتشاف هوایی شده تا مناطق امیدبخش برای تامین مواد اولیه فعالیت‌های غنی‌سازی جستجو شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در ادامه سخنانش گفت: برخی در قبال بیان 190 هزار سو از سوی رهبر معظم انقلاب که فرمودند «این میزان در چند سال آینده ایجاد خواهد شد»، القائاتی را ایجاد می کنند که باید طی سال‌های نزدیک به این میزان برسیم، ولی باید بدانیم که اگر امروز هم می‌خواهیم 190 هزار سو را داشته باشیم، مواد اولیه لازم را نداریم و طی 10 سال آینده باید مواد اولیه مورد نیاز را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش سلامت به‌دنبال ایجاد بیمارستان تخصصی هسته‌ای هستیم عنوان کرد: در شرایط بد مالی دولت برای احداث این بیمارستان حمایت‌های رئیس‌جمهور را نیز دنبال خود داریم و تاکید ایشان بر آن است که فناوری هسته‌ای فقط در غنی‌سازی و آب سنگین خلاصه نشود.

صالحی در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: صنعت هسته‌ای باید به سمتی پیش رود که در افق بلندمدت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت تنها نقش حاکمیتی در تامین ایمنی و امنیت خواهد داشت و برخی کشورها نیز در بعد فنی آمادگی همکاری با ایران را دارند.

جاده دسترسی به آزادراه قم - تهران، سردر مجتمع غنی‌سازی شهید علی‌محمدی در قم و همچنین ساختمان ورودی تازه احداث این مجتمع امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

احداث راه اصلی سایت شهید علی‌محمدی و رمپ‌های دسترسی به آزاد راه قم - تهران به طول 14 کیلومتر و عرض 11 متر ، شامل 34 دستگاه آبرو با هزینه ای معادل 60 هزار میلیون ریال و با پیشرفت فیزیکی 85 درصد در سال 93 آغاز شد و در سال جاری جهت تکمیل و بهره برداری مبلغی معادل 20 هزار میلیون ریال بابت ایمن سازی (گاردریل - هندریل - خط کشی- آرام سازی - تابلو) در آن هزینه شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها