امکان همکاری با آی.آس.آی وجود ندارد

کد خبر: 447352

محمد اشرف غنی با اشاره به برخی اخبار مطرح شده در خصوص وضعیت سلامتی وی گفت: در سلامت کامل هستم و حاضرم در صورت نیاز وضعیت جسمانی خود را برای مردم شرح دهم.

فارس: رئیس جمهور افغانستان شب گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری «طلوع نیوز» گفت: وضعیت سلامتی من به فضل خدا کاملاً خوب است.
وی در ادامه اظهار داشت: کسی که روزانه 14 ساعت کار می‌کند امید است که وضعیت جسمانی‌اش خوب باشد و اگر نیاز باشد حاضرم یک گزارش واضح از وضعیت جسمانی‌ام برای تمام ملت ارائه شود.
عالی‌ترین مقام سیاسی افغانستان ادامه داد: من حاضرم به هر پزشکی که طلوع و رسانه‌های دیگر به وی اعتماد داشته باشند مراجعه نموده تا وضعیت جسمانی‌ام را بررسی کند.
غنی خاطرنشان کرد: زندگی زندگی کاری است، چون در اینجا زندگی شخصی وجود ندارد.
وی افزود: نکته مثبت این است که به این امکان دست یافته‌ایم که بدون سفر به ولایات با تمام ولایت‌ها ارتباط مستقیم داشته باشیم.
سال دوم حکومت به ولایات سفر می‌کنم
رئیس جمهور افزود: در سال دوم حکومت، امید من این است که به ولایت‌های کشور سفر کنم و تماس غیرمستقیم نمی‌تواند جای تماس مستقیم را بگیرد.
غنی ادامه داد: با تفرقه به هیچ چیزی نمی‌رسیم؛ ملت ما در تاریخ 5 هزار ساله نشان داده که هر وقت متحد بوده کارهای بسیار بزرگی را انجام داده است.
رئیس جمهور تصریح کرد: نیاز است که ما از تجربه‌ خود و دنیای معاصر درس بگیریم.
عالی‌ترین مقام سیاسی کشور تأکید کرد: ایجاد حکومت وحدت ملی در منطقه و دنیا به یکی از شاخص‌های سیاسی افغانستان تلقی شده و امید است ملت نتایج این مسئله را به صورت محسوس ببینند.
من انتخاب نشدم که عوام فریبی کنم
غنی در رابطه با موضوع امنیت و بیکاری تأکید کرد: من برای عوام فریبی انتخاب نشده‌ام بلکه برای این انتخاب شدم که مسائل بنیادی افغانستان را با اجماع سیاسی و مذاکره و تدبیر حل کنم.
وی افزود: ما 3 انتقال بنیادی داشتیم که در هر مملکت دیگر هر کدام آنها موجب بروز مشکلاتی می‌شود، اول مسئله‌ امنیت؛ سال گذشته بیش از 100 هزار سرباز نیروهای بین‌المللی در افغانستان حضور داشتند و همراهشان نیروهای قراردادی نیز بودند و آنان از یک سو در برخورد مستقیم نقش داشته و از سوی دیگر تأثیر اقتصادی زیادی داشتند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: سال گذشته اکثر تحلیلگران در تحلیل خود می‌گفتند در پایان سال 2015 میلادی ارتش افغانستان نابود خواهد شد اما امروز شما می‌توانید از آنان بپرسید که چرا پیش‌بینی آنان غلط بود.
غنی افزود: این پیش‌بینی برای این غلط بود که ما با ناامنی‌ها سرکار داریم؛ اما این یک جنگ اعلام نشده بوده که بر ما تحمیل شده است.
این جنگ دیروز تحمیل نشده اما از طرف کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند دولت افغانستان را ساقط کرده یا نیمی از افغانستان را اشغال کنند به شدت طراحی، عملی و پیگیری شد و نیروهای ما توانستند ثابت کنند در مقابل جنگ تحمیل شده، تسلیم نمی‌شوند.
اشرف غنی خاطرنشان کرد: در قرارداد امنیتی که سال گذشته با آمریکا امضا شد، تصمیم‌های بنیادی گرفته شده بود که نیروها کم شوند، اما نتایج این انتقال مشخص ادامه‌دار است.
سیستم بانکی افغانستان در حال تحول است
وی در رابطه با سیستم بانکی افغانستان گفت: پس از آنکه پارلمان به «صدیق» رأی اعتماد داد، سیستم بانکی افغانستان به طور اساسی در حال تحول است و ما دیگر منتظر بحران بانکی نیستیم و من شخصاً تمام بانک‌های خصوصی را یکی یکی در ماه‌های اول دیدم و نتایج اقداماتشان را سنجیدم و در نظر داریم برنامه‌های اصلاحی را انجام دهیم.
فعالیت قضات زیر ذره‌بین
رئیس جمهور درباره قضات کشور گفت: بررسی‌ها درباره‌ تمامی قضات در 34 ولایت افغانستان آغاز شده و من شخصاً قضات 34 ولایت را دیده‌ام.
غنی افزود: فساد گسترده‌ای که همه مردم افغانستان از آن شکایت دارند از قبل وجود داشته و مسئله‌ای نیست که یکساله از بین برود اما به صورت اساسی بر آن تمرکز داریم و درصدد حل مشکلیم.
جواب گلوله را با گلوله می دهیم
وی درباره نیروهای امنیتی گفت: ما باید به نیروهای امنیتی افتخار کنیم، ما با یک ملت وطن پرست سرو کار داریم و امید است در این بخش به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح افغانستان توانسته باشیم اعتماد مردم و نیروهای نظامی کشور را جلب کرده باشیم.
رئیس جمهور در رابطه با دشمنان افغانستان اظهارداشت: دشمن نیروهای افغانستان کسانی هستند که منافع ملی افغانستان را تهدید می‌کنند، سلاح بر می‌دارند و مقابل حکومت مشروعشان می‌جنگند.
وی افزود: این دولت نشان داد که هر مشکلی را که راه حل سیاسی داشته باشد، حاضر است سر میز مذاکره حل کند.
غنی تأکید کرد: بنابراین با کسی که اراده‌ کشتن فرزندان ما را دارد؛ کسی که نیمه شب انفجار انجام می‌دهد، اعلام دشمنی کردیم، جواب گلوله را با گلوله می‌دهیم اما دست ما برای مذاکره همیشه باز است.
عالی ترین مقام سیاسی کشور افزود: پس از اعلام مرگ ملاعمر طالبان از نگاه یک تشکل با تغییر اساسی مواجه هستند و اینها با دروغی بزرگ فریب داده شدند؛ 2 سال به نام فردی که وجود نداشت در جنگ تحمیل شده سهیم شدند؛ حالا هرکدام اینها با وجدانشان محاسبه کنند دستوراتی که صادر می‌شد از طرف چه کسی صادر شده، به چه دلیل صادر شده، به چه جهت بوده و به نفع کیست.
رئیس جمهور درخصوص پاکستان تأکید کرد: در ماه نوامبر سال گذشته در پاکستان ما به وضوح مشکل را مطرح کردیم و آنان هم این مشکل را رد نکردند که 13 سال است که یک جنگ اعلام نشده از پاکستان علیه افغانستان انجام می‌‌شود که هنوز هم ادامه دارد.
عملکرد امنیت ملی و آی اس آی مساوی نیست
وی تصریح کرد: اساس این سخن این است که اول صلح بین 2 دولت باید باشد و این به چه معناست؟ استقلال افغانستان، تمامیت ارضی افغانستان، استقلال سیاست خارجی افغانستان، هرشاخصی که قوانین بین‌المللی و عرف بین‌المللی جزو دولت بودن یک دولت می‌داند ما باید مورد قبول ما باشد.
اشرف غنی درباره توافقنامه اطلاعاتی با پاکستان نیز گفت: این یک تعبیر غلط است؛ مصوبه همکاری در سطح پایین مطرح شد و هیچ وقت به یک برنامه به سطح ملی نرسید و این توافقنامه امضا نشده و خود این مصوبه می‌گوید تا زمانی که رئیس امنیت افغانستان و رئیس آی اس آی آن را امضا، الزام آور نیست و اجرا نمی‌شود.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی همکاری لازمی که فضای اعتماد بین 2 سازمان امنیتی را ایجاد کند؛ وجود ندارد.
وی افزود: امنیت ملی افغانستان هیچ وقت ثبات پاکستان را با خطر مواجه نکرده بنابراین امنیت ملی افغانستان و آی اس آی مساوی نیستند، آی اس آی در گذشته وسیله‌ مداخله در افغانستان بود و حالا مردم افغانستان باید در این باره قضاوت کنند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها