غرب خیلی زود دور بشار اسد را خط کشید

کد خبر: 448967

یکی از مشاوران وزارت خارجه آلمان به بررسی دلایل چرخش سیاست غرب و همچنین آلمان در قبال بشار اسد و تاکید بر لزوم مذاکره با وی پرداخته است.

تسنیم: "مایکل لودرس"، از کارشناسان علوم سیاسی در آلمان و مشاوران وزارت امور خارجه این کشور در گفتگو با "اس ار اف" سوئیس به مسئله مذاکره با بشار اسد پرداخته و گفت: سیاست دولت آلمان در این باره حدود 180 درجه تغییر کرده است. در گذشته این گونه بود که دولت آلمان به هیچ عنوان نمی خواست با اسد مذاکره کند گرچه ما به صورت غیر رسمی از طریق سازمان های اطلاعاتی همچنان با اسد در ارتباط بودیم. چرخش در سیاست آلمان با این شناخت ایجاد شد که سیاست غرب برای سقوط رژیم بشار اسد به هر قیمتی، شکست خورده است.
وی افزود: هیچ مدرکی دال بر این وجود ندارد که این رژیم می تواند سقوط کند. حتی اگر این امر اتفاق بیافتد بعد از آن آزادی و دموکراسی در این کشور شکل نگرفته بلکه احتمالا داعش به دمشق هجوم می آورد. حالا با توجه به عملیات قدرتمند روسیه در سوریه صدر اعظم آلمان عملا در سیاست های سال های اخیر خود در قبال سوریه تجدید نظر کرده است.
این کارشناس آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: اسد تقریبا حدود سی درصد قلمرو سوریه را تحت کنترل دارد. بقیه بخش های این کشور تحت کنترل داعش و جبهه النصره و شاخه های سوری القاعده است. روس ها و ایرانی ها مصمم هستند که رژیم بشار اسد را در قدرت نگه دارند.
لودرس در ادامه تصریح کرد: در این راستا این مسئله وجود دارد که چگونه با بحران وسیع پناهندگان باید برخورد شود.در آلمان این نگرانی وجود دارد که این بحران مردم اروپا را شدیدا تحت فشار قرار دهد، بنابراین باید با دلایل بحران از جمله جنگ در سوریه مقابله شود.
این تصور که ما می توانیم هم با داعش و هم با اسد به یک اندازه و همزمان مبارزه کنیم تصور گمراه کننده ای است. البته خیلی انتقادها به اسد وارد است اما هیچ سیاست یکپارچه و هیچ گونه آمادگی و اراده برای سقوط بشار اسد وجود ندارد. بنابراین حالا یک تنظیم مجدد و چرخش سیاسی شکل می گیرد. اساسا این مسئله (از طرف غرب) به رسمیت شناخته شده است که در چهار سال اخیر سیاست غلطی دنبال شده است. ما خیلی زود دور اسد را قلم کشیدیم و برنده این سیاست بدون شک روسیه است.
وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: خوش بینانه من می توانم تصور کنم که روس ها مشترکا با کشورهای غربی یک راه حل برای سوریه پیدا کنند.
این کارشناس برجسته آلمانی همچنین گفت: روس ها مصمم هستند که با داعش مبارزه کنند بنابراین این گروه تروریستی برای روسیه هم یک خطر است. روس ها می خواهند با داعش مبارزه کنند اما رژیم بشار اسد را هم زنده نگه دارند. آن ها به غرب پیشنهاد داده اند که در مبارزه با داعش با آن ها همکاری کند. این درخواست مسکو ابتدا در واشنگتن با استقبالی روبرو نشد، اما حالا موضع غرب تغییر کرده است. حالا مناسبات نظامی مستقیمی بین واشنگتن و مسکو وجود دارد. در نقطه زمانی فعلی هیچ جایگزینی به غیر از نزدیکی بین آمریکا و روسیه وجود ندارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها