وحدت اصولگرایان با ۱۰+۵ یا شورای فقیهان/ جزئیات برنامه‌ریزی اصول‌گرایان برای وحدت

کد خبر: 443362

باهنر گفت: ما زیر سایه جامعتین کار خود را انجام می‌دهیم، البته در جامعه روحانیت٬ آیت‌الله موحدی‌کرمانی و در جامعه مدرسین آیت‌الله یزدی برای ما بسیار محترم هستند. اما از نظر ما شخصیت حقوقی این افراد در جایگاه دبیرکل این تشکل‌ها اهمیت بیشتری دارد. یعنی اگر این عزیزان هستند٬ به‌خاطر حضورشان در جامعتین است. برخی از آقایان می‌گویند سه نفر شخصیت حقیقی انتخاب کنیم که ما در این مورد با آنها اختلاف‌نظر داریم و نظر ما این نیست.

وحدت اصولگرایان با ۱۰+۵ یا شورای فقیهان/ جزئیات برنامه‌ریزی اصول‌گرایان برای وحدت
سرویس سیاسی فردا - تلاش برای وحدت اصول‌گرایان مدت‌هاست که آغاز شده است، گروه‌های اصول‌گرا که میوه تفرقه‌شان را در انتخابات ۹۲ چیدند بهتر می‌دانند در عصر پساتوافق اشتباهشان نه تنها موجب از دست دادن اکثریت مجلس که موجب به محاق رفتن گفتمان اصول‌گرایی خواهد شد.
هر چند هنوز سازگاری وحدت اصول‌گرایان مشخص نشده است لیکن مدل حضور شورای فقاهتی دبیران جامعتین و آیت الله مصباح عضو برجسته جامعه مدرسین در هفته‌های اخیر در عرصه‌ سیاسی مطرح گردیده است. این مدل حاصل نشست‌های وحدت احزاب موتلفه، ایثارگران و پایداری است.
در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی جبهه پایداری در نهایت به لیست مشترک اصول‌گرایان تن نداد و لیستی اختصاصی منتشر کرد که مشترکات زیادی با سایر گروه‌های اصول‌گرا داشت. به نظر می‌رسد حضور آیت‌الله مصباح یزدی در شورای فقهیان برای همراه کردن پایداری با سایر احزاب اصولگراست.
حجت الاسلام مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به صورت تلویحی از این مدل حمایت کرده است و شورای مذکور را به عنوان شورای داوری اصول‌گرایان به رسمیت می‌شناسد. مصباحی مقدم در پاسخ به خبرگزاری فارس می‌گوید : «آنچه که بنده به عنوان «سخنگوی جامعه روحانیت» می‌توانم بگویم همواره مسئله پیگیری وحدت اصولگرایان با محوریت جامعتین بوده و این مسئله همچنان به قوت خود باقی است و مورد اقبال گروه‌ها و مجموعه‌ها نیز قرار گرفته است. اما هیچگونه منافاتى با مشورت بین بزرگان روحانیت نمی‌بینیم، دبیر جامعه روحانیت مبارز و آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی تاکنون دو نشست برگزار کردند و آمادگی خود را برای حمایت از فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان اعلام کردند. در صورتی که اختلافاتی به آن‌ها ارجاع شود قبول کرده‌اند که داوری کرده و اختلافات را حل و فصل کنند و این چیزی است که مورد قبول مجموعه قرار دارد.»
مصباحی مقدم در مصاحبه با هفته نامه «صدا» ارگان حزب کارگزاران سازندگی بر این نکته تاکید می‌کند و می‌گوید: «سال‌های طولانی است که در مجموعه اصول‌گرایان محوریت فعالیت‌های انتخاباتی با جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین است. در این دوره نیز به صورت تقریبی اکثریت گروه‌های اصولگرا این محوریت را پذیرفتند. البته در این دوره بعضی گروه ها به این نکته اشاره کردند که آیت الله مصباح یزدی در نسل جوان جامعه جایگاهی دارند که باید از این ظرفیت هم استفاده کرد و پبشنهاد این بود که اگر شورای مرکزی هماهنگی اصولگرایان شکل گرفت و اختلافات برای انتخاب کاندیداهای مختلف به نتیجه رسید که مشکلی نیست اما اگر اختلافات باقی ماند، مسئولیت داوری در نهایت به رئیس جامعه مدرسین و دبیر جامعه روحانیت و آیت الله مصباح واگذار گردد.» مصباحی مقدم در ادامه این گفتگو بر عضویت آیت الله مصباح یزدی در جامعه مدرسین تاکید می‌کند و می‌گوید در نشست اولی که این سه بزرگوار داشتند ایشان بر این مساله تاکید بلیغ کردند و گفتند:« به چه حساب سراغ من آمده‌اید؟ اگر به حساب این آمده‌اید که من لیدر حزبی هستم، نیستم و همواره این جامعتین بودند که محور فعالیت‌های انتخاباتی قرار می‌گرفتند، در شرایط فعلی هم من عضو جامعه مدرسین هستم.»
با این حال به نظر می‌رسد که این مدل مورد توافق سایر گروه‌های اصول‌گرا نیست محمدرضا باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در خصوص بحث‌هایی که در مورد شورای فقها مطرح می‌شود به ایلنا گفته است : «ما شورای فقها نداریم و آن را نمی‌پذیریم. ما جامعتین را داریم. البته برخی از دوستان ما می‌گویند سه آیت‌الله باشند؛ آیت‌الله موحدی‌کرمانی، آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح‌یزدی.»
وی ادامه داد: ما زیر سایه جامعتین کار خود را انجام می‌دهیم، البته در جامعه روحانیت٬ آیت‌الله موحدی‌کرمانی و در جامعه مدرسین آیت‌الله یزدی برای ما بسیار محترم هستند. اما از نظر ما شخصیت حقوقی این افراد در جایگاه دبیرکل این تشکل‌ها اهمیت بیشتری دارد. یعنی اگر این عزیزان هستند٬ به‌خاطر حضورشان در جامعتین است. برخی از آقایان می‌گویند سه نفر شخصیت حقیقی انتخاب کنیم که ما در این مورد با آنها اختلاف‌نظر داریم و نظر ما این نیست.»
باهنر پیشتر از مدل ۱۰+۵ برای وحدت اصولگرایان زیر نظر جامعتین سخن گفته بود . مدلی که در آن 5 نفر از روحانیت با محوریت جامعتین که باید مورد تایید آیت‌الله مصباح یزدی قرار گیرد و 10 نفر نیز از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در جبهه اصول‌گرایی وحدت اصولگرایان را پیگیری می‌کنند. آنگونه که باهنر در گفته است تا اواسط مهر ماه این شورا فعالیت خود را آغاز می‌کند.
لاریجانی همراه با اصول‌گرایان
حجت الاسلام حسن ابراهیمی روز گذشته از دیدار برخی اعضای جامعه روحانیت مبارز با رئیس مجلس خبر داد و گفت: آقای لاریجانی در این دیدار گفتند «در صورتی که امور به دست جامعتین باشد بنده کاملا تابع و همراه و هماهنگ هستم«؛ جمع بندی نظرات این بود که آقای لاریجانی همگرایی که در نتیجه آن امور به وسیله جامعیتن ساماندهی شود را همراهی می‌کنند.
جزییات برنامه زمان‌بندی ۳ تشکل اصول‌گرا برای انتخابات
حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به خبرگزاری تسنیم گفته است: برنامه زمان‌بندی شده‌ در راستای وحدت و همگرایی میان نیروهای اصول‌گرا و مأموریت‌های مختلفی در جلسات سه تشکل حزب مؤتلفه اسلامی، جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری انقلاب اسلامی تصویب شده است.
وی ادامه گفته است: دبیران کل سه تشکل اصو‌ل‌گرا در حال اجرایی کردن برنامه‌های زمان‌بندی شده هستند و جلسات آقایان حسین فدایی، محمدنبی حبیبی و حجت‌‌الاسلام آقاتهرانی براساس جمع بندی اقدامات در حال برگزاری است.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه درباره جزئیات برنامه‌های زمان‌بندی شده سه تشکل، گفت: این برنامه‌ها شامل توسعه فعالیت‌های هماهنگی در بین بدنه تمام تشکل‌های اصول‌گرا و استان‌ها، بررسی دیدگاه‌های استان‌ها درباره انتخابات و جمع‌بندی پیشنهادات آنها و انتقال جمع‌بندی به مرکز و تشکیل شورای هماهنگی اصول‌گرایان می‌شود.
با این اوصاف باید منتظر بود و دید آیا اصولگرایان می‌توانند به سازگاری برای وحدت برسند یا باز هم با لیست ‌های متعدد در انتخابات شرکت می‌کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها