درخواست لغو تحریم کوبا از آمریکا

کد خبر: 446831

رسانه آرژانتینی «ته‌لام» گزارش داد که رئیس‌جمهور کوبا طی یک تماس تلفنی با همتای آمریکای خود از وی خواسته است که تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را لغو کند.

فارس: «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا روز گذشته طی یک تماس تلفنی با «باراک اوباما» همتای آمریکای خود، از وی خواست تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را لغو کند.
وزارت امور خارجه کوبا در این رابطه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از تمدید مجدد تحریم‌های آمریکا علیه کوبا، «رائول کاسترو» بار دیگر ضرورت رفع کامل تحریم‌ها در راستای منافع دو کشور برای پیشبرد روند عادی‌سازی روابط را مورد تأکید قرار داده است.
در متن این بیانیه آمده است که رهبران آمریکا و کوبا بر سر تمهیداتی که هر دو کشور می‌توانند با یکدیگر و یا به صورت جداگانه برای پیشبرد همکاری‌های دوجانبه همچون برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌های هر دو کشور اتخاذ کنند، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند؛ دو طرف همچنین بر سر موضوعاتی که در ماه‌های آینده برای پیشبرد روند عادی‌سازی روابط بین دو کشور باید به آنها بپردازند نیز تبادل نظر کرده‌اند.
در ادامه این بیانیه همچنین خاطرنشان می‌کند که رئیس‌جمهور کوبا از اراده این کشور برای توسعه روابط با آمریکا بر مبنای احترام و تساوی خبر داده است.
براساس متن این بیانیه رؤسای جمهور کوبا و آمریکا همچنین درباره دیدار آینده پاپ از این دو کشور و نقش بی‌بدیل وی در برقراری مجدد روابط بین آمریکا و کوبا نیز سخن گفته‌اند.
«کاخ سفید» نیز در این رابطه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «اوباما» و «کاسترو» در این تماس تلفنی درباره همکاریهای پزشکی دو کشور نیز با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.
این سومین تماس تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و کوبا پس از اعلام برقراری مجدد روابط بین دو کشور می‌باشد که در نتیجه تاکنون به بازگشایی سفارت‌های دو کشور ختم شده است.
رئیس جمهور آمریکا در 11 سپتامبر (20 شهریور) با تمدید قانون «تجارت با دشمن» در این کشور که تاکیدی بر ادامه اعمال تحریم‌های خصمانه واشنگتن علیه کوبا محسوب می‌شود، موافقت کرد.
«اوباما» ضمن موافقت با تمدید مدت زمان این قانون برای یک سال دیگر، عادی‌سازی روابط دو کشور کوبا و آمریکا در ماه‌های اخیر را نادیده گرفت و مجوز اعمال تحریم علیه کوبا را صادر کرد.
دو کشور با میانجی‌گری واتیکان 18 ماه مذاکرات محرمانه داشتند اما 26 آذر (17 دسامبر) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند و زندانیان یکدیگر را آزاد خواهند کرد.
پس از آن، اوباما ماه آوریل با «رائول کاسترو»، رئیس‌جمهور کوبا به طور رسمی مذاکره کرد که این نخستین دیدار رهبران دو کشور از سال 1956 بود.
دو طرف از زمان اعلام تاریخ از سرگیری روابط کامل دیپلماتیک دو کشور در 17 دسامبر ( 26 آذر 93) تاکنون چند بار مذاکره کرده‌اند.
واشنگتن از سال 1961 روابط دیپلماتیک خود را با کوبا قطع و این کشور را تحریم کرد؛ اگر چه برخی از این تحریم‌ها در ماه‌های اخیر لغو شده است اما بیشتر تحریم‌های آمریکا همچنان به قوت خود باقی است اما اوباما دسامبر گذشته اعلام کرد که گفت‌وگوها برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با کوبا را از سر می‌گیرد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها