سربازان آرژانتینی در مالویناس شکنجه می‌شدند

کد خبر: 444723

رسانه آرژانتینی «ته‌لام» گزارش داد که مدارک و پرونده‌های محرمانه شکنجه سربازان آرژانتینی به دست افسران مافوق آن‌ها در دوران جنگ انگلیس و آرژانتین بر سر حاکمیت جزایر «مالویناس» کشف شدند.

فارس: «استیا سگادو» رئیس مسائل مربوط به حقوق بشر در وزارت دفاع آرژانتین روز گذشته اذعان داشت که اطلاعات به دست آمده از فایل‌ها و پرونده‌های محرمانه و مخفی بازمانده از دوران جنگ انگلیس و آرژانتین بر سر حاکمیت جزایر «مالویناس» در سال 1982، نشان می‌دهند که فرماندگان آرژانتینی سربازان زیر دست خود را شکنجه می‌کرده‌اند.
وی در این رابطه گفت که تاکنون 700 فقره پرونده‌ محرمانه و سری از دوران جنگ انگلیس و آرژانتین کشف شده که حاکی از بدرفتاری افسران آرژانتینی با سربازان و قربانیان این جنگ بوده است.
«ارنستو الونسو» رئیس کمیته رزمندگان و عضو مرکز رسیدگی به امور رزمندگان در آرژانتین در این رابطه اذعان داشت که این مدارک از پنهان‌کاری‌های سربازان آرژانتینی در تمام این سال‌ها پرده برمی‌دارد و هم‌اکنون این مدارک به دادگاه آرژانتین ارائه داده شده و ما منتظر رای دادگاه مبنی بر کشاندن مسببین این جنایات به دادگاه هستیم.
برخی از این سربازان لب به سخن گشودند و گفتند، در زمانی‌که ما در جزیره می‌جنگیدیم به ما غذای کافی نمی‌دانند و به دلیل گرسنگی مفرط در هوای سرد و یخبندان این منطقه پست خود را رها کرده و به دنبال غذا می‌رفتیم، اگر مافوقمان متوجه خالی بودن پست می‌شد به سرعت ما را مجازات می‌کردند.
این سربازان در راستای افشای جنایات افسران مافوق خود اذعان داشتند: افسران ما را آنقدر در بیرون از خوابگاه نگه می‌داشتند که پاهایمان به خاطر برودت هوای این منطقه و همچنین رطوبت زیاد هوا، یخ می‌زدند، گاهی تا چند روز به ما غذایی نمی‌دانند و گاهی ما را در گودال‌ها دفن می‌کردند به صورتی‌ که تنها سرهایمان بیرون گودال می‌ماند.
علاوه بر این یکی دیگر از مدارک افشا شده از شکنجه سربازان آرژانتینی حاکی از آن است که برخی از ستوان‌های آرژانتینی به دستور مافوق خود شکنجه می‌شدند به صورتی‌که آ‌ن‌ها را دست‌ و پا بسته به مدت 9 الی 17 ساعت از سقف آویزان می‌کردند.
مدارک افشا شده نشان می‌دهند که «کریستینو نیکولاییدس» رئیس سابق ارتش آرژانتین در تمام این سال‌ها تمام تلاش خود را برای پنهان کردن جرائم ارتکابی افسران آرژانتینی در دوران جنگ آرژانتین و انگلیس به کار گرفته است.
آرشیو این مدارک به دادگاه فدرال ایالت «ریو گرانده» واقع در جنوب آرژانتین تحویل داده شد تا پرونده‌ها مورد بررسی بیشتر قرار بگیرند و عاملین این جنایات به دادگاه احضار شوند.
به گزارش فارس، آرژانتین و انگلیس بر سر حاکمیت جزایر «مالویناس» اختلاف دارند و این مسئله منجر به درگیری شدیدی بین طرفین از 2 آوریل تا 14 ژوئن 1982 (13 فروردین تا 24 خرداد 1361) شد؛ این جنگ منجر به کشته شدن 649 نظامی آرژانتینی، 255 نیروی انگلیسی و 3 تن از شهروندان جزایر مذکور شد.
آرژانتین در موقعیت‌های مختلف از دولت انگلیس خواسته که بر سر میز مذاکره بنشیند تا بدین ترتیب به صورت صلح‌آمیز اختلافات خود را پیرامون حاکمیت این جزایر حل و فصل کنند؛ چنین درخواستی هنوز از سوی این کشور اروپایی پذیرفته نشده است.
بریتانیا همچنین تمامی فراخوان‌های بین‌المللی که خواستار حل اختلافات جزایر «مالویناس» می‌باشند از جمله بیش از 40 قطعنامه و بیانیه سازمان ملل را نادیده می‌گیرد.
در 16 ژوئن سال جاری (26 خرداد ماه) کشور عضو سازمان کشورهای آمریکایی در نشست سالانه این سازمان با تصویب سندی به لزوم از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات درباره مسئله مورد مشاجره حاکمیت جزایر «مالویناس» تأکید کردند و دو کشور آرژانتین و انگلیس را برای یافتن راه‌حلی صلح آمیز فراخواندند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها